Erre figyelmeztet Warren Buffett

Vágólapra másolva!
Mint az utóbbi hetekben kiderült, Warren Buffett több mint 2 milliárd dollárnyi nem realizált veszteséget szenvedett el. Ennél azonban nagyobbat is bukott már a múltban a US Airlineson, és ahogy kiderül, a mai napig átkozza is azt a döntését. Az ő rossz döntéséből azonban mindannyian tanulhatunk, és így értékes pénzeket spórolhatunk meg, ha követjük a tanácsait.
Vágólapra másolva!

Már több mint 10 év telt el azóta, hogy Warren Buffett 358 millió dollárt bukott a US Airlineson. Ezt a hibás döntést azonban ő egyáltalán nem titkolja, sőt, azóta is fennhangon hirdeti, és mindenkit óvva int attól, hogy véletlenül légitársaságok papírjaiba fektessen.

Úgy tűnik, ismét érdemes lehet hallgatni rá, kimondottan jól jártunk ugyanis, ha nem fektettünk ázsiai légitársaságok papírjaiba. Az elmúlt 5 évben tőzsdére vonuló ázsiai légitársaságok többsége ugyanis borzalmasan szerepelt. A vállalatok 60 százaléka a kibocsátási ára alatt mozog, legutóbb erre a listára iratkozott fel például a Bangkok Airways is, amely múlt heti IPO-ja után ma 12 százalékot esett. De a thaiföldi Nok Air nevű fapados társaság papírjainak árfolyama is 45 százalékot zuhant a tavalyi tőzsdére lépése óta.

A folyamat hátterében egyes vélemények szerint az állhat, hogy az ázsiai légitársaságok nem tudták követni az utasszám ugrásszerű növekedését, és a tucatnyi új légitársaság az elmúlt 10 évben túlkínálat felé lökte az iparágat. A 10 légitársaság átlagosan 12 százalékot esett a bevezetésük nyitóárjához képest, míg a régió tőzsdén jegyzett légitársaságok összesen 1,8 milliárd dolláros veszteséget halmoztak fel a tavalyi év során. Az ázsiai légitársaságok piaca egészen más, mint az amerikai vagy az európai. Míg nálunk a túlkínálat az iparág konszolidációjához, és így kevesebb légitársasághoz vezetett, Ázsiában a fejlődő urbanizáció és a növekvő középosztály folyamatosan fokozza a keresletet, ami pedig őrületes versenyhez vezet a légitársaságok között. A kilátások alapján ez pedig a jövőben sem fog megváltozni.

Jelenleg az európai légitársaságok között is épp nagy átrendeződés figyelhető meg, főként a fapados légitársaságok miatt kialakult árverseny következtében. Elég, ha a Lufthansa vagy az Air France-KLM példájára gondolunk. De ugyancsak témába vág a Ryanair parádés szereplése is.

Szakértők szerint tehát a légitársaságok nem jó befektetések, de még a legszebb napjaikban sem számítottak annak. Warren Buffett 2001 márciusában jelentette ki, hogy soha többé nem fektet légitársaságokba, és úgy tűnik, megint neki volt igaza.