Rég volt a techno olyan izgalmas, mint ma - Blawan a Quartnak

Blawan
Vágólapra másolva!
2012 egyik legtöbbet emlegetett elektronikus zenésze, Blawan szombat este lépett fel az A38-on. Előtte beszélgettünk arról, miért sötétebb mostanában a zenéje, mi a techno jövője és miért halott a dubstep. (Blawan tavalyi nagysikerű ep-jéről itt írtunk.)
Vágólapra másolva!

A zenéd sokkal sötétebb lett a korábbiaknál. Mi inspirál mostanában?

Az, ahogyan változik az életem, amin keresztülmegyek. A környezetem is sokkal jobban inspirál, mint korábban. Nagyon jó, hogy egy csomó olyan emberrel vagyok körülvéve, akik ugyanazt akarják elérni, mint én, korábban egymagam voltam. Ők inspirálnak a leginkább. A zenéim nem tudom, miért lettek komorabbak. Tudod, hosszú idő után most vagyok a legboldogabb, szóval nincs ezzel összefüggésben. Az életem nem lett sötétebb, egyszerűen csak jól esik kísérletezni, új dolgokat felfedezni. Azt hiszem ez a másabb hangzás azért is jó, mert látom, hogyan hat más emberekre ez a különös, búsabb zene.

Mikor egy új számhoz látsz hozzá, hogyan jön az ötlet, hogy honnan samplerezz?

Hát, a Why They Hide Their Bodies Under My Garage? sora például egy The Fugees-számból van. Azt az albumot sokat hallgatták a szüleim, mikor tinédzser voltam. Ők nagyon-nagyon fiatalok, ilyesmiket hallgatnak. Van, amikor csak úgy eszembe jut, amit ők hallgattak régen, és valamiért bennem ragad egy részlet.

Az utóbbi időben elég sok vokálos számot készítettél. Érzel valami különbséget aközött, hogy elkészítesz egy ilyet vagy egy vokál nélkülit?

Nem is tudom, azt nem tudnám mondani, hogy az egyik rosszabb vagy jobb. Sokan úgy gondolják, ha van valami ének egy számban, akkor egészen más dimenzióba helyezi azt. Ha egy klubban lejátszol egy ilyen számot, akkor érdekes, hogy hogyan reagálnak rá az emberek. Persze, ha túl sok az ének, akkor az el is ronthatja a zenét, kell egy bizonyos limit. Van, amikor maga az alap épp elég erős önmagában is, olyankor ügyelni kell ezekre a dolgokra. A saját zenéimet nem mindig érzem elég erősnek, ezért kell bele valami emberi dolog is. Néha olyan, mintha a dobok teljesen elvesznének valami ilyen nélkül.

Úgy tudom, korábban doboltál is.

Igen, egészen kilenc éves korom óta, még az egész dj-zés előtt. Voltam black metal zenekarban is, post-punk bandában is játszottam, egészen széles skálán mozogtam. Élveztem, de aztán azt éreztem, dobosként nem tudom úgy irányítani a zenét, ahogy valójában szeretném.

Forrás: ArtRebels / Flickr

A kép nem az A38-on készült

Nagyon mozgalmas évet tudhatsz magad mögött, és máris egy új ep-vel kezded az évet. Lehet tudni, mi mindenre készülsz idén?

Nem is tudom, sosem tervezek előre semmit, csak csinálom, amit általában. A Surgeonnal közös ep két hét múlva, február ötödikén fog megjelenni. A SoundCloudra már felraktunk egy előzetest, hogy az emberek ráérezzenek a cuccra. A lemez tökéletes keveréke lesz kettőnk hangzásának. Úgy érzem, ez egy remek kezdés lesz ahhoz, amit a jövőben csinálhatok majd. Reményeim szerint Tonyval (Anthony Child - Surgeon) ez egy hosszú munkakapcsolat lesz, egyébként is jóban vagyunk.

Úgy tudom, Joy Orbisonnal is jó barátok vagytok. Vele nem tervezel valami közös dolgot?

Az az igazság, hogy nagyon sok emberrel dolgoznék együtt szívesen. Joyjal is, de nem is tudom, hogy mondjam... nem ez erre a megfelelő idő. Csináljuk a saját dolgainkat, de a jövőben nagyon jó lenne valamit összehozni vele.

