Új uniós rendelet biztosítja a 27 tagállamban autóbusszal közlekedők jogait

Vágólapra másolva!
A 181/2011/EU rendelet idén márciustól évi hetvenmillió utas számára teszi átláthatóbbá, világosabbá jogaikat, kötelezettségeiket, illetve hasonlóképpen az autóbusz-társaságok, és autóbusz-állomást üzemeltetők jogait és kötelezettségeit is pontosítja és teszi egyértelművé. A D.A.S. JogSzerviz szakértője szerint a rendelet nyújtotta védelem nagyon széles körű és részletesen rendelkezik a jogorvoslati lehetőségekről is.
Vágólapra másolva!

A kimutatások szerint évente csaknem hetvenmillió utas közlekedik autóbusszal az Európai Unióban. A 181/2011/EU rendeletet 2013. március 1. napjától kell alkalmazni, amely az autóbusszal közlekedő utasoknak biztosít új jogokat az Európai Unió egész területén.

A rendelet megállapítja az utasok jogait, illetve az autóbusz-társaságok, és autóbusz-állomást üzemeltetők kötelezettségeit, hasonlóképpen, ahogyan azt a légi-, vasúti, és hajóközlekedésre vonatkozóan is szabályozásra került - emlékeztetett dr. Bezzegh Edina.

Az autóbusz-társaságokkal szembeni elvárás, hogy megfelelő és hozzáférhető tájékoztatást adjanak az utazás előtt és alatt, amely magában foglalja, hogy az utasok jogait tartalmazó tájékoztatónak elérhetőnek kell lennie az autóbusz állomásokon, és az interneten is.

Legalább 250 kilométeres távolságon túl

A rendeletet a menetrend szerinti járatokkal utazó, meghatározott utas-csoportokba nem sorolt utasokra kell alkalmazni, amennyiben az utas felszállási helye vagy a célállomás valamely tagállam területén található, és amennyiben a járat menetrend szerint legalább 250 km-es távolságot tesz meg.

Menetrend szerinti járatnak minősülnek az olyan járatok, amelyeken az utasok autóbusszal történő szállítása meghatározott időközönként, meghatározott útvonalon, az utasokat előre meghatározott megállóhelyeken felvéve és kitéve történik.

A rendelet kimondja, hogy az utasokat - természetesen a nemzeti jogszabályokkal összhangban - az autóbuszjárat igénybevétele során bekövetkező balesetekből származó haláluk vagy személyi sérülésük, valamint a poggyászuk elveszése, vagy károsodása esetén kártérítés illeti meg, ideértve a temetéssel kapcsolatos indokolt költségeket is.

A kártérítésen felül az utasok azonnal felmerülő szükségleteik tekintetében segítségnyújtásra is jogosultak, amely szükség esetén kiterjed az elhelyezésre, az élelemre, a ruházatra, a szállításra és az elsősegély megkönnyítésére. A fuvarozó azonban az elhelyezés teljes költségét utasonként 80 euró/éjszaka összegre és legfeljebb két éjszakára korlátozhatja - mutatott rá a D.A.S. JogSzerviz szakértője.

Késés és járattörlés esetén

A baleseteknél azonban gyakrabban előforduló problémák a járatok késése, törlése, vagy éppen az útvonal-módosítás, melyekre vonatkozóan a rendelet szintén részletes szabályozást tartalmaz. Amennyiben az autóbusz-társaság ésszerűen számol azzal, hogy a menetrend szerinti járatot törlik vagy annak az autóbusz-állomásról való indulása több mint 120 percet késik vagy túlfoglalás történt, az utas részére haladéktalanul fel kell ajánlani a választási lehetőséget, amely a következő lehet.

Vagy: az utazás folytatása vagy útvonal-módosítás a végső célállomásra irányuló, a lehető legkorábbi alkalommal történő utazásra további költségek nélkül, a személyszállítási szerződésben foglaltakhoz hasonló utazási feltételek mellett, vagy pedig a menetjegy árának visszatérítése és adott esetben a személyszállítási szerződésben foglaltak szerint a lehető leghamarabbi díjmentes, autóbusszal történő visszaszállítás az első kiindulási helyre.

Amennyiben az utasnak nem ajánlják fel a választási lehetőséget a menetjegy árának visszatérítésén felül a jegyár 50 százalékának megfelelő összegű kártérítésre is jogosult. Természetesen a segítségnyújtás ebben az esetben is megilleti az utasokat - mondta dr. Bezzegh Edina -, a rendelet ugyanis úgy határoz, hogy amennyiben egy több mint három óra tervezett időtartamú utazást bonyolító járatot törölnek, vagy annak az autóbusz-állomásról való indulása több mint 90 perces késedelmet szenved, a fuvarozónak díjmentesen fel kell ajánlania az utas számára a következőket.

Így a várakozási időhöz vagy a késedelemhez ésszerűen mérten kisétkezés, étel és frissítő, feltéve, hogy az autóbuszon vagy az autóbusz-állomáson rendelkezésre állnak, vagy ésszerűen odaszállíthatók. Vagy: felajánlhatja, szállodai vagy egyéb szálláshely, valamint segítség az autóbusz-állomás és a szálláshely közötti személyszállítás megszervezéséhez azokban az esetekben, amikor egy- vagy többéjszakás tartózkodás válik szükségessé. A fuvarozó az elhelyezés teljes költségét utasonként 80 euró/éjszaka összegre és legfeljebb két éjszakára korlátozhatja, amely nem foglalja magában az autóbusz-állomás és a szálláshely közötti személyszállítást.

Széles körű védelem

A D.A.S. JogSzerviz szakértője hangsúlyozta: a rendelet nyújtotta védelem nagyon széles körű. Amennyiben azonban az utasok jogai mégis csorbulnak, természetesen élhetnek a panasztételi jogukkal. Amennyiben az utas panaszt kíván benyújtani a fuvarozóhoz, ezt a menetrend szerinti járat igénybevételét vagy annak meghiúsulását követő három hónapon belül kell megtennie.

A panasz kézhezvételétől számított egy hónapon belül a fuvarozónak tájékoztatnia kell az utast arról, hogy panaszának helyt adtak, azt elutasították vagy még vizsgálják. A végleges választ legkésőbb a panasz kézhezvételétől számított három hónapon belül meg kell adni.