A japán horrortól a német drámáig - Budapesten üzletelnek a tévések

Vágólapra másolva!
A legnagyobb közép- és kelet-európai televíziós vásár, a DISCOP második napján néztük meg a rendezvényt: a magyarok a korábbi nagy filmek, a hetvenes évek animációs szériáinak eladásában bíznak, távol-keleti beszerzésben reménykednek, de hozzá lehet itt jutni a Cobra 11 legújabb részeihez, francia családi drámákhoz, brit, szingli anyukákkal felvett valóságshow-hoz, negyvenrészes, japán szamurájsorozathoz és indiai börtönfilmhez egyaránt. A költéseknél még érződik a válság, de mindenki bizakodó.
Vágólapra másolva!

"Jöjjön, nézze... érdekli?" - invitál asztalához a kiotói KBS nevű cégtől a lelkes és barátságos Ken Okano executive producer, és egy tizenkétszer harmincperces horrorsorozat vetítési jogát igyekszik elsózni. A promóképen egy démoni tekintetű, véres nő csúszik a földön, lábát zombi szorongatja. Mentegetőzésünkre, miszerint nem vásárlói státuszban, hanem a sajtó képviseletében vagyunk jelen, a kitartó üzletember fittyet hány, és egy japán átalakító show-t ajánl, végül azonban belátja, hogy ebből nem lesz üzlet. Névjegyet azért ad, hátha mégis kell a közeljövőben a 2005-ös Chain of Curses.

Ez a 19. DISCOP a régióban, de eleinte Lengyelországban rendezték, 14 éve viszont Budapesten találkoznak Kelet- és Közép-Európa - és gyakorlatilag a fél világ - tévés gyártói, producerei, tévétársaságai, hogy üzleteket kössenek - mondták kérdésünkre a szervezők. Idén nagyjából kétszázzal kevesebb a résztvevő, mint négy éve, a válság előtti fénykorban, de eladói oldalról így is itt van 402 gyártó és forgalmazó cég, ugyanakkor 600 fölött van a regisztrált vásárolók száma.

Kelet-Közép-Európa legnagyobb tévés vásárának számít: a szervezők szerint sok olyan - főleg kelet-európai, ázsiai, balkáni - cég van, amelynek gondot jelent a vízum, a távolság, a dél-francia hotelek ára, a helypénz a Cannes-i (évente kétszer megrendezendő) eseményen, a tavaszi MIPTV-n és az őszi MIPCOM-on, ezért választják Budapestet, így legalább évente egyszer összejönnek potenciális, mexikói vagy kanadai ügyfelekkel is. A DISCOP idei nagy híre eddig az, hogy a volt társtulajdonos, az 1964-ben létrejött NATPE megvette az egészet, így ezen utóbbi néven szervezik jövőre. A NATPE az USA-ban szervez konferenciákat, kiállításokat, tévés mustrákat, piacokat: a legutóbbi idén januárban, Miamiban volt.

Forrás: [origo]

Magyar részről Kálomista Zsuzsanna, a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alapnál az Archívum és Filmbeszerzési Igazgatóság vezetője, az [origo]-nak elmondta, hogy főképp régi sorozatokkal és klasszikus, magyar filmekkel vagyunk a piacon. A volt keleti blokk tévécsatornáinál van esély eladni, nosztalgiára alkalmas, régi rajzfilmeket (Mézga család, Vízipók Csodapók, Kukori és Kotkoda), kelet-ázsiai tévétársaságok vesznek néha régi magyar filmeket, de hatalmas a kínálat, nagy a verseny, ezért a Tűzvonalban még nem kelt el, holott ez a legfrissebb fikciós tévésorozat, amit magyar gyártó eladhat. Mostanában indul egy új szlovák és cseh tévé, ezek tulajdonosa is tervez bevásárlást magyar alkotásokból.

Forrás: [origo]

Az MTV vételi szándékairól csak annyit tudtunk meg, hogy mivel sikeresnek ítélték a köztévénél A palota ékköve című széria nézettségét, körülnéztek a dél-koreai és egyéb, délkelet-ázsiai gyártóknál, és találtak "izgalmas, érdekes sorozatokat". A nagy amerikai gyártók (Fox, Universal, Warner és társaik) idei terméséből is érkezhet sorozat az MTV-re.

Forrás: [origo]

José Vadillo, a FAPAE, a spanyol tévés producereket tömörítő szervezet külkapcsolatokért felelős igazgatója az [origo]-nak elmondta, hogy tíznél is több spanyol gyártó van jelen a DISCOP-on, szeretik a budapesti rendezvényt, mert itt olyan vevőkkel találkoznak, akik egy része nem jut el a Cannes-i vásárba. Főleg a Balkánra, a posztszovjet országokba adnak el spanyol filmeket, sorozatokat: úgy véli 80 százalékban előre megszervezett tárgyalások vannak, csak minden ötödik vevőjelölt esik be spontán. Őket a hallban próbálják megfogni, Vadillo szerint ez remek stratégiai hely - persze drágább is, mint egy asztalka a pincében.

Mint megjegyezte, korábban nagyobb tolongás volt, idén szellősebb a rendezvény, mint három-négy éve, a válság előtt. A spanyoloknak is kevesebb jutott gyártásra tavaly és idén, de bíznak benne, hogy animációs filmjeik, sorozataik minősége felkelti egy bulgár vagy ukrán beszerzési igazgató figyelmét.

Forrás: [origo]

A vásáron a kínaiakat találtuk legrámenősebbnek, amint észrevették, hogy mustrálgatjuk a kitett prospektusokat, szinopszisokat, már siettek is elő a tárgyalóvá átalakított szállodai szobájukból, mint bevétel-növekedésben érdekelt bolti eladók. Hong-Kong is képviselte magát, eladókét és fesztiválszervezőként (már meg is hívtak minket a 2012-es tévés és filmes vásárra - persze a repülőjegyet és a belépőt nem állják), de jelen van eladóként Argentína, Brazília, Irán, Libanon, Izrael, és nagyon erős az indiai jelenlét is.

Forrás: [origo]

Búcsúzóul betérünk a kolumbiai Canal RNC szállodai szobájába, hol a készséges Lina María Wakend fogadott. A nemzetközi eladásokkal foglalkozó tévés első alkalommal van a DISCOP-on, korábban már sokszor járt a Cannes-i film- és tévés vásáron. Mint elmondta, az RNC nem csak idei és tavalyi telenovellákkal van jelen a piacon, régi sikereket is hoztak magukkal, hátha megveszi ezeket egy balkáni, kelet-európai tévétársaság. Első napon hét üzleti megbeszélése volt, bizakodó, mert a válság egyik hatása az volt, hogy a megkurtított büdzsé miatt a keleti ügyfelek újra több latin-amerikai telenovellát vettek, elsősorban kedvezőnek mondott áruk miatt.

Forrás: [origo]