Nincs mese, a Nike a marketing királya

Vágólapra másolva!
Elképesztő, ahogy a Nike marketingesei dolgoznak. Nem elég, hogy a világ legnépszerűbb sportágaiból magukhoz láncolják a legismertebb neveket, de például Michael Jordan nevével még jóval aktív karrierje után is szép hasznot húznak. Ráadásul most erre is ráraktak még egy lapáttal.
Vágólapra másolva!

Egy újabb ügyes húzás a Nike-tól

A Nike már jó régóta sokat profitál abból, hogy a világ legnépszerűbb és legsikeresebb sportolóit tudja soraiban. Christiano Ronaldo, Roger Federer, Michael Jordan, Rafael Nadal vagy LeBron James mind az amerikai sportszergyártó istállóját erősíti.

Közülük kilóg a sorból Jordan, hiszen ő már régóta nem aktív a sportpályán, mégis dollár milliókat zsebelnek be a nevével ellátott sportszerekkel.

Ahogy arról mi is beszámoltunk korábban, az év első felében a Nike és a Jordan márkák az amerikai kosárlabdás termékek piacán közel 97 százalékos részt hasítottak ki. Ehhez képest az Adidas és Reebok márkák sehol sincsenek, bár láthatóan még abból is folyamatosan képesek veszíteni.

Federer és Jordan

De most már ez sem elég, hiszen a Jordan névvel már nemcsak a kosárlabda szurkolókat akarják megszólítani, hanem a tenisz híveket is. Az épp most zajló US Openen Roger Federer egy limitált kiadású cipőben lépett pályára, ami az Air Jordan és a teniszlegenda saját logóját is magán viseli.

Roger Federer és Michael Jordan a 2014-es US Openen. Forrás: US Open

Hogy még nagyobb legyen a felhajtás Federer első fordulós meccsén megjelent maga Jordan is, nyílván nem véletlenül, inkább a Nike marketingeseinek hathatós közreműködéséből kifolyólag.

Ezeket a limitált cipőket 200 dolláros áron (kb. 48 ezer forint) adták el, de az eBayen már 500 dolláros árért lehet látni őket (kb. 120 ezer forint). És persze a Nike nem mondta meg pontosan mennyit gyártott le ezekből a cipőkből, csak annyit, hogy limitált a széria. Az exkluzivitás pedig lehetővé teszi, hogy magas áron adják el ezeket a termékeket.

Na persze nem az ilyen termékekkel tartja fenn növekedését a Nike, de az ilyen akciókkal, mint ez a mostani, vagy azzal, hogy magánál tart olyan világsztárokat, mint Jordan vagy Federer bizony egy életre képes magához láncolni egyes vásárlókat. Az olyan felhajtás amilyen a mostani, pedig mégtöbb vásárlót hozhat a boltokba.

Roger Federer cipője. US Open 2014 Forrás: US Open

Dávid és Góliát

Ha a számokat nézzük az amerikai kosárlabda piac gigászi méretű a 4,5 milliárd dolláros nagyságával, a teniszpiachoz képest, ami az USA-ban „mindössze” 100 millió dolláros lehet, becsli meg a nagyságrendeket Matt Powell a Princeton Retail Analysis elemzője. Emellett pedig szerinte bár a kosár manapság nagyon menő, nem lehet tudni meddig tart ez a ciklus.

Ráadásul ha azt nézzük, hogy egy márka egész életre magához akarja láncolni a vásárlót, akkor érdemes olyan sportokra is hangsúlyt helyeznie, mint a tenisz, a futás, vagy a golf, amiket jellemzőben űznek még idősebb korukban is az emberek.

A Nike részvények árfolyama igen komoly menetelést mutattak be az elmúlt egy év során, bár 2014 elejétől már nem tudtak fölé kerülni a 80 dolláros csúcsnak. Többek között Nike részvényekkel is lehet kereskedni az Investor Trader rendszerein belül, amihez mindössze csak számlát kell nyitnia.

A Nike árfolyama (NYSE) Forrás: Investor.hu, AmiBroker