Rohannak az új részvényekért a befektetők

Vágólapra másolva!
Az eredetileg tervezetthez képest drágábban értékesítik első tőzsdei megjelenésük során részvényeiket az amerikai cégek, ami egy újabb jel arra vonatkozólag, hogy a befektetők kockázati étvágya növekszik. A javuló amerikai lakáspiac következtében a szektor cégei különösen jól szerepelhetnek az elsődleges tőzsdei kibocsátási (IPO) piacon is az idei évben a Wall Street Journal szerint.
Vágólapra másolva!

Drágábban kelnek el az új részvények

Egy újabb jelét láthatjuk, hogy a befektetők kockázati étvágya növekszik, hiszen a vállalatok az első nyilvános tőzsdei kibocsátásuk (IPO) során a kibocsátási tájékoztatóban feltüntetett ársávhoz képest magasabb áron tudnak megválni a papírjaiktól. Szinte rohannak a befektetők az új részvényekért.

Mi az IPO?

Az angol initial public offering rövidítése, elsődleges tőzsdei kibocsátást jelent. Az IPO az az eljárás, aminek keretében egy zárkörű részvénytársaság részvényei széles körben elérhetővé válnak a tőzsdén keresztül. Általában jegyzési szakasszal kezdődik a folyamat, ahol a kibocsátást szervező befektetési bankok összegyűjtik és összesítik a részvényből vásárolni kívánó befektetők igényeit. A felkínált mennyiség és az ajánlatok alapján kialakuló egyensúlyi ár lesz a jegyzési ár, az IPO-ban résztvevő befektetők ezen az áron kapják meg a részvényeket. A jegyzés lezárultát követően kezdődik meg a tőzsdei kereskedés a részvényekkel, ugyanúgy, mint bármely más, tőzsdére már bevezetett részvénnyel.


Az idei első negyedévben az amerikai IPO-k 36 százalékának esetében volt magasabb a részvények végleges jegyzési ára, mint ahogyan az az előzetesen kiadott kibocsátási tájékoztatóban szerepelt. Ez 2004 óta a legnagyobb aránynak számít a Renaissance Capital elemzőcég szerint. Ugyanakkor a várakozásoktól elmaradó árazások csak a kibocsátások negyedét tették ki, ami 10 év óta a legalacsonyabb érték.

A befektetők amerikai részvények iránti kereslete újra emelkedik, ami nem csak a tengerentúli részvényindexek elmúlt időszaki szárnyalásában érhető tetten, de az IPO piac növekedésében is, mondta el a Wall Street Journalnak Jeff Bunzel a Deutsche Bank amerikai részvénypiaci elemzője. A magasabb IPO árak azt is mutatják, hogy egyre több profi befektető gondolja úgy, hogy érdemes új tőzsdei cégekben részesedést szerezniük.

Az Ernst & Young tanácsadó felméréséből pedig az derül ki, hogy ötből négy befektető vásárolt az elmúlt évben IPO előtti vagy elsődleges kibocsátás során eladásra kínált részvényből. Ugyanez az arány 2010 és 2011 során még kevesebb, mint 20 százalékos volt.

Forrás: [origo]

A társaságoknak kedvező a magas árazás

Az idei év eddigi legnagyobb és leginkább figyelemmel kísért elsődleges nyilvános kibocsátása az USA-ban a Zoetisé volt, mely cég állatoknak szánt gyógyszerek és egyéb hatóanyagok gyártásával foglalkozik. A Zoetis, amely korábban a Pfizer egységeként működött, a vártnál magasabb áron 2,57 milliárd dollár értékben adott el részvényeket. A Facebook 2012 májusában történő tőzsdei megjelenése óta ez volt a legnagyobb kibocsátás az amerikai börzén. Azóta a cég árfolyama pedig 25 százalékkal emelkedett.

A pozitív trendnek a legújabb haszonélvezője pedig a Taylor Morrison Home Corporation lakásépítéssel foglalkozó cég lehet a Wall Street Journal (WSJ) szerint. A cég hétfőn jelentette be, hogy 524 millió dollár értékben szeretne friss tőkét bevonni, a társaság részvényeivel pedig jövő héttől lehetne nyilvánosan kereskedni. Az amerikai lakáspiac már a javulás jeleit mutatja az elmúlt időszakban publikált makroadatok alapján, így a szektor különösen jól szerepelhet az IPO piacon is ebben az évben WSJ szerint.