Kettészakad a kínai autópiac?

Vágólapra másolva!
Aggasztónak tűnő adatok érkeztek Kínából a nagy autógyártók számára, a kínai luxusautó piac ugyanis az első negyedévben képtelen volt hozni azt a bővülési ütemet, melyet a korábbi években produkáltak. A gyengélkedés mögött több ok is meghúzódhat, egyértelműen nem jelenthető ki, hogy csak a Mercedes februári "csonka hónapja" tehető felelőssé a kedvezőtlenebb számokért. A növekedés lassulásától való félelem, a légszennyezéssel kapcsolatos problémák miatt előtérbe kerülő kormányzati szigorítások nem sok jóval kecsegtetnek a nagy gyártók számára. Vajon végleg búcsút inthetnek a kétszámjegyű bővülésnek a luxusautó-gyártók?
Vágólapra másolva!

Kína - a növekedés forrása

Miközben Európában összeomlik az autópiac, valamint Amerikában is úgy tűnik, hogy lassan elfogy a bővülés üteme, addig Kínában a legnagyobb probléma, hogy vajon tíz, tizenöt, vagy húsz százalékos növekedést sikerül majd éves alapon elérni az újautó-értékesítések számában.

A globális autópiacból 18 százalékos részesedést kihasító Kína vélhetően továbbra is az egyik leggyorsabban bővülő régió lesz a világon, sőt egyes elemzői vélemények szerint a globálisan képződő nettó nyereség harmadát csak Kínából származhat.

A legutóbbi, márciusi statisztikák szerint Kínában nagyjából 1,6 millió új autó talált gazdára, az elmúlt 12 hónapot vizsgálva pedig több mint 16 milliós eladásával Kína már maga mögé utasította az amerikai és a teljes európai piacot is.

Forrás: [origo]

Az abszolút értékben kedvező szám azonban nem jelenti azt, hogy minden autógyártó, és minden kategóriájú autó egyformán profitálna a kiváló növekedési ütemből. Míg az első negyedévben 17 százalékos forgalomnövekedés mutatkozott, addig márciusban "csak" 13 százalékkal nőttek az eladások az előző év azonos időszakához képest. Ami viszont igazán érdekessé teszi a képet, az a különböző árcédulával rendelkező autók iránti kereslet megváltozása: a luxusautók eladása ugyanis csupán 4 százalékkal tudott növekedni az első negyedévben.

A kínai luxusautó-piac pedig eddig rendkívül nagy bővülési ütemmel kecsegtetett a legnagyobb európai luxus autógyártók, többek között az Audi, a Daimler, vagy a BMW számára, hiszen a kínai piacra helyezett termelés olcsó költségei, és a magas jövedelműek számának dinamikus bővülése az országban jelentős profittal kecsegtettek a luxusautó üzletágak számára. A kérdés tehát adott: vajon folytatódik-e a korábbi nagy ütemű bővülés a luxusautók piacán, vagy tartósan ilyen alacsony, "mindössze" pár százalékos növekedéssel lesznek kénytelenek számolni a legnagyobb luxus autógyártók?

Hosszútávon maradhat a nagy növekedési ütem

A legtöbb gyártó természetesen reménykedik benne, hogy csupán egy balul sikerült negyedévről van szó, és a közeljövőben folytatódhat a kétszámjegyű növekedés a luxusautó eladások számát tekintve. A további nagyobb ütemű növekedés mellett a következő érvek sorolhatóak fel.

1, a kínai lakosság luxusautó használata (penetrációs ráta) még mindig jóval a nemzetközi átlag alatt helyezkedik el. Lin Hualbin, az IHS Automotive elemzője arra mutat rá, hogy Kínában 100 eladott autóból csupán 8 számít luxusautónak, ugyanez a szám az Egyesült Államokban 17, míg Németországban 28. Ennek függvényében úgy tűnik, hogy bőven van még tér a luxusautók további bővülésére a kínai piacon.

