Brinkmann, House doki és a csinos medikák

Vészhelyzet
2. Vészhelyzet (1994-2009), a sorozat csúcsán 13 millió dollár epizódonként
Vágólapra másolva!
Éppen húsz éve, 1994. szeptember 19-én indult minden idők egyik legnépszerűbb kórházi sorozata, a Vészhelyzet. Ennek apropóján körbejártuk a műfajt, megpróbáltunk minél több leget összeszedni: Melyik volt a legelső orvosos széria? Van-e olyan, amelyen röhögni is tudunk? És mit keres egy halott kislány szelleme egy kórházi liftben?
Vágólapra másolva!

A legelső

A műfaj alapjait az 1961-ben indult Dr. Kildare fektette le: a legtöbben ezt tartják az első olyan tévésorozatnak, amely kórházban játszódik, és egy orvos a főszereplője. A központi figura gyökerei még régebbre nyúlnak vissza, hiszen dr. Kildare egészen a harmincas évektől kezdve kedvelt figurája volt az amerikai szórakoztatóiparnak, több mozifilm, majd rádiójáték is készült a jóképű doki kalandjairól. A szerepet a tévés változatban az akkor huszonhét éves Richard Chamberlain kapta meg, aki később olyan sorozatokkal vált nálunk is ismertté, mint A sógun vagy a Tövismadarak.

Forrás: NBC

A legnépszerűbb

Bár a kilencvenes években több évben is a Vészhelyzet volt a legnézettebb amerikai tévéműsor, meg sem közelítette a M.A.S.H. elképesztő rekordját: míg a Vészhelyzet fináléjára 16,4 millióan voltak kíváncsiak – legnézettebb epizódja pedig 48 millió nézőt vonzott –, addig a M.A.S.H. utolsó részét 106 millióan követték figyelemmel. Egészen 2010-ig ez volt a legnézettebb amerikai tévéadás, azóta azonban már több Super Bowl-közvetítés is beelőzte. A M.A.S.H. egyébként Robert Altman azonos című filmjéből készült, a koreai háborúban szolgáló orvoscsapatot mutatta be fekete humorral.

Forrás: CBS

A legelvontabb

Lars von Trier két részletben, 1994-ben és 1997-ben készítette el A Birodalom című sorozatát, melyet az európai Twin Peaks-ként szoktak emlegetni a kritikusok. A Koppenhága legnagyobb kórházában játszódó misztikus történetben a helyszín csak ürügy a sok beteg figura és a megfejtendő titkok összegyűjtésére, végső soron pedig a Gonosz eljövetelének, vagyis a világvégének a bemutatására. Persze megvan benne a klasszikus kórházsorozatok jó néhány eleme (orvosi műhiba, hipochonder páciens, vértől elájuló nővérke), de emellett egy régóta halott kislány sír a liftaknában, a dokik titkos páholyt működtetnek az alagsorban, a főorvos pedig a vuduvarázslattal flörtöl.

Forrás: Riget

A legviccesebb

Az itthon Dokik címen bemutatott Scrubs 2001-ben indult az Egyesült Államokban, és egyedi hangvételével, elborult humorával kapásból kitűnt a hagyományos kórházsorozatok közül. A húszperces epizódokból álló szitkom (melynek alkotógárdája javarészt a Kerge város íróstábjából szerveződött) már a kezdetektől fogva bravúrosan lavírozott a konstans idiotizmus és a kőkemény drámai szituációk között, deviáns figurákkal és szürreális képzelgésekkel ellenpontozva a sürgősségi osztály emberpróbáló mindennapjait.

Forrás: NBC

A legmagyarabb

Bár Mágenheim dokinak köszönhetően már a Szomszédok-ban is volt egy orvosi szál, kimondottan kórházi sorozatra egészen 2005-ig kellett várnunk, ekkor indult ugyanis a TV2-n a Jóban Rosszban. A történet egy Budapest környéki fiktív kisvárosban, Csillagkúton játszódik, és leginkább az itteni magánkórház, a Csillagvirág Klinika dolgozóinak és betegeinek az életét mutatja be. Az alkotók annak idején így indokolták a helyszínválasztást: "Mert mindenki ismeri vagy legalábbis el tudja képzelni ezt az élethelyzetet. Mert a kórház egyszerre színhelye a munkának és a magánéletnek, itt a hétköznapokat átszövik az élet nagy kérdései."

Forrás: Facebook/Végh Judit

A legcsehszlovákabb

A szocialista blokk közös élménye volt annak idején a Kórház a város szélén című csehszlovák sorozat, amely 1978 és 1981 között ment, itthon többször is vetítették. Blazej doktor és kollégái kalandjaiból két késői folytatás is készült, a Kórház a város szélén… 20 év múlva 2003-ban, a harmadik etap pedig 2008-ban – utóbbi a cseh televíziózás addigi legköltségesebb produkciója volt, közel egymilliárd forintnak megfelelő koronába került.

Forrás: Nemocnice na kraji města

A legsokrétűbb

Rajongói szempontból mindig szerencsés, ha egy sorozat sűrűn célozgat egy másik műre, ilyenkor lehet vadászni a mások számára nem mindig érthető utalásokat. Doktor House figurája Sherlock Holmesra emlékeztet, a nyilvánvaló párhuzamok – zseniális logika, drogfüggőség, zenei tudás, dr. Wilson és dr. Watson nevének és szerepének hasonlósága – mellett sok apró dologban is. House és Holmes ugyanazon házszám, a 221B alatt lakik, a pilot epizód fő páciense, Rebecca Adler a Holmes-történetek Irene Adlerjével vethető össze, és még a múlt századi nyomozó fő ellensége, Moriarty is megjelenik, hiszen House-t egy ugyanilyen nevű férfi lövi meg a második évad végén.

Forrás: FOX

A legszexisebb

Annyi kavarást ritkán látni kórházi sorozatban, mint A Grace kliniká-ban, hisz szinte a történetben szereplő összes orvos és medika összejött már legalább egy kollégájával. A széria igen népszerű az Egyesült Államokban, ahol már a tizedik évadját zárta, szeptember végén pedig indul a tizenegyedik is. Két Golden Globe-ot és négy Emmy-díjat kapott, videojáték is készült belőle, a sorozatban hallott zenék pedig négy albumon jelentek meg.

Forrás: ABC

A legmoralizálóbb

A Kórház a város szélén mellett a rendszerváltás előtti korszak másik kedvenc kórházas sorozata volt a Fekete-erdőben játszódó A klinika. Az ottani orvosok rengeteget moralizáltak, nem voltak ritkák az olyan felvetések, mint hogy az életfogytiglani fegyházra ítélt gyilkost vagy a hegyi mentőszolgálat balesetet szenvedett tagját operálják meg először, amikor mindketten egyszerre kerültek a klinikára, de a gyilkosnak súlyosabb volt az állapota.

Forrás: ZDF

A Vészhelyzet nevesebb vendégszereplőit itt, legjobb pasijait pedig itt listáztuk; a sorozat rendezőiről itt, a szereplők utóéletéről itt olvashat.