Tippek lehúzás és átverés ellen

többgyermekes családmodell, nagycsaládos, család, családi adózás, apa, anya, gyerekek, nyaralás, üdülés, Balaton
Vágólapra másolva!
Nem működik a szobában légkondi, a "bababarát" panzióban csak egy etetőszéket talál, vagy romlott az étel a büfében? A lefagyasztott hamburgerzsemléktől a rántott karfiolban felfedezett apró, zöld hernyókig, elég sok érdekes történetet tudnak mesélni a konyhán dolgozók és a büfémenün élők is. Fogyasztóvédelmi szakértőt kérdeztünk, mit tehetünk az ilyen helyzetekben.
Vágólapra másolva!

A legszebb nyaralást is megkeseríti, ha nem azt kapjuk a pénzünkért, amit a szolgáltatók ígértek. Azonban ha alapvető jogi ismeretekkel felvértezve vágunk neki a nyaralásnak, megúszhatunk néhány kellemetlen szituációt, illetve tudjuk, hová kell fordulni, ha mégis átvernek minket.

Ha romlott az étel
A vízparti büfékben és a no-name vendéglátóhelyeken való étkezés sajnos mindig jár némi kockázattal, főleg, ha nem a törzshelyünkről van szó. Nyilván senki nem számít egy strandon csúcsgasztronómiai élményekre és kiváló minőségű hozzávalókra, de a lefagyasztott hamburgerzsemléktől a rántott karfiolban felfedezett apró, zöld hernyókig elég sok érdekes történetet tudnak mesélni a konyhán dolgozók és a büfémenün élők. A dolog még kellemetlenebb, ha előre, a rendelésnél fizetünk. Mit tehetünk akkor, ha nem felel meg a kapott étel az elképzeléseinknek, és nem készítenek másikat, illetve nem adják vissza a pénzünket?

Forrás: AFP

"A kereskedő és a vásárló kapcsolata elvileg a jóhiszeműségen és a kölcsönös együttműködésen alapul" - mondja Siklósi Máté, a CP Contact Kft. fogyasztóvédelmi tanácsadó vezetője. Természetesen elvárható, hogy a büfés visszavegye azt az ételt, amivel a vendége nem elégedett, mert neki is érdeke, hogy visszajöjjön a vevő, és ne keltse a hely rossz hírét. Elvárható az udvariasság és a korrekt hangnem is.

"A rossz terméket vissza kell venni, és ez az élelmiszerekre is igaz. A probléma viszont az, hogy ha a két fél nem tud megegyezni a visszavételben, nem tudjuk majd utólag bizonyítani, hogy az étel penészes vagy romlott. Ez csak akkor lenne lehetséges, ha a hatóság az adott pillanatban venné a mintát, ennek hiányában viszont sem bíróság, sem hatóság, sem békéltető testület nem fog utólag ítélkezni az ügyben" - teszi hozzá a szakértő.

Ha a helyzet ennél komolyabb, és az étel később rosszullétet okoz, tegyünk bejelentést az ÁNTSZ-nél. Ha tényleg ételmérgezés történt, valószínűleg nem leszünk egyedül a problémával, nagyszámú bejelentés esetén pedig a hatóság bírságot szab ki. Indokolt esetben egyéni kártérítést is lehet kérni, pl. ha a romlott étel miatt megbetegszünk, hetekig nyomjuk az ágyat, és emiatt elveszítjük az állásunkat. Siklósi Máté azt tanácsolja, hogy az ilyen esetekben küldjünk egy kártérítési igénnyel ellátott levelet ügyvéden keresztül az adott cégnek, és ha nem fizetnek, akkor lehet következő lépés a bíróság.


A "bababarát" sajnos gumifogalom
Sajnos az sem ritka, hogy a lefoglalt szálláshely nem váltja be a hozzá fűzött reményeket, és a valóságban köze sincs az interneten meghirdetett állapotokhoz. "Ha olyan objektív problémával szembesülünk, mint például a hirdetésben említett légkodicionáló hiánya, normális esetben elvárhatjuk, hogy a szállásadó másik szobát vagy apartmant adjon, vagy visszafizesse az előleget"- mondja Siklósi Máté. Ha pedig nem akarunk új szállást keresni, és úgy döntünk, kibírjuk melegben is, kérjük, hogy szállítsák le a szálláshely árát.

Ha a szállásadó hibájából hiúsul meg a nyaralás, a szállásadó a foglaló dupláját köteles visszaadni. Ha erre nem hajlandó, ingyenes békéltető testületekhez, vagy bírósághoz fordulhatunk. Sajnos ez rajtunk ott helyben nem segít sokat, főleg, ha több gyerekkel kell spontán megoldást találni a szálláshely-problémára.

Nehezebb az a helyzet, ha egy kevésbé objektív szolgáltatás okoz csalódást. A "bababarát" jelzőt például előszeretettel használják a vízparti szálláshelyek, viszont jogszabályban nem szerepel, hogy mit is takar ez a kategória. Van, aki néhány etetőszék és plüssmaci megléte esetén már ebbe a kategóriába sorolja a panzióját, míg máshol tényleg rengeteg szolgáltatás és eszköz van, ami kényelmesebbé teszi a kisgyerekes családok életét.

Hogy elkerüljük az ilyen helyzeteket, rögzítsük előre részletesen a feltételeket emailben. Minden egyes pontra térjünk ki, vagy mentsük le a szálláshelyet bemutató honlapot. Soha ne utaljuk át előre a teljes összeget, ha még nem ismerjük a szálláshelyet. Ha nem elég a tulajdonosnak az előleg vagy foglaló, keressünk inkább másik helyet.

Ha nem adják oda a panaszkönyvet
Régi és elcsépelt trükk a szolgáltatók részéről, hogy egyszerűen nem akarják odaadni a panaszkönyvet különböző okokra hivatkozva. Nem árt, ha tudjuk, hogy a szolgáltató már azzal is jogszabályt sért, ha a panaszkönyvet egyáltalán kérnünk kell, mert jól látható és elérhető helyen kell tartani. Ha nem sikerül megszerezni, a fogyasztóvédelmi hatóságnál tehetünk panaszt.