Indul a versenyfutás az űr meghódításáért

Vágólapra másolva!
Már ebben a hónapban bejelentheti a NASA, hogy melyik céget választja „űrtaxi” programjához, aminek keretében 3 milliárd dolláros forrást is biztosítanak a győztes vállalatnak. A versenyzők között van a Boeing, az Elon Musk nevével fémjelzett SpaceX, illetve a Sierra Nevada társaság is.
Vágólapra másolva!

Több mint 3 milliárd dollár a tét

Hamarosan eldől, ki kerül ki győztesen a három amerikai cég közül a NASA „űrtaxi” programjának elnyerésében. A három versenyző a Boeing, a SpaceX, illetve a Sierra Nevada cég. A több mint 3 milliárd dolláros finanszírozással járó program keretében 2017-re szeretnének űrhajósókat küldeni a Nemzetközi Űrállomásra.

Nem mellesleg ezzel nem kellene tovább az oroszoktól függeni, hiszen most az ő rakétakilövőjüket használják az Űrállomásra jutáshoz.

A holdraszállás után 45 évvel a NASA szeretné bevonni magáncégeket is abba, hogy Földközeli helyekre szállítsanak embereket. A magántársaságok az űrturizmusból is profitálhatnának, míg a NASA inkább a távolabbi úti célokra koncentrálna, mint mondjuk a Mars.

A három cég egyébként már gőzerővel fejleszt, és kapott is már egy korábbi körben támogatást a NASA-tól. A Boeing CST-100 kapszulája például 480 millió dollárt, a SpaceX Dragon V2-je 400 milliót, míg a Sierra Nevada Dream Chaserje 220 milliót.

SpaceX Dragon V2 Forrás: SpaceX

Holtverseny lesz?

Éppen ezért egyes szakértők úgy gondolják, hogy valószínűleg megosztva kapnak majd támogatást a cégek, de legalábbis kettő közülük. Habár ezzel nagyobbak lennének az össz-fejlesztési költségek, mégis a NASA-nak meg lenne a lehetősége, hogy ha az egyik projekt vakvágányra fut, akkor a másikat válassza.

Ráadásul a NASA már a teherszállító űrhajók esetében is két vállalatot használ, az egyik éppen a SpaceX. Az Elon Musk általvezetett cég az elmúlt évtizedben nagy elismerést szerzett magának az űriparágban. Musk egyik nagy álma egyébként, hogy elérje a Marsot, és ott várost alapítson.

Forrás: Boeing

De nem lesz egyszerű dolga a SpaceX-nek, hiszen a Boeing gyakorlatilag a kezdetektől részt vesz az amerikai űrprogramban, és így sokkal nagyobb tapasztalattal rendelkezik, nem mellesleg nagyobb az lobbiereje is. Ráadásul a Boeing gépe volt az egyedüli, ami eddig teljesítette a kijelölt mérföldköveket a program során.

De a Sierra Nevada sem nyeretlen kétéves a szakmában, különböző rakétákat, illetve repülőgépeket is gyárt, ráadásul ellentétben másik két társával a Dream Chaser úgy szállna le, mint egy repülőgép és elméletileg bármilyen katonai reptéren képes landolni.

A három cég közül a Boeing tőzsdei cég, és részvényeivel akár Ön is kereskedhet, ha számlát nyit nálunk. Ezt el is kezdheti erre a linkre kattintva. Habár a Boeingnél manapság már a bevételek közel kétharmadát a kereskedelmi repülőgépek adják, azért még jelentős a katonai védelmi- és űr üzletág is.

Forrás: Investor.hu

A Boeing részvénye tavaly hihetetlen szárnyalást mutatott be a tőzsdén, idén már nem brillírozik. Az augusztusi mélypontokról bár sikerült visszajönnie a 200 napos mozgóátlag áttörése még nehéz feladatnak bizonyult.

A Boeing árfolyama (NYSE) Forrás: Investor.hu, AmiBroker