Landol a Ryanair, a taps elmarad

Vágólapra másolva!
Az emelkedő üzemanyagárakkal és egy kedvezőtlen szezonhatással magyarázza a Ryanair az első negyedéves profit 21 százalékos visszaesését. Ez már önmagában sem szép, de ha a prognózisokat sikerült volna hoznia a vállalatnak, úgy efölött a részvényeseknek is könnyebb lenne átsiklani. A várakozásokat viszont nem érte el a vállalat, igaz a menedzsment emiatt nem rontott egész éves eredményprognózisain.
Vágólapra másolva!

Ahogy arra már számítani lehetett, jelentős, 21 százalékos profitcsökkenést szenvedett el a Ryanair a második naptári negyedév során (mely egyébként a cég pénzügyi első negyedévének felel meg). Meg kellett küzdeniük az üzemanyagköltségek 6 százalékos emelkedésével, melyek a vállalat összes kiadásának így már közel felére rúgnak. Egyéb, például a személyi jellegű kiadásokon sem sikerült faragnia a vállalatnak, vagyis a költségsorok egésze is emelkedést mutatott az egy évvel korábbi bázisidőszakhoz képest.

Ezeken túl a bevételi sort is hátrányosan érintették bizonyos egyszeri tételek, mint a húsvéti ünnepekhez köthető kedvezőtlen szezonhatás (a pozitív hatás ugyanis idén az első negyedévben érvényesült), vagy a francia légiirányítók sztrájkja. A bevételek azonban még ennek ellenére is nőttek, nagyrészt azonban annak köszönhetően, hogy a kiegészítő szolgáltatások (melyek már a bevételek több mint negyedét adják) 25 százalékos emelkedést mutattak.

Miközben a költségoldali nyomás miatt Európa legnagyobb diszkont légitársasága nem tudta növelni profitját, ismét hangsúlyozzák az év hátralevő részében várható kihívásokat a magas üzemanyagköltségek, emelkedő belga adóterhek és a recessziós európai környezet miatt. Ennek ellenére azért vannak lehetőségek is, mint például tovább terjeszkedni azokban az országokba, ahol az Air Berlin, az Alitalia, az Iberia, a LOT, vagy a SAS megszünteti járatait.

Az elmúlt hónapokban az európai meleg időjárás ugyan kedvezőtlenül hatott a Ryanair foglalásaira, idén változatlanul 570-600 millió eurós profitot vár a légitársaság. Az elemzők ennél egyelőre optimistábbak - hiszen 646 millió eurós eredménnyel kalkulálnak -, de a jelentés után a várakozások csökkenésének vannak nagyobb veszélyei. A részvény árfolyama a kedvezőtlen gyorsjelentés hatására ezért is esett ma 2,5 százalékkal.

A Ryanair árfolyama (EUR)

A szegmensben nem minden társaság okozott csalódást, a legközelebbi versenytársnak számító easyJet például 10 százalékkal növelte bevételeit (a kiegészítő szoláltatásoknak itt is nagy szerepük volt a jó teljesítményben), ráadásul a menedzsment folyó üzleti évre vonatkozó tervei - melyek a várakozásoknál 30-40 százalékkal magasabb nettó profitra vonatkoznak - is szép színben tüntetik fel a társaság részvényeit.

A diszkont légitársaság az elmúlt hónapok nagy sztárjai voltak a tőzsdén, hatalmas árfolyam emelkedéseket láthattunk. A szektorban a hatékonyság növekedésével a sokadig egymás utáni profitos évet várják, ami sokat fordított a részvények korábbi kedvezőtlen megítélésén. Bár a Ryanair kedvezőtlen gyorsjelentést közölt, egyelőre nem látszanak olyan mély változások a cég működésében, ami miatt a vállalatnak ki kellene maradnia a szektor egészére jellemző optimizmusból.

Az elmúlt időszak nagy árfolyam emelkedése mindenesetre óvatosságra inthet, hiszen azzal az eredménykilátások javulása már nem tudott lépést tartani az elmúlt hónapokban, egyre feszítettebb szintek felé hajtva az értékeltséget is.