Vágólapra másolva!
Hatályba lépett éjféltől az új, jelentős szigorításokat tartalmazó szabálysértési törvény. A hivatalos cél a társadalmat veszélyeztető cselekmények elleni eredményes és gyors fellépés, a törvényben azonban számos olyan rendelkezés szerepel, amellyel még az azt alkalmazó hatóságok sem értenek egyet - mondta el az [origo]-nak a D.A.S. JogSzerviz szakértője.
Vágólapra másolva!

Még maga a szabálysértés fogalma is módosult, ennek annyi gyakorlati következménye lesz, hogy nem állapítható meg szabálysértés, ha a cselekményre jogszabály közigazgatási bírság alkalmazását rendeli el. Ez annyit jelent, hogy megszűnik a szabálysértési és a közigazgatási eljárások párhuzamos alkalmazása.

Dr. Vizi András rámutatott: korábban ugyanis vita volt abban, hogy lehet-e például egy üzembentartót közigazgatási bírsággal súlytani gyorshajtás miatt, míg a jármű tényleges vezetője ellen szabálysértést indítani.

A szabálysértési büntetések közé bekerül a közérdekű munka, amit 6-180 órára lehet kiszabni. A pénzbírság összege általában ötezer és százötvenezer forint között mozog, ám az elzárással is büntethető szabálysértések esetében háromszázezer forintig terjedhet a bírság.

Mivel a korábbiaktól eltérően nem került meghatározásra az egyes tényállásokhoz kapcsolódóan kiszabható pénzbírság felső határa, ezért elvi alapon minden szabálysértésben ki lehet szabni százötvenezer, illetve háromszázezer forintnyi bírságösszeget is. Az összeg meghatározása a hatóságon múlik, míg korábban például harmincezer forint volt a plafon kisebb súlyú cselekményeknél, most ez akár százötvenezer forint lehet.

Ötezer forint hat óra közérdekű munka

A szabálysértés összegét viszont a hatóság általában csökkenti, ha az érintett fellebbez, ezért nagyobb bírságösszegnél érdemes igénybe venni a jogorvoslati utat. Egyébként az új törvény megteremti a pénzbírság, illetve a helyszíni bírság közmunkára való átváltoztatási lehetőségét. Ennek során ötezer forint bírságot hat óra közérdekű munkával lehet megváltani.

A D.A.S. Jogszerviz szakértője kiemelte: aa valaki a bírság kifizetése helyett közmunkát szeretne, a befizetésre rendelkezésre álló határidőt követő három munkanapon belül (de azt megelőzően is), be kell jelentkeznie az állami foglalkoztatási szervnél. Ha viszont az érintett nem kéri a közmunkát, de a bírságot sem fizeti meg a hatóság elzárást köteles elrendelni. Vélhetően azért a közmunka nem lesz népszerű alternatíva, érdemes inkább megtámadni a szabálysértési határozatot.

A helyszíni bírság összege általában ötezertől ötvenezer forintig, hat hónapon belüli ismételt elkövetés esetén viszont hetvenezer forintig terjedhet, kivéve az úgynevezett "fixbírság" hatálya alá tartozó szabályszegések esetét. A "fixbírság" egyes közlekedési szabálysértéseknél került bevezetésre, ezeknél a szabálysértési pénzbírság előre meghatározott összegű, azt a hatóság nem csökkentheti. Ezeknél az egyetlen esély, ha méltányossági kérelmet terjeszt elő az érintett.

Lehetőség lesz helyszíni idézésre

A helyszíni bírságnál lehetőség van helyszíni idézésre. Ez akkor lehetséges, ha az érintett a felajánlott helyszíni bírságot nem fogadja el, akkor elzárással nem büntethető szabálysértések esetében a szabálysértési eljárás azonnali lefolytatása végett legkésőbb öt napon belüli időpontra a helyszínen a szabálysértési hatóság elé idézheti a hatóság. Ha ebben az eljárásban a hatóság a meghallgatást követően megállapítja az érintett felelősségét, büntetést szab ki. Amennyiben arra lehetőség van, a határozatát két órán belül írásba foglalja és közli az érintettekkel.

A helyszíni idézés nem más, mint egy gyorsított szabálysértési eljárás, bár némileg visszaélés érzetet kelt, hogy öt napon belül személyesen meg kell jelenni a hatóság előtt. Túlozottan szigorú az eljárás, és bár a hatékonysággal indokolható a bevezetése, ez a rendelkezés egyértelműen azt okozza majd, hogy az eljárás alá vont személyek inkább elfogadják a helyszíni bírságot, csak ne kelljen újra megjelenni a hatóság előtt - mutatott rá dr. Vizi András.