Az OMV mai bejelentése szerint a társaság egy újabb jelentős mérföldkőhöz érkezett Kurdisztánban a Bina Bawi mezőn. A teszt során napi 5000 hordóegyenértékes szénhidrogén termelési kapacitást értek el a Bina Bawi-3 kútnál, és ez akár még tovább is növekedhet napi 10 ezer hordóegyenértékes szintig.
A jelenlegi találat az OMV kitermelését 1,6-3,3 százalékkal dobhatja meg. Ez nem nevezhető kirobbanó növekedésnek, azonban az eredmények arról tanúskodnak, hogy jelentős potenciál rejlik a kurdisztáni mezőkben. Korábban a MOL kutatási eredményei is ezt igazolták.
A tervek szerint a társaság további kutatófúrásokat folytat majd két másik kútnál (Bina Bawi-4 és Bina Bawi-5). A Bina Bawi mezőn az OMV részesedése 36 százalék, míg a Genel Energy 44, a Kurdisztáni Regionális Kormány pedig 20 százalékos részesedéssel rendelkezik.
Részvénypiaci hatás
OMV napon belüli árfolyam grafikon
A KBC Securities olajipari elemzőinek véleménye szerint a találat az OMV Csoport szempontjából ugyan nem tekinthető jelentősnek, de mégis jelzés értéke van. Az elemzők eddig nem számoltak modelljükben az OMV kurdisztáni szénhidrogén kapacitásainak értékével, de a mostani bejelentés alapján mindenképpen magasabb fair érték adódhat. Január végén az elemzők 34 eurós fair érték becslés mellett vételre ajánlották az akkor 30,6 eurós áron forgó OMV-t. Aki követte a tanácsot, azóta 12 százalékos hozamot érhetett el.
Mivel a Genel Energy tavaly májusban 175 millió dollárért vásárolt 23 százalékos részesedést a Bina Bawi mezőben, ezért az elemzők úgy számoltak, hogy az OMV 36 százalékos részesedése részvényenként nagyjából 0,65 euróra tehető. Mivel azonban nem voltak még fúrási eredmények, ezért a 34 eurós fair érték becslés még nem tartalmazta a kurdisztáni projekt értékét.
Nem szabad azonban elfelejteni, hogy a Kurdisztáni Regionális Kormány és az Iraki Központi Kormány közötti feszült helyzet miatt a Kurdisztánban kitermelt olaj értékesíthetősége jelenleg eléggé bizonytalan. Míg a helyi piac felvevőképessége korlátozott, addig az export egyelőre nehézségekbe ütközik, mivel az exportvezetékek a Központi Kormány fennhatósága alatt állnak. Ebből arra lehet következtetni, hogy a kurdok és irakiak egyezsége híján alternatív értékesítési lehetőségek után kell nézni. A teherautós szállítás volumene korlátozott, míg egy saját kurd exportvezeték megvalósítása legalábbis kérdéses a különböző szembenálló politikai érdekek miatt. Ezek alapján tehát a szénhidrogén kitermelés értékesítésével kapcsolatban jelentősek a kockázatok.
OMV napi grafikon