2012 formabontó műsorai a tévében

2012 formabontó műsorok
Vágólapra másolva!
Napi sorozatok, szappanoperák, telenovellák. Néha vetélkedő, valóságshow, hírműsor, talkshow, tehetségkutató, magazinműsor, animáció, sportműsor, gasztroreality. Ezek uralják nagyrészt a képernyőket, kiszámítható módon - azonban idén is volt pár újdonság, nézzük is ezeket!
Vágólapra másolva!

Killer Karaoke

Forrás: [origo]

A 2012-es év egyik legérdekesebb és legformabontóbb tévéműsora mindenképpen a Killer Karaoke volt, melyet biztosan itthon is szívesen elnézne a közönség - legalább egy-két alkalommal. Alapvetően egy egyszerű éneklős, karaokés vetélkedőről van szó, melyben az a csavar, hogy éneklés közben a játékost megzavarják. Van, akit árammal ráznak meg, másnak a kezébe adnak különböző fura, és tapintásra félelmetes tárgyakat (olykor élőlényeket), megint másokat mindenféle trükkös módon ijesztgetnek.

-----------------

Trükkös tudomány (Breaking Magic)

Forrás: discovery

Formabontó volt a Discovery egyik új sorozata, mely az amerikai premiert követően pár nappal már itthon is látható volt. Ugyanis a mítoszrombolást már jó éve végzik ugyanezen a csatornán az Állítólag készítői, és Amerikában már olyan sorozat is készült, melyben egy álarcos bűvész leplezi le a legnagyobb illúziókat, azonban mégis érdekes volt látni egy olyan trükkleleplezős műsort, ahol nem annyiról szól a leleplezés, hogy a bűvész az ingujjából rántja elő a nyulat, hanem tartalmas, fizikai magyarázat bújik meg a látvány mögött.

-----------------

Oh Sit!

Forrás: [origo]

Amerikában egy érdekes és igen egyszerű reality-vetélkedővel állt elő nyáron a CW csatorna. Az Oh Sit-ben azt a népszerű játékot dolgozták fel (igen látványosan), amikor a résztvevőknek zenére kell mozogniuk, járkálniuk, majd amikor a zene leáll, gyorsan le kell ülniük egy szabadon lévő székre, amelyből természetesen kevesebb van, mint résztvevőből - utóbbiak számának csökkenésével persze a székek száma is fokozatosan csökken. A műsorban is ez az alapkoncepció, a csavar annyi, hogy nem egyszerű gyorsasági játékról van szó, hanem már-már gladiátor küzdelemről, hiszen hatalmas esések és ütközések tarkítják a védőfelszerelésben lévő játékosok közti küzdelmet az elérhető szabad székekért.

-----------------

The Great Escape

Forrás: [origo]

A TNT csatorna valóságshow-jának (vetélkedőjének) koncepciója inkább egy számítógépes játék történetére emlékeztet. A The Great Escape minden részében három kétfős csapatot zárnak be egy létesítménybe (egy elmegyógyintézetbe, egy börtönbe, egy tengeralattjáróba vagy egy elhagyatott rakétasilóba), ahonnan ki kell jutniuk. A győztes az, akinek elsőként sikerült. A kijutást egyrészt a portyázó őrök nehezítik, akik, ha meglátnak valakit, akkor visszakísérik a start helyszínére, ráadásul a játékosoknak ahhoz, hogy az egyik pályáról a másikra jussanak, a szakaszok végén lévő feladatokat is teljesíteni kell, ami természetesen némi agytornát vagy erőfeszítést is megkíván a résztvevőktől.

-----------------

Take It All

A tudásalapú vetélkedők kora már jó ideje lejárt, az NBC új játéka pedig mondhatni már a játékvezető szerepét is minimálissá tette, ugyanis a Take It All lényege mindössze annyi, hogy a játékos túlgondolkodja saját társait. Ez az első körben mindössze annyiból áll, hogy választania kell egy titkos nyereménytárgy, illetve egy játékostársa által birtokolt tárgy közül (több kör van és mindig az a játékos esik ki, aki a legkisebb értékű tárggyal fejezi be a kört), a fináléban pedig ezeket a nyereménytárgyakat, valamint egy véletlenszerűen választott pénzösszeget kell egy fogolydilemmás szituációban elosztani. A játék lényege, hogy a döntő egyik résztvevőjének meg kell győznie az ellenfelét, hogy osztozzanak a nyereményalapon. Ha ez sikerült, mindenki elviszi a nyereményét - ha azonban az egyik játékos úgy dönt, hogy igényt tart az összes nyereményre (az ellenfélére is), akkor azt is megnyeri. Kivéve akkor, ha a másik játékos is így dönt, mert akkor senki sem nyer semmit. Ergó minden a pszichológián múlik, azon, hogy ki mennyire ismeri ki az ellenfelét.

