Egyre több linket utál a Google

Google link policy update
Vágólapra másolva!
Különösebben hangos bejelentés nélkül változtatott a Google azon, hogy melyik linkeket tekinti értékesnek keresőoptimalizálás szempontjából. Egyre kevesebbet.
Vágólapra másolva!

A mostani bejelentés szerint a Google nem javasolja, hogy nagy mennyiségű sajtóanyagból, vagy más oldalakon, blogokon megjelenő vendég-posztból mutasson link az oldalunkra. Még pontosabban azt tanácsolják, hogy az ilyen típusú linkeket „nofollow” taggel lássuk el, ami egyértelműen jelzi a keresőrobot számára, hogy ezeket a linkeket nem kell követnie. A lépés azért is érdekes, mert sajtóanyagokat és vendégposztokat a legtöbben azért írnak, hogy azokról – amikor más webszájtok publikálják őket – linkek mutassanak a saját oldalukra. De mint minden elterjedt technika, ami javítja az egyes szájtok helyzetét a Google rangsorban, ez is elérkezett abba a stádiumba, amikor mind többen kezdtek visszaélni vele. A klasszikus rabló-pandúr játék szabályaiból adódóan így most a keresőóriáson volt a sor, hogy lépjen: ki is húzta a dolog méregfogát azonnal.

Néhány éve, amikor a keresőoptimalizálás vagy SEO (az angol elnevezés, a search engine optimization rövidítéseként) a vállalatok online jelenlétének Szent Gráljává vált, az oldalon jelen lévő szövegeken és láthatatlan elemek optimalizálásán kívül egyetlen fontos üzenet emelkedett ki: gyűjtsél linkeket, amelyek az oldaladra mutatnak.

Egyre komolyabb szűrés

A Google ugyanis a „bejövő” linkeket a te oldaladra mutató szavazatként értékeli, ebből pedig egyértelműen adódik, hogy minél többen szavaznak rád, annál magasabb rangot ad a kereső algoritmusa a te szájtodnak. A bejövő linkek gyűjtése külön tudománnyá, majd iparággá változott, egészen tavaly tavaszig, amikor az algoritmus frissítése (a keresőoptimalizáló szakemberek szemében retteget „Penguin update”) elkezdte értékelni, és igen keményen megrostálni ezeket a linkeket.

Ezzel a lépéssel egy új korszak kezdődött a keresőoptimalizálás történetében. És ez a korszak – egyre szigorúbb szabályokkal és egyre durvább szűkítésekkel – a mai napig is folytatódik.

Az, hogy az úgynevezett „link farmokról” (tehát olyan szájtokról, amik különösebb relevancia és egyéb értékes tartalom nélkül, véletlenszerűen tartalmaznak más oldalakra mutató hivatkozásokat) érkező linkek nemhogy nem javítják, de kimondottan rontják a Google rankinget, már régóta köztudott volt. Az azóta életbe léptetett változások azonban sokkal kevésbé körülírva, viszont sokkal szigorúbban értékelik a bejövő linkeket.

Természetes linkeket keresnek

A Google szakemberei, ahányszor csak megkérdezik őket – márpedig jó sokszor megkérdezik őket – mindig ugyanazt válaszolják: a Google a „természetes” linkeket tekinti értékesnek, és amennyiben csak a gyanúja felmerül annak, hogy a link manipulálni próbálná a keresőrobot algoritmusát, azonnal figyelmen kívül hagyják, vagy negatívan értékelik a hivatkozást.

Minthogy azonban ezt az értékelést automatikusan végzik (és az applikáció pontos működését nem hozzák nyilvánosságra), továbbra is csak a korábban már nyilvánosságra hozott ajánlásokra hagyatkozhatunk.

Ezek szerint:

  • A folyó szövegből történő hivatkozások értékesebbek, mint amik külön linkgyűjteményekből (például egy Partnereink című aloldalról) érkeznek.
  • Csak azok a linkek számítanak értékesnek, amelyek hasonló tematikájú oldalon találhatóak, mint az oldal, amire hivatkoznak.
  • Csak azok a linkek számítanak értékesnek, amelyek a Google által amúgy is értékesnek ítélt oldalról érkeznek.
  • Csak azok a linkek számítanak értékesnek, amiknek a belinkelt szövegrésze a hivatkozott oldal szempontjából is releváns.

Ezt a szabályrendszert egészítette most ki a Google azzal, hogy a sajtóanyagokból és vendégposztokból származó linkeket a továbbiakban nem tekinti értékes hivatkozásnak.

A láblécből se

A mostani policy update egy másik pontja szintén hasonlóan fontos információt tartalmaz: eszerint a menükben és láblécekben lévő linkeket is érdemes a „nofollow” taggel ellátni, nehogy a manipuláció gyanúja merüljön fel. Ez utóbbi különösen azoknak lehet fontos információ, akik több, egymástól független weboldalt üzemeltetnek, és ezeket állandó menüvel vagy a láblécekben elhelyezett kölcsönös hivatkozásokkal próbálják összekötni. Miközben a felhasználó szempontjából ezek a kölcsönös linkek továbbra is értékesek maradnak, aközben nem árt tudni, hogy ezek a linkek a SEO-értéküket mostantól elveszítették.