Nagy duzzogva azért beengedné

John Mayer, énekes, zenész
Vágólapra másolva!
John Mayert generációja legnagyobb gitárosának és az új Eric Claptonnak tartják, ám sokan csak a bulvárlapokból ismerik, ahol több celeb barátnő révén is gyakran feltűnt korábban. Botrányos nyilatkozataival csaknem kinyírta karrierjét, most viszont azt állítja, megkomolyodott.
Vágólapra másolva!

A 34 éves John Mayer Európában jóval kevésbé ismert, mint Amerikában: ideát ő egy mérsékelten népszerű amerikai gitáros, aki az igazán nagy európai piacokon (brit, német) nem is nagyon tudott idáig érvényesülni, miközben az Atlanti-óceánon túl az évtized egyik legtöbb lemezt eladó előadója. Ugyan Mayert sokan bluesgitárosként tartják számon, zenéje az idők folyamán számos különböző stílusjeggyel bővült, és dolgozott hiphop előadókkal ugyanúgy, mint jazz zenészekkel. A gitáros ötödik albuma a múlt héten jelent meg, Born And Raised címmel, és Mayer karrierjének eddigi legnehezebb szakaszát zárja le: a zenész ugyanis két évvel ezelőtti albuma idején kisebbfajta kereskedelmi öngyilkosságot követett el.

2010-ben botrányos interjúkat adott a Playboynak és a Rolling Stone-nak, melyek alapján sokan rasszistának és hímsovinisztának bélyegezték, és még a saját közönségének egy része is elfordult tőle. Mindez azt követően történt, hogy Mayer amúgy is állandó szereplője volt a bulvársajtónak, miután olyan hírességekkel járt, mint Jessica Simpson, Jennifer Love Hewitt vagy Jennifer Aniston, nem is beszélve az akkor még csak tizenéves Taylor Swiftről. A felháborodás olyan erős volt, hogy a zenész hosszabb időre vissza is vonult a nyilvánosságtól, interjút sem adott senkinek, miközben egészségi problémákkal is meg kellett küzdenie. Sőt, hiába volt négymilliónál is több követője, leiratkozott a Twitterről is, pedig egyöntetű vélemények szerint az övé volt a legszórakoztatóbb celeb-twitter.

Forrás: AFP
Forrás: AFP

Pedig Mayernek nem feltétlenül volt szüksége erre az ellentmondásos feltűnősködésre: "Kár, hogy inkább a bulvárújságokból ismerik többen a nevét, hiszen egy virtuóz szólója sokkal érdekesebb látvány, mint átpörgetni a szerelmi életéről készült fotókat" - írta róla két éve az Independent, amikor beszámolt egy zártkörű londoni koncertről, ahol csak meghívottak és iparági fejesek lehettek jelen, de Mayernek sikerült mégis botrányt csinálni belőle, hiszen a számok között az abortusszal viccelődött, no meg azzal, hogy felcsinál egy nőt a közönségből. Ugyanakkor a zenei sajtó már csak olyan, hogy egy virtuóz zenész önmagában már régóta nem érdekes: kell még valami plusz, hogy izgalmasnak tűnjön, és a jelek szerint Mayer is így gondolta.

A Connecticut állambeli Bridgeportból származó Mayer saját bevallása szerint a Vissza a jövőbe és a Chuck Berryt játszó Marty McFly miatt kezdett gitározni, de a legnagyobb hatást Stevie Ray Vaughan gyakorolta rá, olyannyira, hogy még egy SRV tetoválás is látható a bal karján. A szülei tanárok voltak, és annyi srácot láttak elkallódni, miközben hiába hajkurászták a sztárságot, hogy nem akarták a saját fiúkat is erre a sorsra jutni, és semmivel sem segítették ambícióit. Mayernek azonban mégis sikerült: 2000-ben a South By SouthWest fesztiválon felfigyeltek rá a menedzserek, nagykiadós szerződést kapott, és rövidesen meg is jelenhetett az első lemeze, melyen még egy feltörekvő amerikai singer-songwriter volt a sok közül, viszont nagy slágerei már így is akadtak.

Igazán csak akkor sikerült kitörnie az ártalmatlan, rádióbarát énekes-dalszerző skatulyájából, amikor 2005-ben két rutinos zenésszel megalapította a John Mayer Triót, amely jobban kihangsúlyozta a zenész bluesos oldalát, hiszen leginkább nyers bluesrockot játszottak, Mayer pedig hamar megkapta az elismerést, és generációja legnagyobb gitárosai között kezdték emlegetni. Azóta is megtartotta azt a szokását, hogy elismert és tapasztalt zenészekből verbuválja kísérőzenekarát: új lemezén például David Crosby és Graham Nash vokáloznak a hatvanas-hetvenes évek legendás west coast zenekarából, a Crosby, Stills, Nash & Youngból. Nem is lett volna semmi gond, és simán el is fogadnák, mint a 21. század Eric Claptonját, ám ekkortájt kezdett kiderülni az is, hogy Mayer jóval színesebb és ellentmondásosabb egyéniség annál, mintha "csak" egy jó zenész lenne. Bár apropó, Claptonnak is megvolt a maga botránya annak idején.