2, a kínai gazdaság impozáns teljesítménye az elmúlt évtizedekben számos hatással járt, ezek egyike, hogy a magas jövedelemmel rendelkezők száma drasztikusan növekszik az országban, kitűnő táptalajt biztosítva ezzel a további luxusautó vásárlásoknak, véli a Deutsche Bank.

Forrás: [origo]

3, Sőt, további optimizmusra adhat okot az is, hogy az első negyedéves gyenge teljesítménybe egy rendkívül rossz februári hónap is belejátszott, köszönhetően a Mercedesnek. A luxusautó piacot nagyban uraló Mercedes és BMW eladásai együttesen 20 százalékos visszaesést mutattak februárban, köszönhetően a Mercedesnél lévő szervezeti változtatásoknak, melynek eredményeként az autóeladások csak a hónap elején tudtak hatékonyan működni Kínában. A kieső napok okozta bevételek azonban vélhetően az év hátralévő részében jelentkeznek majd többletként a német gyártónál, az elemzők, valamint a menedzsment legalábbis mindenképpen ezt reméli.

Forrás: [origo]

Nem árthat azért az óvatosság

A kínai gazdaság teljesítménye bár a világon az egyik legjobbnak számít, a növekedés üteme az elmúlt negyedévekben szinte folyamatosan lassul. A legtöbb elemző szerint a kétszámjegyű növekedés már a múlté, melyet jól jelez, hogy a kínai kormány is inkább a fenntartható növekedést preferálja a dinamikus bővüléssel szemben. Az autóeladások száma pedig kiválóan mozog együtt a GDP alakulásával, ami akár hosszabb távon is jelentősen visszafoghatja az újautó-értékesítések alakulását.

Forrás: [origo]

A tényleges növekedés mellett azonban az is fontos lehet, hogy a főbb szereplők, legyen szó akár lakosságról, akár elemzőktől, milyen GDP-növekedést várnak a következő időben. Ha a növekedés lassulását várják a szereplők, az mindenképpen negatívan érintheti a lakosság fogyasztási szokásait, beleértve az autóvásárlások számát is.

Márpedig a kínai növekedéssel kapcsolatban szkeptikusok akadnak bőven, a Bank of America felmérése szerint a legnagyobb portfóliómenedzserek is pesszimistává váltak: csupán 14 százalékuk bízik a kínai növekedés erősödésében, míg pár hónapja ugyanez az arány 60 százalék körül alakult. Ez persze még nem jelenti azt, hogy az átlagember szintjén is hasonló vélemények uralkodnak, mindenesetre nyugalomra sem ad okot az adat.

Forrás: [origo]

Az úgynevezett hard landing pedig számos veszéllyel járhat a pénzügyi rendszer számára is, a nem teljesítő hitelek arányának megugrása például a kereslet gyengüléséhez vezethet a gazdaságban. Ez persze nem elsősorban a luxusautók vásárlóit érinti, de potenciális kockázatot azért számukra is jelent. Végső soron pedig a bankrendszer jobban kiszűrheti a kockázatos projektek finanszírozását, ami szintén a GDP-növekedés ütemének mérsékléséhez vezetne.

Hard landing: A gazdasági ciklusokban "hard landing"-nek nevezik a gazdasági növekedés ütemének jelentős csökkenését. Általában egy recessziós időszak követi a lassulást, de egyelőre Kínában csak arról van szó, hogy a növekedés üteme milyen mértékben lassul az előző években sokszor látott kétszámjegyű bővüléshez képest.

Mivel járhat a túlzott légyszennyezés?

Ahogyan a kínai gazdaság növekedése magával húzta az autópiacot, és repítette egyre magasabbra az eladási statisztikákat, úgy vált egyre nagyobb problémává a légszennyezés mértéke az országban. A kormány pedig nem tétlenkedik, akár már júniustól bevethet különféle korlátozásokat a tisztább levegő érdekében, melynek hatásait az autópiac is megérezheti.