-----------------

Reklámpárbaj (The Pitch)

Itthon a Spektrum mutatta be az amerikai AMC csatorna reality sorozatát, a Reklámpárbaj-t, azaz a The Pitch-et. Odakint az efféle, színfalak mögé betekintő műfaj már nem újdonság, azonban itthon még annak számíthat. A sorozat epizódjában két marketinges csapat száll harcba egy megrendelésért, amelyet egy termékre, vagy szolgáltatásra írt ki egy ismert cég, és mindössze egy hét felkészülési időt adnak a prezentációra. Nem kitalált csapatokról van szó, hanem valóságos ügynökségekről és termékekről, és nagyon érdekes látni, hogy miképpen is működik a reklámszakma hátulnézetből.

-----------------

Terápia

Fotó: Hajdú D. András [origo]

A Terápiá-t, bár egy izraeli sorozat adaptációja, tehát nem abszolút újdonság, mégis muszáj megemlítenünk. Az HBO szériájának ugyanis a formátuma mindenképp újszerű. A történet egy pszichiáterről és annak pácienseiről szól, s a sorozat sugárzási rendje követte a terápiák menetrendjét. Vagyis nyolc héten át, hétfőtől péntekig öt-öt epizódot láthattunk a tévében, amelyekben hétfőnként a hétfői, keddenként a keddi beteg éppen aktuális, heti foglalkozása került bemutatásra - míg pénteken a terapeuta és az ő pszichiáterének beszélgetéseibe nézhettünk bele. Tanítanivaló volt, ahogy a páciensek története kibontakozott a nyolc hét folyamán.

-----------------

1 perc és nyersz

Külföldön nagyobb keletje van a fizikai vetélkedőknek, itthon azonban mostanság az ügyességi feladatok csak a poénokra épülő, vicces műsorokban voltak jelen, ahol celebek estek és keltek (Ezek megőrültek, Kalandra fal). Az 1 perc és nyersz azonban végre komolyan is megmérette a versenyzők képességeit, s aki elég ügyes vagy kitartó volt, az a meglehetősen egyszerű feladatok segítségével szép nyereményt tudhatott magáénak. Végre egy olyan játék, ahol nem annyira a szerencse vagy az ügyesség dönt.

-----------------

A gyanú árnyékában

Itthon mindenképp formabontó volt a külföldön már nagyon régóta sikeres konstruált reality műfajának széleskörű meghonosítása - ki tudja, talán A gyanú árnyékában annak is köszönheti a nézettségi sikerét, hogy a közönség nincs tisztában azzal, hogy pontosan mit is lát. Az RTL Klub sorozata ugyanis minden nap amatőr szereplők közreműködésével elmesél egy történetet, mégpedig olyan formátumban, amelyet a valóságshow-k szoktak használni. Azonban forma ide vagy oda, A gyanú árnyékában természetesen fikció, illetve valós események ihlette, előre megírt sorozat, mely önmagában, valódi sorozatformában minden bizonnyal senkit sem érdekelne, azonban a kibeszélő show-s stílusnak köszönhetően még azok figyelmét is felkelthette, akik sosem voltak vevők Mónikára vagy Joshira.

-----------------

Marslakók

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

Bukás volt, de a Marslakók mindenképpen formabontó volt. Ha másért nem, akkor azért, mert idehaza nem nagyon láttunk még olyan napi szappanoperát, mely ilyen közvetlenül reflektált volna a jelen eseményeire, az aznapi történésekre, vagy éppen aktuális celebjeire. A közönség azonban az oknyomozásba merülő újságírók ignorálásával azt is jelezte, hogy szappanoperák terén nem vevő a formabontásra. Így a napi sorozat is szép csendben elhalt, későn kezdték csak a magánéleti szálakat kibontani, nem is rendeztek tüntetéseket a széria feltámasztásáért. Az MTV pedig azóta sem tudja, akar-e napi sorozatot.