Ellenzi az autóipari lobbi Kínában a kormány azon tervezetét, hogy enyhítsenek a külföldi gyártók helyi befektetését korlátozó szabályokon. A külföldi cégeknek jelenleg közös vállalatot kell létrehozniuk, ha az országban akarnak gyártani.
Peking szerint a nyitás a kínai partnerek versenyképességét is javítaná, ugyanis így méginkább sikerülhetne elsajátítaniuk a külföldi technológiát és szakértelmet.
Kínának inkább a hazai befektetők felé kellene nyitnia, mint hogy a külföldieket segítené, fogalmazott a kínai autógyártók szövetségének (CAAM) egyik vezetője a honlapjukon megjelenő nyilatkozatban. Szerinte csak azoknak a cégeknek kellene megadni a zöld utat az országban, amelyekben jelentős kínai tőkebefektetés van.
Például a Volvo személygépkocsi üzletága teljesen a kínai Geely Automobile tulajdonában van, míg a Dongfeng Motor épp a napokban egyezett meg a Peugeot-val, hogy 14 százalékos részesedést szerzenek a francia cégben.
A világ nagy autógyártói kiemelt hangsúlyt fektetnek Kínára, hiszen ott van a világ legnagyobb és legjobban pörgő autópiaca. Iparági elemzők szerint ráadásul a kínai autópiac száguldása tovább folytatódhat, mivel az ország útjain futó autók száma csak a teljes népesség 6 százalékát éri el. Különösen akkor érezhetjük, hogy mekkora potenciál van még ezen a téren is Kínában, ha hozzátesszük, hogy ugyanez a mutató az USA-ban például 80 százalékos, de már Dél-Koreában is 36 százalékos.
Vagyis egyáltalán nem mindegy a nagy gyártók számára, hogy miként dönt Peking a külföldi befektetésekről.