Fapados csomagfeladás akár ötvenezerért

drágulnak a fapados repülőtársaságok, légitársaságok szolgáltatási, Ryanair
Vágólapra másolva!
A diszkont légitársaságok nemcsak a jegyek árát kezdték el emelni, de az egyéb díjakat is. Főleg a poggyász feladásakor érdemes odafigyelni, de szinte minden kiegészítő szolgáltatás ára nőtt az elmúlt években.
Vágólapra másolva!

Kovács úr megvette élete első fapados repülőjegyét, és boldogan készül az utazásra. Igen elégedett, hogy tízezer forintból kijött a jegy, és a foglalás során semmi extrát nem tudtak rásózni. Tudja, hogy a beszállókártyát otthon ki kell nyomtatnia, mert drága mulatság, ha a reptéren kéri ezt a szolgáltatást. Meg is teszi ezt már két héttel az út előtt. Bepakolásnál azonban kiderül, hogy sok a cókmók, nem elég a kézipoggyász, nincs mese, kell egy feladott bőrönd is. Úgy tudja, a beszállókártya nyomtatása után már nem lehet csomagot hozzáadni a foglaláshoz, marad a reptéri ügyintézés. Sejti, hogy így drágább lesz, mint ha online intézné, de amikor az összeget közlik vele, azonnal megbánja, hogy a Ryanairt választotta: kedves Kovács úr, 35 700 forintot tessék leperkálni.

Pedig ez nem vicc: a legnagyobb európai diszkont légitársaságnál ennyibe kerül egy 20 kilós poggyász feladása nyáron, ha a reptéren fizetjük. De van még ennél húzósabb ár is. A cég megkülönbözteti a Kanári-szigetekre, illetve a görög szigetekre közlekedő járatait, ezeken speciális áron szállítja a poggyászt. Tehát például Rómából Rodoszra nyáron, reptéri fizetéssel az első bőrönd 47 600 forintba kerül, de ha még egyet feladunk, az 54 400 forintot kóstál (160 euró).

Forrás: AFP/Josep Lago

Ezek az árak jelentik a jéghegy csúcsát a fapados díjak között, s noha főképp a Ryanair szokta egészen extrém módon lehúzni a figyelmetlen vagy épp fegyelmezetlen utasokat, a kiegészítő szolgáltatások árának komoly növekedése minden diszkont cégnél megfigyelhető. Főleg most, hogy az úgynevezett végső árral már nem lehet trükközni. Hol van már az az időszak, amikor a reptéri illetéket sem adták hozzá a jegyárhoz, s csak a foglalás végén derült ki, hogy a kétezer forintosnak tűnő jegy 12 ezerbe kerül. Az elmúlt években a fizetéshez kapcsolódó (bankkártya-) díj maradt az utolsó olyan költség, mellyel csak a foglalási procedúra legvégén találkozott az utas, de uniós nyomásra ennek is vége szakadt. Ma már az első oldalon is olyan árat lát az utas, amely minden díjat és költséget tartalmaz, beleértve a fizetés költsége címén felszámolt sarcot is. Ezért újra az extra szolgáltatások díjával tudnak sakkozni a légitársaságok. A versenyfutás lényege, hogy ki tud trükkösebben és észrevétlenebbül díjat emelni.

Megbonyolított poggyászdíjak

Nem meglepő, hogy a poggyászdíjakkal lehet a legjobban játszani, mivel sok utas nem tud, vagy nem akar csak kicsi kézicsomaggal utazni. Amikor a fapadosok 2005-ben elkezdték fizetőssé tenni a feladott poggyászt, evidens volt, hogy darabonként megadnak egy árat. Mára nemcsak maga az ár nőtt a többszörösére, de a rendszert is durván megbonyolították.

A Ryanair mellett a Wizz Airnél is külön ár van csúcsidőre és csúcson kívülre. Többen elkezdték a repülési idő szerinti megkülönböztetést. A Wizznél először a 2 óránál hosszabb utak poggyászfeladása drágult meg, utána talán észrevették, hogy sok útvonal 1 óra 50 perces, mert lejjebb vitték 10 perccel a drágulás határát. Nemrégiben aztán bevezettek egy újabb sávot: 2 óra 40 perc felett még drágább a csomagfuvarozás. Rómába például főszezonon kívül 4125 forintért is elmegy a koffer (mázli, mert 1 óra 45 perc az út), de Madridba csúcsidőben már 9625 forint a díj.

Forrás: AFP/Paul J. Richards

A Wizz Air rendszere ezzel együtt sokkal inkább utasbarát, mint a Ryanairé. Egyrészt a súlyhatár a lehető legmagasabb, 32 kilogramm, másrészt az íreknél a call center felhívása esetén is a brutális reptéri áron lehet poggyászt adni a foglaláshoz, a Wizznél viszont ilyenkor az olcsóbb, online árat számítják fel. Más kérdés, hogy az ügyfélszolgálat felhívása is több száz, esetleg ezer forint lehet az erre a célra biztosított, emelt díjas számokon.