A két évvel ezelőtti Getting Me Down egy egészen harsány szám volt, más, mint a mostani zenéid.

Igen, az egészen más volt. Mikor elkészült, elkezdték játszani az ismerős dj-k, például Ben UFO és ők mondták, hogy imádják az emberek, mindenkitől az jön vissza, hogy ez egy nagyon jó szám. Ezért gondoltam, hogy akkor kiadom, de csak így egymagában, nem egy ep-n, mert teljesen más, mint amit csinálok. Azt hiszem, ilyesmit nem is nagyon fogok többé.

És a Medulla Rhees? Nem tervezed valamikor kiadni?

Haha, folyton erről a számról kérdeznek, de nem tudom, nem tervezem. Igazából már egy három éves számról van szó. Két éve játszottam egy mixben, de akkor senki nem mondott semmit, viszont a Boiler Roomos mix óta, az elmúlt fél évben mindenki ezen pörög. "Ó, kérlek, jelenjen már meg! Mikor jön ki?" Talán majd valamikor a közeljövőben. Ha az embereknek ennyire tetszik, akkor nem tartom vissza tőlük. Valamilyen formában biztosan megjelenik majd.

Hogyan látod a techno jövőjét?

Úgy látom, a techno szcéna újra kezd feléledni. Itt van a Tonyval közös projektem, ami tökéletes példa arra, hogy ez a közeg milyen is. A régi arcok együtt dolgoznak az új producerekkel. Nem hiszem, hogy én vagyok a legalkalmasabb arra, hogy megmondjam, milyen is most a techno, de amikor Surgeon azt monda, a műfaj már régen volt annyira izgalmas, mint most, akkor elhiszem neki. Van egy elképzelés az emberekben, hogy milyen is a techno, megvan a maga kultúrája, közege, a története egészen régre nyúlik vissza, de én nem akarok ezzel foglalkozni. Csak csinálom, amit szeretek és nagyon jók a visszajelzések a többiektől. Szerintem underground téren a techno ismét a topon van, egyre több izgalmas dolog születik és a klubokban ezeket akarják hallani, kíváncsiak rájuk az emberek. Ez nagyon jó, mert most már komolyan készen állnak rá a hallgatók.

Sokszor emlegetik, hogy a dubstep felől érkeztél, mi erről a véleményed? Egyáltalán, mi ma a dubstep?

A dubstep teljesen halott! [nevet] Sosem tartoztam a dubstep közegbe, bár a Hessle Audiónál jött ki az első anyagom. Nagyon jó barátok vagyunk az ottani srácokkal és lehet, hogy idén is megjelenik náluk valami anyagom. Azt hiszem, az emberek teljesen elfelejtették, hogy mit is jelent az a szó, hogy dubstep. Olyanok, mint például Mala, elképesztő dolgokat csinálnak, ők valóban dubstepet játszanak, de a többiek csak tömegeket akarnak megmozgatni. Angliában is azt vettem észre, hogy már nem igazán létezik az, hogy dubstep. Mint mondtam, vannak előadók, akik jó dolgokat csinálnak, őket tisztelem is.

Mire lehet számítani a ma esti bulin, hogyan áll össze egy jó Blawan-szett?

Technóra. Sok-sok technóra. Általában mindig játszom valamelyik új számomat, most is lesz, de komolyabban sosem tervezem el, hogy mit fogok csinálni. Csak figyelem, hogy alakul az este.

***

A sok-sok techno meg is volt Blawan több mint kétórás szettjében. Semmi unalmas kiállás, semmi könnyedebb slágeres téma, csak őrült veretés, mely a kitűnő hangzással nagybetűs élménnyé állt össze. Ilyen hosszú mix esetén könnyen monotonná válhat a buli, de Jamie pont akkor húzott elő egy-egy olyan hangulatfokozó számot, amikor kellett. Érdekes volt látni a közönség sokszínűségét és azt, ahogyan az egész hajó egyszerre kezd el csápolni a Why They Hide... első sikolyaira, majd egyszerre mondja mindenki a már jól ismert sort. Ez is csak azt támasztja alá, amit Blawan mondott, a techno ismét feltörekvőben van és 2013-ban komolyan számolnunk kell vele.