Nincs elég turista, szenvednek a luxuscégek

Vágólapra másolva!
A kevesebb turista miatt szenvednek az európai luxuscégek, melyek közül elsősorban a legnagyobb szereplők érzik meg a csökkenő keresletet. Az elsősorban az ázsiai - főként kínai - turisták által életben tartott iparág komoly nehézségekkel küzdhet meg az idei évben, holott eddigi a gyengébb gazdasági környezet sem gátolta a szektor növekedését.
Vágólapra másolva!

Nem kell a luxus a turistáknak

Az európai luxusipar komoly problémákkal nézhet szembe, mivel egyre kisebb mértékben költenek az ázsiai turisták a kontinens luxusüzleteiben. Eddig az Európában uralkodó recessziós környezetben is jól ment a szektornak, azonban, ahogyan azt a Louis Vuittonnál dolgozók elmondták a Reutersnek, már nincs annyi kínai vásárló, mint korábban. A kedvezőtlen trend pedig akár az egész év során fennmaradhat.

De nemcsak az iparági vezető LVMH számolt be az ázsiai turisták távolmaradása miatt csökkenő keresletről, hanem más híres márka például a Gucci vagy a Hermes is hasonló dolgokra panaszkodott. Ez pedig elég nagy problémát okozhat a luxuscégek számára, hiszen a kínai vevők körülbelül a luxustermék vásárlások harmadát adják, de például az ékszer- vagy az órapiacon a vásárlók 70 százaléka turista. A tavalyi év szeptember-októberéig még kevésbé lehetett érzékelni a csökkenő trendet, azóta azonban felgyorsult a folyamat.

Az olasz kiskereskedelmi szövetség szerint 10-15 százalékkal kevesebb turista érkezhetett a húsvéti ünnepek alatt az országba, mint egy évvel korábban, ami természetszerűleg negatívan hat a kiskereskedelmi forgalom alakulására is. Franciaországban a kínaiak által elköltött jövedelem növekedésének mértéke október és február között csaknem feleződött, és ugyanebben az időszakban Svájcban is kevesebbet költöttek a kínai utazók, mint egy évvel korábban.

A svájci óraexport alakulása is jó indikátora a luxusipar teljesítményének. A Kínába irányuló kivitel 27 százalékkal esett februárban, ami három éve a legrosszabb teljesítmény, pedig januárban még 4 százalékkal nőtt az export mértéke. De az összkivitel mértéke is csökkent 2013 első negyedévében méghozzá közel 10 százalékot.

Forrás: [origo]

A legtöbb cég legalább április végéig nem fogja közzé tenni első negyedéves jelentését, és jelenleg még arról sem akartak nyilatkozni, hogy hogyan alakult a turistákhoz köthető forgalom. Azonban legalább egy átmeneti lassulás valószínűleg lesz majd az utazók általi költésekben, amit szakértők szerint a globális gazdasági lassulás miatti félelmek, az európai adóemelések, valamint az új kínai elnök ajándékozás elleni fellépése okozhat.

Továbbra is fontos az európai piac

Habár sok európai márka bevételeinek nagy részét már nem hazájában realizálja, a helyi piac még mindig nagyon fontos a vállalatok számára. Az LMVH, a Richemont, vagy a Swatch esetében az európai régió árbevétele még mindig 30 százalék feletti részesedéssel bír a teljes jövedelemhez viszonyítva.

A keresletcsökkenésben az is szerepet játszhat, hogy a cégek az árak növelésével próbálják árrésüket növelni. A Louis Vuitton például 10 százalék körüli mértékben emelte legnépszerűbb táskáinak az árát az eurózónában ősszel. A megkérdezett bolti eladók közül még azt is felvetették, hogy a szokatlanul hideg márciusi időjárás is hozzájárulhatott ahhoz, hogy rosszabbul fogytak a tavaszi/nyári kollekciók az üzletekből, ezzel csökkentve a forgalmat.

Forrás: [origo]