Egyre közelebb a Wall Streethez az Alibaba
A hétvégén jelentette be a kínai internetes mamut, az Alibaba, hogy elkezdi a tőzsdére meneteli folyamatot, méghozzá New Yorkban. Az ügyet ismerő források szerint a cég már ki is nevezett több nagy befektetési bankot, hogy levezényeljék a folyamatot. Bár igaz, hogy egyelőre pontos információ továbbra sincs arról, hogy mikor, melyik New Yorki tőzsdén, és mekkora IPO-ra készül az Alibaba.
Még február elején jelentek meg olyan információk, hogy elemzők szerint 125 és 200 milliárd dollár közötti összeget érhet a cég. Az átlagos, 153 milliárd dolláros érték egyébként 28 százalékkal magasabb, mint amit egy negyedévvel korábban becsültek a vállalatra a szakértők.
Az egyik forrás a Bloombergnek úgy nyilatkozott, hogy az Alibaba 12 százaléknyi részvénypakkot bocsáthat eladásra, ami nagyjából 18,4 milliárd dolláros IPO-t jelentene (a 153 milliárd dolláros összeggel számolva). Ez pedig nagyobb lenne, mint a General Motors 2010-es újbóli tőzsdére menetele, és közvetlen a Visa 2008-as elsődleges kibocsátása mögé sorolná az IPO-t. Egyébként a Facebook 2012 májusában 16 milliárd dollárért adott el részvényeket.
Mi van az Alibabában?
Egyébként az Alibabának rengeteg divíziója van, többek között az eBay-hez hasonló piacterei, de van mikrohitelezéssel foglalkozó üzletága, vagy mobil alkalmazásokat és játékokat fejlesztő részlege is. A vállalat nyújt emellett elektronikus fizetési szolgáltatást is (Alipay), amely hasonló a PayPalhoz. De tavaly elindított egy pénzpiaci alapot is, a Yu’e Bao-t. Egyébként a pénzügyi divízió nem venne részt az IPO-ban, nyilatkozta a nevét elhallgató forrás a Wall Street Journalnek.
Egy másik forrás szerint az Alibaba online piacterein tavaly 240 milliárd dollár értékű áru forgott. Összehasonlítás képpen, az Amazon tavalyi számai nagyjából 100 milliárd dolláros forgalmat mutattak.
A kínai e-kereskedelmi piac bizonyos mércék alapján már most nagyobb, mint az USA-é, ráadásul az Alibabának két fő piactere is van, a Taobao és a Tmall. A Taobao-n nem kell fizetni azért, hogy kereskedjünk az oldalon, ehelyett a szereplők a hirdetési lehetőségekért, valamint más szolgáltatásokért fizetnek az Alibabának. A Taobao-n elsősorban kisebb szereplők kereskednek, míg a Tmall-on olyan nagyobb nevek is megtalálhatóak, mint a Nike, a Gap, vagy az Apple. Ezen a piactéren a megjelenésért már fizetni kell egy éves díjat az Alibabának, valamint jutalékot minden egyes tranzakció után.
Mivel az Alibaba nem köteles közzétenni pénzügyi jelentéseit, így a Yahoo negyedéves jelentéséből tudhatunk adatokat az Alibabára vonatkozólag, ugyanis a kínai vállalatban a Yahoo-nak 24 százalékos részesedése van. Eszerint a kínai cég 51 százalékkal növelte (1,78 milliárd dollárra) 2013 szeptember végéig tartó üzleti negyedévében a bevételeit az egy évvel korábbi szinthez képest, míg profitja 12 százalékkal, 792 millió dollárra bővült. Összehasonlítva az Amazon ugyanebben a negyedévben 41 millió dolláros veszteséget termelt 17,1 milliárdos árbevételből.
Hogy jön ide a Yahoo?
Korábban már az Investoron mi is írtunk rólarészletesen, hogy valami nem stimmelhet az Alibaba értékelését illetően.
Ugye a Yahoo-nak van 24 százaléknyi részesedése az Alibabában, ami ha az elemzői becslések átlagát nézzük a kínai cégre (153 milliárd dollár), a Yahoo részesedését 36,7 milliárd dollárra értékeli. Ez pedig azért furcsa mivel jelenleg a Yahoo piaci kapitalizációja közel 38 milliárd dollár. Vagyis a piac a Yahoo-t lényegében azonos értékre árazza, mint az Alibabában lévő részesedése, ez pedig elég furcsa.
Persze azért az Alibaba-IPO nagy lökést adhat a Yahoo árfolyamának is, a hétvégi hírek után a hétfői piacnyitás előtti kereskedésben közel 3 százalékos pluszban forog a Yahoo részvénye.