A foglaláskor fizetett poggyászdíjak a kezdeti időszakban 3-5 euró között voltak a fapadosoknál, nyolc év alatt ebből lett 8-45 euró. Az easyJet odáig ment, hogy meg sem adja a szabályzatában az összeget, csak a foglalás során derül ki, hogy épp mennyit ajánl a rendszer. Ez már csak azért is fura, mert próbáink alapján nem drága az easyJet: rövid utaknál 11 eurót is találtunk, de a hosszabbak 20 eurója sem vészes egy 20 kilós bőröndért. A Lufthansa-leány Germanwings még jobb: 10 euró a csomag és az átlagnál magasabb, 23 kiló a súlyhatár.

A leggyakoribb utashibát, a túlsúlyos bőröndöt is a Ryanair bünteti a legdurvábban. Sokáig 10 euró körül volt a pótdíjmaximum kilónként, de ma már 20-at kérnek. Vagyis, ha valaki például egy 15 kilós csomag feladásáért fizetett, de 18 kilóval állít be a reptérre, az kapásból 18 ezer forint büntetésre számíthat. Persze ilyenkor inkább felmerül az utasban, hogy esetleg hat pólót, három farmert és négy pulóvert felvéve csökkentse a súlyt néhány kilóval.

Nemcsak a csomagon keresnek

Ami a kártyadíjat illeti, a Ryanair már adminisztrációs díjnak hívja, és néhány hete emelte 6-ról 7 euróra. De csak a betéti kártyáknál, mert a hitelkártyákra további 2 százalék teher rakódik. A Wizznél régóta a 8 euró él a legtöbb kártya esetében fejenként, az easyJetnél viszont a 12,5 eurós ár foglalásonként értendő, tehát már 2 utas esetében kisebb a költség, mint a két konkurensnél. A Germanwings és a Norwegian is foglalásonként kér 9,5, illetve 5 eurót, igaz, a skandinávoknál tavaly még egyáltalán nem volt kártyadíj.

Forrás: MTI/Mohai Balázs

A Ryanair 6-ról 7 euróra emelte az online becsekkolás díját is, de ez legalább a nagyon akciós jegyek esetében kikerülhető, hasonlóan az adminisztrációs díjhoz. Ez a kettő együtt 14 euró egy átlagos jegyen, de mivel vannak 10 eurós végső árúak, ezeknél nemigen volt más lehetőség, mint a díjak elengedése.

A Wizz Air példáját eddig senki nem követte abban, hogy a nagyobb kézipoggyászt is fizetőssé tegye. Szerencsére ennek árát eddig nem emelték, a bevezetés óta 10 euróról van szó. Szép lassan növelték viszont a légitársaságok a különböző változtatások díjait. A Wizznél sokáig 40 euró volt a névátírás, ma már 45. A Ryanair képes volt a járat időpontjának, vagy útvonalának módosításáért szedett díjat is idény- és útvonalfüggővé tenni, a nyaralóútvonalakon már 60 euró a változtatás fejenként. Természetesen az olyan kényelmi szolgáltatások díja is, mint például az elsőbbségi beszállás, folyamatosan emelkedik.

Tavaly nagy botrányt keltett a brit sajtóban, majd a Facebookon is egy Ryanair-utas esete, akinek öttagú családjával 300 eurót fizettettek a beszállókártyák reptéri kiállításáért. Miután a cég vezére "leidiótázta" az utast, még ezt is tovább emelték: 60 helyett ma már 70 eurója bánja annak, aki nem nyomtatott magának kártyát, vagy csak a reptér felé menet elhagyta. A Wizznél ez is barátibb áron fut, "csak" 20 euróról van szó.


Ezekre érdemes odafigyelni

Mindezek alapján könnyű belátni, hogy nem elég levadászni az olcsó fapados jegyeket, a jóáras utazáshoz kőkeményen oda kell figyelni néhány alapszabályra. Utazni csak kézipoggyásszal érdemes, de ha nem megy, időben kell a foglaláshoz feladott csomagot adni. Soha egy dekával sem szabad túllépni a súlylimitet, és a csomagok mérethatárait is be kell tartani. Mindig ki kell nyomtatni a beszállókártyát, akár kettőt is, ha az egyik eltűnne, és soha nem szabad variálni sem az időponttal, sem a névvel. S végül, költségektől függetlenül: mindig időben ott kell lenni a beszállásnál, mert ha késik az ember, akkor is ott hagyják, ha a biztonsági ellenőrzésnél egyórás sor állt.