Kínai pénzből fejlesztene Fellegi

Vágólapra másolva!
A Kínában járt miniszter szerint kötvényt bocsáthatnánk ki a távol-keleti országban, amiből nem az államadósságot finanszíroznánk, hanem a fejlesztéseket.
Vágólapra másolva!

Haladéktalanul meg kell vizsgálni, hogy Kína és Magyarország pénzügyi intézményei milyen módon tudnak együttműködni magyar kötvények kibocsátásában - mondta Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter, a magyar-kínai kapcsolatokért felelős kormánybiztos Pekingben. Fellegi közel egyhetes kínai látogatásának utolsó napján tárgyalásait összegezve elmondta: a megbeszéléseken egyetértettek abban, hogy a kötvénykibocsátásra csakúgy, mint az Egyesült Államokban vagy Európában, Kínában is sort lehetne keríteni. Egy vezető kínai bank szervezésében kerülne sor az ázsiai kibocsátásra, és annak nyilvánosnak kell lennie.

Magyarország nem az adósságát szeretné finanszíroztatni Kínával - jelentette ki a tárcavezető. "Nem azért jöttünk, hogy a kínaiakat rávegyük a magyar adósságfinanszírozásra, mert erre nincs szükségünk. Amit viszont mi adósságcsökkentésre és államadósság-finanszírozásra fordítunk, és ezért hiányzik a fejlesztési büdzséből, azt például innen is pótolhatjuk" - fogalmazott.

Beszámolója szerint hongkongi megbeszélésein ugyancsak szóba került a téma, pénzintézeti vezetőkkel tárgyaltak a helyi lehetőségekről, a feltételekről és az időzítésről.

Vasúti együttműködés

Pekingben a kínai jegybank kormányzójával, a kínai fejlesztési bank és az Eximbank vezetőivel is tárgyalt a magyar delegáció, amelynek tagja volt Urbán Zoltán a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) vezérigazgató-helyettese, valamint Pleschinger Gyula, az Államadósság-kezelő Központ vezérigazgatója is. A megbeszéléseken a magyar fejlesztési intézmények és a kínai fejlesztési intézmények közötti pénzügyi együttműködéséről és konkrét projektek finanszírozásáról is szó volt.

"Nem elvi, nem politikai, hanem nagyon is valóságos, konkrét tárgyalásaink voltak" - jelentette ki a miniszter, egyben jelezte, hogy a folyamatban lévő megállapodásokról egyelőre nem árul el részleteket. Tájékoztatásából ugyanakkor kiderült: közel egyhetes intenzív megbeszélései alapján arra számít, hogy több, kiemelten fontos területen, mint például a Malévet érintő tervek, vagy a magyar vasút korszerűsítése, belátható időn belül pozitív eredmény jelentkezik. "A vasútfejlesztési feladatok a vasúti sínek korszerűsítésétől a biztosító és jelzőberendezések cseréjén át egészen az állomáskorszerűsítésig is terjedhetnek. A Budapest belváros - Ferihegy gyorsvasút terve továbbra is aktuális" - jelentette ki. A MÁV és a China Railway Construction Corporation (CRCC) közötti együttműködésben foglaltak finanszírozásának értéke több száz milliárd forintot tehet ki - mondta még Fellegi Tamás, akinek társaságában volt Szarvas Ferenc, a MÁV vezérigazgatója is.

A Magyar Fejlesztési Bank és a kínai Eximbank képviselői már tárgyalásokat folytattak arról, hogy a két állami vasúti cég között létrejött együttműködési keretmegállapodás folyományaként kialakuló projekteknek a finanszírozása milyen módon történjen.

És autóipari kooperáció lehetősége

A delegáció az út során találkozott olyan vállalatok vezetőivel, amelyek már jelen vannak Magyarországon, velük további beruházási lehetőségekről tárgyaltak. Ilyen cég a Wanhua Industrial Group, amely immár a BorsodChem teljes jogú tulajdonosa, és a Huawei is, amely a Kínán kívüli globális központját hozta Magyarországra. "A Huawei vezetőjével közösen vizsgáltuk annak a lehetőségét, hogy a vállalat hogyan tudja jelentősen bővíteni gyártási kapacitását Magyarországon, ami további több ezer munkahely megteremtését jelentheti" - tájékoztatott a miniszter.

A délnyugat-kínai Csungking (Chongqing) tartományban folytatott megbeszélésekről Fellegi Tamás elmondta, a kínai fél érdeklődését felkeltette a tény, hogy az elmúlt években Magyarország autógyártási központ lett Közép-Kelet-Európában, és a térségben a beszállítói háttér, infrastruktúra már kialakult. Mivel Csungking az autógyártás egyik kínai központja, a magyar küldöttség tárgyalást folytatott arról, hogy miként lehetne Magyarországra hozni kínai autógyártást.