Egyre fontosabbak a pályázatok a vállalkozásoknak

forrás, kkv, pályázat, K&H KKV Bizalmi Index
"Milyen forrásból finanszírozná beruházását?"
Vágólapra másolva!
Bár az új kiírásokra még ősz elejéig várniuk kell, a kkv-k növekvő mértékben keresik ezt a lehetőséget. Annál is inkább, mert a 2014-2020 költségvetési ciklusban a gazdaságfejlesztés és a munkahelyteremtés áll majd fókuszban. Kardinális tehát, hogy a források mennyire húzhatják felfelé a munkaerőpiac szempontjából megkerülhetetlen szektor volumenét.
Vágólapra másolva!
"Milyen forrásból finanszírozná beruházását?" Forrás: K&H KKV Bizalmi Index

A K&H kkv bizalmi index kutatása szerint 2013 utolsó negyedévéhez képest 28 százalékról 33 százalékra növekedett azon vállalkozások aránya, amelyek hallottak számukra potenciálisan fontos, használható uniós pályázati lehetőségről. Hasonló arányban, 36 százalékkal emelkedett az elmúlt egy évben átlagosan benyújtott pályázatok száma is. A javulás feltehetőleg azzal is összefügg, hogy tavaly év végén újranyitották azokat a forrásokat, amelyeket a korábbi szabálytalanságok miatt az Európai Bizottság befagyasztott.

A tervezésben már meghatározó

Németh László, a K&H Kkv marketing főosztály vezetője úgy véli, a vállalkozások már kifejezetten kalkulálnak a pályázati forrásokkal. „Az uniós források jelentős meghatározóivá váltak a vállalkozói beruházásoknak is, sok cég az EU-s pályázati forrásoktól teszi függővé fejlesztéseit. Így a támogatási pénzekben beálló szünet várhatóan a beruházások dinamikájára és az ezzel összefüggő finanszírozási igényekre is hatással lesz” – véli a szakember. Németh László elmondta az Üzletrésznek, hogy az említések között 25-30 százalékos súllyal képviselt pályázati támogatások egy része vegyes a bankhitellel. „Azaz a vállalkozás akkor indítja el a beruházását, ha abban a pályázati támogatás tudja segíteni. A jellemező finanszírozási összetétel: pályázati támogatás, bankhitel, önerő. Ezért, amikor nincsenek elérhető pályázatok – de ismert, hogy nemsokára érkeznek –, akkor ezek a beruházások bevárják a támogatások beérkeztét. Természetesen ez a halaszthatatlan beruházásokra nem vonatkozik, de a géppark megújítása, korszerűsítése jellemzően jobban előre tervezhető” – így a főosztályvezető.

Keresik a híreket

A vállalkozások masszív többsége – 65 százalékuk – az internetről tájékozódik a kiírásokról, szaklapokból és személyesen pedig körülbelül 30 százalékuk szerez tudomást. A 2012-es adatok szerint ha a pályázati kiírással, a pályázat részleteivel kapcsolatban vetődnek fel kérdéseik, a döntéshozók továbbra is a pályázati tanácsadó cégekhez fordulnak leginkább – ez az arány magasabb mint 50 százalék, tájékoztatott Németh László.

Kevés mikrovállalkozás talál magának kiírást

A szakembert kitért arra is, az egyes szektorok ágazatok szerint különbözőképpen látják az uniós pályázati lehetőségeket. Az ipari, építőipari cégek 42 százaléka hallott olyan kiírásról, amely hasznos lehet a vállalkozás számára hasznos lehet. A mezőgazdasági és a szolgáltató vállalkozások alacsonyabb, de közel azonos arányban – 34 százalék és 33 százalék – találnak a cégük számára releváns pályázatot, míg a kereskedelmi szektorban a legalacsonyabb ez az arány, mindössze 25 százalék. Eltérnek a számok cégméret szerint is: „Továbbra is a mikrovállalkozások a legvisszafogottabbak” – így Németh László, – „csupán 31 százalékuk talál testhez álló kiírást, miközben a kisvállalkozások 35, a középvállalkozások 37 százaléka mondhatja ezt el magáról.”