A légszennyezés miatti többlet költségeket a nagy gyártók vélhetően a vásárlókra hárítanák, hogy megőrizzék a jelenlegi profitabilitásukat. A Deutsche Bank elemzői szerint így egy agresszív intézkedés a légszennyezés visszaszorítására a korábbi 6-8 százalékos éves szintű bővülést akár 4,5-6 százalékra is visszavetheti a teljes kínai autópiac tekintetében.

Bajba kerülhetnek a nagy luxusautó-gyártók

A kínai autópiac vártnál alacsonyabb növekedési üteme, minden bizonnyal erőteljes csökkenést hozna a főbb európai gyártók, főleg a luxusautó gyártók profitjában. Emiatt leginkább a Volkswagen, a BMW és a Daimler lehet érintett, akik nyeresége az elmúlt évek aktív bővülésének köszönhetően mostanra már nagymértékben származik Kínából.

Forrás: [origo]

A vártnál alacsonyabb növekedési ütem pedig a bevételek visszaesésén keresztül jelentősen csökkentené a nagy gyártók profitját, mely a gyengélkedő európai régió miatt kulcsfontosságú lehet az előbb felsorolt gyártóknak. Egy alacsonyabb potenciállal kecsegtető kínai autópiac azonban még mindig kulcsfontosságú lehet a vállalatoknak, egyrészt az alacsonyabb gyártási költségek, másrészt a nyugat-kínai piacban rejlő potenciál miatt is.

Ahogyan az európai autópiac, úgy a kínai sem egységes az eladások számát tekintve, a nyugat-kínai régióban ugyanis jóval magasabb növekedést tudnak elérni a gyártók, mint a keleti partvidéken. Ennek hátterében az áll, hogy az nyugati régió fejlettsége elmarad kelettől, az előbbi gazdasági teljesítménye közel három-négyszer akkora, mint a nyugati régióé. Jelenleg a térség még nem jelent nagy profitot az európai gyártóknak, hiszen főleg alacsonyabb jövedelemmel rendelkező vásárlókat tudnak megcélozni a vállalatok. A térség fejlettsége viszont rohamosan növekszik, és ebből fakadóan még óriási potenciál rejlik a régióban, főleg a magas jövedelemmel rendelkezők száma emelkedhet, ami nagyban felpörgetheti a luxusautó-piacot is.

Némileg megerősítheti ezt a Deutsche Bank elemzőinek véleménye is, akik úgy vélik, még a gyengülő kereslet ellenére sem csökkenne a Kínában gyártott autók száma, mely így jelentős túlkapacitást eredményez majd az országban. Ennek következtében pedig vélhetően megnövekedne a Kínában gyártott autók exportja, így a jelenlegi 3 százalékos export akár 20 százalékosra is emelkedhet 2030-ra.

Összességében elmondható, hogy Kínában vitathatatlan jelek mutatkoznak arra, hogy a luxusautó piac még komoly bővülés előtt áll, melynek mértéke vélhetően nem áll meg a mostani pár százaléknál. A vagyonosabb réteg kiemelkedése, az alacsony penetrációs ráta egyértelműen bizakodásra adhat okot. Ezzel együtt a nagy gyártók kénytelenek számolni a gazdaság jelenleginél alacsonyabb szintű bővülése esetén felmerülő kockázatokkal is. Fontos viszont kiemelni, hogy még egy gyengébb teljesítményű Kína is nagyobb potenciált biztosít a gyártók számára, nem csak a hatalmas vásárlói bázis, hanem az olcsó termelési költségek miatt is. Az pedig már most is jól látszik, hogy a nagyobb gyártók próbálják a jelenleg fejletlenebb, ugyanakkor még nagyobb potenciállal bíró nyugat-kínai régióba áthelyezni termelésüket és értékesítésüket, mely még komoly növekedést okozhat a luxusautó piacon is.