Megnéztük a történelmi Magyarország közepét

szarvas, szarvasi arborétum
A júliusi nyárban Gyopárosfürdő felé vettük az irányt, ahol romantikus két és fél napot töltöttünk rengeteg éléménnyel. Fürdőztünk, körbejártuk a legnagyobb hazai arborétumot Szarvason, meglestük, hogy festenek látványos épületeink kicsiben, sétáltunk a Holt-Körös partján, és isteni halas ételeket ettünk.

Mivel legutóbbi kirándulásunk a Dél-Alföldön pazarul sikerült, lelkesen vágtunk neki a gyopárosfürdői hosszú hétvégének. Hogy miért éppen Orosháza-Gyopárosfürdőre esett a választásunk? Egyrészt egyikünk sem járt még itt, másrészt a képek alapján megfogott a Gyopárosi-tó szépsége, harmadrészt pedig több érdekesnek ígérkező kirándulásra is lehetőségünk nyílt a környéken. Ráadásul nagyon reméltem, hogy hazafelé lesz időnk beugrani Szegedre, mivel szerettünk volna bepótolni valamit, ami télen kimaradt. Egyszóval hoztuk magunkat, és jó sok mindent elterveztünk.

A Gyopárosi-tó Forrás: Kecskés Barbara - Origo

Interaktív mini-Magyarország

Amikor cirka 220 kilométer autózás után péntek este megérkeztünk Gyopárosfürdőre, már éppen besötétedett. Az amúgy igen csendesnek és nyugodtnak tűnő üdülőövezetben ezen a hétvégén éppen Sör-Virsli Fesztivált rendeztek, úgyhogy még a szállodából is tisztán hallottuk, mekkora sikere volt a Neoton Familia olyan elévülhetetlen slágereinek, mint a 220 felett vagy a Holnap hajnalig. Mivel a koncert már a vége felé tartott, bulizás helyett inkább körbesétáltuk a tavat, és hullócsillagokra vadásztunk. A kedvesem látott is kettőt, úgyhogy jól indult a hétvége.

Az Alföld gyöngye

Természetvédelmi területen, a Gyopáros-tó partján található Gyopárosfürdő, amelyet "Az Alföld gyöngye"-ként is emlegetnek. A három tóból álló tórendszer 1869-től vált közismertté gyógyhatású fürdőként. A természetes alkáli-hidrogénkarbonátos víz különböző mozgásszervi, gyulladásos, reumatikus és ízületi bántalmak, nőgyógyászati panaszok gyógyítására, valamint balesetek, műtétek utáni rehabilitációra alkalmas - olvasható a fürdő honlapján. A gyógyvizes medencék mellett több bel- és kültéri élménymedencét, csúszdákat és úszómedencét is találunk.

Másnap délelőtt útra keltünk Szarvasra (40 kilométernyire van Gyopárosfürdőtől), hogy megnézzük az arborétumot és a Mini-Magyarország makettparkot. A hazai látványosságokat ábrázoló 22 makett nagyon jól sikerült, egyedül Hévíz nem tetszett annyira. Viszont a Lánchíd, az Operaház, a szegedi dóm vagy épp a Turul-emlékmű különösen jól festett piciben. Az egri várat csata közben ábrázolták, ami szintén látványos, bár szerintem kissé morbid, hogy a makett interaktív jellegét az adja, hogy gombnyomásra feltűnik Dobó István koporsója. Mindenesetre érdemes volt végignézni a kiállítást, már csak azért is, mert egy-két látványosságot, például a kecskeméti Cifrapalotát vagy a jáki templomot még nem láttam élőben.

Az egri vár makettje (Mini-Magyarország) Forrás: Kecskés Barbara - Origo

Keresztül-kasul bejártuk Magyarország legnagyobb arborétumát, láttunk mamutfenyőt, virágba borult bokrokat és perzsa varázsfát. Már a kijárat felé tartottunk, amikor egyszer csak pávák vonultak át előttünk az úton. Békésen sétálgattak, egyik-másik pedig kifejezetten szívesen pózolt nekünk néhány fénykép erejéig. Olyannyira, hogy a legnagyobb végül széttárta előttünk pompás, már-már giccses farktollazatát.

Kék páva Forrás: Kecskés Barbara - Origo

Az arborétumtól nem messze, a Holt-Körös partján beültünk a Halászcsárda vendéglőbe, és megettünk egy óriási kétszemélyes haltálat, volt rajta harcsa, filézett ponty és süllő. Nem vagyok különösebben nagy halevő, de ez tényleg finom volt. Ebéd után újabb sétára indultunk, méghozzá a csárda mellől induló tanösvényen. Legérdekesebbek a virginiai mocsárciprusok voltak, amelyeknek vizes, levegőtlen talajban vastag, lekerekített végű, 30-100 centiméter magas légzőgyökereket, úgynevezett gyökérbabákat fejlesztenek.

Közben a Holt-Körösön jöttek-mentek a sétahajók, és persze a kenusok, kajakosok, ami nem csoda, hiszen a nyugodt víz kiváló terep az evezéshez. Elég sűrűn vannak kikötésre alkalmas helyek, a környezet pedig pazar, hiszen például az arborétum is a part mentén húzódik.

A túlparton megkerestük a 2011 óta működő Szarvasi Vízi Színházat, amely még előadás nélkül is nagyon hangulatos, majd a tanösvényről kiérve elhatároztuk, hogy megnézzük közelebbről azt a kis szélmalmot, amelyet az arborétumból láttunk. A malom állítólag - egy 19. században élt szarvasi tanár mérései szerint, a történelmi Magyarország mértani közepén áll. A tanár úr idejében még szélmalomként működött, ma már csak emlékhely koszorúkkal, emléktáblával és trianoni megemlékezésekkel.