Forrás: AFP
Forrás: AFP

Amikor az igazi áttörést jelentő harmadik szólóalbuma is megjelent (a 2006-os Continuum), Mayer neve elkezdett forogni a bulvársajtóban, őt magát egyre több celebbel hozták hírbe, és rövidesen már az egész amerikai közvélemény élénken követhette románcukat Jennifer Anistonnal. Amikor aztán ennek vége lett, Mayer egyre nagyobb szabadszájúsággal kezdett beszélni, és ennek is köszönhetően ő lett az újságírók álma: egy nagyszerű zenész, aki ugyanakkor mindig képes valami nagyot mondani, amivel az egyénisége összetettségét bizonyítja. A már említett Independent cikkben például két teóriát fogalmazott meg vele kapcsolatban az újságíró: az egyik szerint Mayer egy nerd, vagyis eredendően egyáltalán nem menő arc, aki mégis a zene és az akaratereje segítségével egy igazi alfahímmé alakította át magát, a másik szerint pont egy népszerű macsó, aki azt hiszi, hogy van egy érzékeny oldala is.

Ekkor jött a már említett Playboy- és Rolling Stone-interjú. Előbbiben használta a "nigger" kifejezést, míg volt barátnőjét, Jessica Simpsont "szexuális napalmként" emlegette. Mayer egy kérdésre válaszolva úgy fogalmaz, hogy nem érzi magát "tiszteletbeli niggernek": "Még sosem fordult velem elő, hogy bementem volna egy étterembe, de egyből azzal fogadtak volna, hogy bocs, neked nincs szabad asztalunk." A gitáros azt is kifejtette, hogy nem randizna fekete nőkkel: "A farkam a fehér felsőbbrendűség híve. A szívem a Benettoné, a farkam David Duke-é. A farkamtól függetlenül fogok ezentúl ismerkedni." Mayer továbbá ecsetelte Jessica Simpson szexuális képességeit is, aki állítása szerint olyan volt a számára, mint a crack, míg Jennifer Aniston szerinte még mindig vissza akar menni 1998-ba, amikor a csúcson volt, és ezért is teljesen analfabéta, ha a modern technológiáról van szó. A Rolling Stone-nak pedig a pornó-rajongásáról is mesélt: "Én vagyok a maszturbátorok új nemzedéke. Már mindent láttam. Mielőtt reggel főznék egy kávét, már több segget láttam, mint egy proktológus egy teljes hét alatt."

Ezeket az interjúkat Mayer részéről bocsánatkérések követték, majd a már említett leiratkozás a Twitterről, amit utólag azzal magyarázott, hogy szabályosan Twitter-függő volt, ami már odáig terjedt, hogy zavarta az alkotásban, a zeneszerzésben is. Az akkor még csak készülő új lemezéhez pedig azt ígérte, hogy nem lesz se dobgép, se szinti, de még csak a laptopját sem hozza majd be a stúdióba. Ráadásul az orvosok ezzel egy időben egy úgynevezett granulomát (begyulladt csomót) távolítottak el műtéti úton a torkából, ami további hónapokra vetette vissza az új lemez befejezését. Mayer ráadásul egy hónapig nem beszélhetett a műtét után, és utána is szigorú diétát írtak elő számára az orvosok, ami a remete-életmódot segítette elő.


Most májusban az új lemez megjelenése előtt az NPR-nak adott interjút, amiben sajátos megvilágításba helyezte korábbi botrányos kijelentéseit: "Semmi mondanivalóm nem volt akkoriban, olyan fázisban voltam, hogy nem nagyon akartam beszélni arról, mi is van valójában, viszont unalmasnak sem szerettem volna tűnni" - mondta Mayer. A gitáros most eltökélt, hogy újra a zenéjével hódítja meg a közönséget, és bízik benne, hogy akik annak idején "faszkalapnak" tartották a beszólásai miatt, majd rá fognak jönni, hogy ő nem is olyan rossz arc valójában. Ellen DeGeneres talkshow-jában egyenesen arról beszélt, hogy annak az időszaknak köszönhetően "hirtelen fel kellett nőnie".

Az új lemez ennek megfelelően visszafogott, akusztikus vonalon mozog, Mayer pedig a hetvenes évek klasszikus énekes-dalszerzőit idézi meg, némi countrys, folkos fennhangokkal - vagyis nyoma sincs a korábbi kikacsintásoknak a mainstream popra. Található a lemezen válasz Taylor Swiftnek (a klipes Shadow Days), melyben arról énekel, hogy ő a látszat ellenére egy jó ember, jó szívvel. Nyilván lehet, hogy lesznek még hasonló pálfordulások John Mayer karrierjében, de ezzel a lemezzel belépett abba a fázisba, amit már az "érett" és "letisztult" jelzőkkel szokás illetni, és a kritikusok is azt emelik ki, hogy Neil Youngra hivatkozik a Queen Of California című számában. Láthatóan mindent elkövet, hogy végre azok is komolyan vegyék, akik eddig csak egy elkényeztetett hülyegyereket láttak benne. De mielőtt nagyon beleélnénk magunkat ebbe a helyzetbe, érdemes meghallgatni az új lemez Something Like Olivia című számát, mely egy óda Olivia Wilde színésznőhöz, akit a magyar tévénézők a Dr. House Remy Hadley-jeként ismerhetnek. Ebben Mayer fogadkozik, hogy ő nem akarja lecsapni Oliviát a pasija kezéről, de azért megjegyzi: ha a színésznő egyszer mégis becsöngetne hozzá, nagy duzzogva azért beengedné.