14 éve először növekedett a lemezipar

szépülj, Plasztikáztatott a fiatal, sikeres énekesnő, Adele
Vágólapra másolva!
Jelképes mértékben növekedett 2012-ben a lemezkiadók bevétele. Még mindig Adele a legkelendőbb.
Vágólapra másolva!

1999-ben volt a csúcson globális zeneipar: akkor összesítve 27,8 milliárd dolláros bevételt szereztek a lemezkiadók világszerte (mai árra átszámított adat; kb. 6 300 milliárd HUF). Azóta folyamatos volt a csökkenés. Az utóbbi jó néhány évben ugyan rohamosan nőttek a digitális bevételek, de nem tudták kompenzálni azt a kiesést, amit a cd-eladások csökkenése okozott. A globális zeneipari ernyőszervezet, az IFPI frissen nyilvánosságra hozott adatai szerint viszont 2012-ben ismét növekedést tudott elérni a lemezipar. Igaz, csak 0,3 százalékosat: a 2011-es 16,2-ről 16,5 milliárd dollárra (3 700 millárd HUF) nőtt az összbevétel - de ez a jelképesnek mondható növekedés is nagy dolog. Az egész zeneipart optimizmus hatja át - nyilatkozta Edgar Berger, a Sony vezetője.

Mindez a digitális eladások növekedésének köszönhető. Igaz, globálisan még mindig a fizikai (legfőképpen cd-) eladások hozzák a lemezkiadók bevételeinek 58 százalékát (2011-ben ez az arány 61 százalék volt); de már több olyan ország van, ahol több pénz jön a netről, mint a lemezboltokból - ilyen például a legnagyobb zenei piac, az amerikai is. Globálisan a bevételek egyharmada jön a digitális eladásokból. 2012-ben 2,3 milliárd zeneszámot vásároltak meg netes áruházakból (8 százalékos növekedés) és 207 millió albumot (17 százalékos növekedés). Komoly előrelépés volt 2012-ben az előfizetős, illetve az ún. freemium (ingyenesen korlátozott és/vagy reklámokkal megszórt zenehallgatást, pénzért jobb lehetőségeket kínáló) szolgáltatások területén. Míg 2011 elején mindössze 23 országban lehetett ilyeneket legálisan használni, mára több mint száz országban vannak jelen. Összesen 20 millióan fizetnek stream szolgáltatásért, a közeljövőben az ebből származó pénz elérheti a digitális bevételek 10 százalékát. Edgar Berger szerint az évek óta szajkózott mondást, miszerint a digitális világ megöli a lemezipart, meg kell fordítani: valójában ez fogja megmenteni. Stu Bergen, a Warner marketingigazgatója szerint többek között azért, mert míg korábban a bevételek túlnyomó többsége néhány országból származott, a digitális világban sokkal több helyről folyik be pénz.

A Billboard még számos érdekes adatot közöl az IFP jelentéséből. Ide most a tíz világszerte legsikeresebb lemez adatait másoljuk be, a példányszámok millióban vannak feltüntetve). Érdekes, hogy 2012-ben is Adele adta el a legtöbb lemezt: a 2011-ben 18,1 millió kelt el a 21-ből, és még 2012-re is maradt majdnem fele ennyi, 8,3 millió ember, aki késztetést érzett az album megvásárlására. Ez az első alkalom a világtörténelem folyamán, hogy ugyanaz a lemez két egymás utáni évben is vezeti a globális eladási listát.

Albumok:

1. Adele: 21 8,3
2. Taylor Swift: Red 5,2
3. One Direction: Up All Night 4.5
4. One Direction: Take Me Home 4,4
5. Lana Del Rey: Born To Die 3,4
6. Pink: The Truth About Love 2,6
7. Rod Stewart: Rod Stewart 2,6
8. Rihanna: Unapologetic 2,3
9. Mumford & Sons: Babel 2,3
10. Maroon 5: Overexposed 2,2

Számok:

1. Carly Rae Jepsen: Call Me Maybe 12,5
2. Gotye: Somebody That I Used To Know 11,8
3. PSY: Gangnam Style 9,7
4. fun.: We Are Young 9,6
5. Maroon 5: Payphone 9,1
6. Michel Teló: Ai Se Eu Te Pego 7,2
7. Nicki Minaj: Starships 7,2
8. Maroon 5: One More Night 6,9
9. Flo Rida: Whistle 6,6
10. Flo Rida: Wild Ones 6,5