A történelmi Magyarország közepét jelző malom, a háttérben a Holt-Körös és az Arborétum Forrás: Kecskés Barbara - Origo

Visszafelé tettünk egy kis kitérőt a kardoskúti Fehér-tóhoz, hogy ízelítőt kapjunk a hamisítatlan dél-alföldi hangulatból. Egy információs tábla azonban arról tudósított minket, hogy a tó közvetlen környezete fokozottan védett területnek számít (Körös-Maros Nemzeti Park), így csak írásos engedéllyel lehet megközelíteni. Némiképp csalódtunk, de ha már itt járunk, legalább ellátogattunk a Pusztaközpontban található Kardoskúti Múzeumba, amely a környék történetét és természeti értékeit mutatja be.

Végül beugrottunk Orosházára, és tettünk egy kört a város központjában. A nemrégiben, több mint 900 millió forintból felújított, különös stílusú főtéren rengetegen voltak, akárcsak a házasságkötő terem előtt, ahol egy nagy esküvő zajlott éppen. Az idősebbek sem unatkoztak, többen óriás sakktáblán játszva ütötték el az időt.

Tibi bá' és a rock ’n' roll

Mire visszaértünk a szállodába, gyakorlatilag vacsoraidő volt. Töprengtünk egy kicsit, érdemes-e a már említett Sör-Virsli Fesztiválon körülnéznünk, és esetleg befizetnünk egy Dévényi Tibi bácsi-féle diszkóra (1600 forint volt a belépő), de mivel más szórakozási lehetőség nem akadt a környéken, úgy döntöttünk, belevágunk. Bevallom, kellemeset csalódtam, sokkal jobb volt a retrodiszkó, mint vártam, és bár a híres piros pöttyös labdák nem hoztak különösebben lázba, azért egészen jót buliztunk a retroslágerekre.

A Gyopárosi Gyógy-, Park- és Élményfürdő az egykori víztoronyból Forrás: Kecskés Barbara - Origo

Másnap jöhetett egy kis pihenés a szépen kialakított és elég tágas strandon. Bár a tóban sajnos nem lehet fürdeni, a parttól néhány méterre élménymedencéket alakítottak ki. Kicsit talán lehetnének nagyobbak is, mert ottjártunkkor zsúfolásig telve voltak. Nekem, mint néhai versenyúszónak viszont nagyon bejött, hogy egy 50 méteres úszómedence is van a strandon.

Aztán felmentünk a Gyopárosi-tó egyik jelképének számító egykori víztorony tetejére, amely jelenleg Panoráma Kilátótoronyként működik. Lépcsőzés közben régi fotókon leshettük meg, hogy nézett ki a tó és a strand 50-100 évvel ezelőtt. A legszembetűnőbb különbség, hogy akkoriban még lehetett fürdeni a tóban. Bár kiskorom óta Balaton-imádó vagyok, el kell ismernem, hogy időnként nem árt a változatosság. A gyopárosfürdői strandolás is nagy élmény lehet, hiányérzet nélkül.

Szeged, Dóm tér Forrás: Kecskés Barbara - Origo

Bár szívesen maradtunk volna sötétedésig, ötkor elindultunk hazafelé, hogy még legyen időnk benézni Szegedre. December óta vártam, hogy visszamenjünk Szegedre, mert nagyon megfogott a város és a fürdője. Most végre megnézhettem, milyen Szeged, amikor nincs hóvihar, és nem borítja a várost 20-30 centis hótakaró. Az egyik legjobb dolog a szegedi belvárosban, hogy az egész egy nagy sétálóövezet, és rengeteg a kiülős hely. Bár a Dóm teret nem igazán lehetett megközelíteni a Szegedi Szabadtéri Játékok kedvéért felállított hatalmas lelátó és színpad miatt, azért mégiscsak megérte ez a kis kitérő.

Utolsó programunkhoz érkeztünk, igazi szegedi halászlévacsora várt ránk a párom kedvenc halászcsárdájában, amely a városon kívül található a Fehér-tónál. Decemberben sajnos rossz felé jöttünk ki a városból, ezért lemaradtunk róla, most viszont sikerült megtaláltuk a csárdát. A vegyes halászlé, amelyet kis bográcsban tálalták fel nekünk, nemcsak fantasztikusan jó volt, de olyan sok is, hogy kifogott rajtunk, pedig nagyon éhesek voltunk.

Időközben ránk sötétedett, úgyhogy az itteni Fehér-tóból nem sokat láttunk, de azért jókedvűen, és főleg jóllakottan indultunk vissza Pestre.

Fehértói Halászcsárda Forrás: Kecskés Barbara - Origo

Praktikus információk

Gyopárosfürdő minden korosztálynak jó választás lehet, bár a fiataloknak azért érdemes egy fesztiválhoz igazítani a nyaralást, mert este nincs túl nagy élet az üdülőövezetben (az éjszaki fürdőzést leszámítva). Érdemes kimozdulni a fürdőből, Szarvas, Békéscsaba, Szeged, a Körös-Maros Nemzeti Park, vagy akár Makó is elérhető távolságra van. Budapestről olyan két és fél óra az út (mi Szeged felől mentünk). Ami a költségeket illeti, az üdülőövezetben rengeteg szálláslehetőség van (magánszállás, panziók, három- és négy csillagos hotelek), egy felnőtt, kombinált strandbelépő 2600 forint, a Szarvasi Arborétumba pedig (Mini Magyarország belépővel együtt) 1400 forintba kerül egy felnőtt jegy.