Nagy biznisz a mobilinternetes piac

Vágólapra másolva!
Egyre nagyobb a mobilinternetes piac, ez a tendencia pedig a jövőben sem fog majd megfordulni. Néhány gondolat, miért is érdemes odafigyelni erre.
Vágólapra másolva!

Első számú gondolat. A piac 2013-ban 200 milliárd dolláros volt. 2017-re 700 milliárd dolláros lesz, vagyis több mint háromszorosára nő. A legfontosabb szegmensek várhatóan (2013-as számok zárójelben):

  • mCommerce, mobilos kereskedelem 516 milliárd (133)
  • Mobilos játékok és alkalmazások 74 milliárd (21)
  • Vállalati megoldások 53 milliárd (26)
  • Mobilos hirdetések 42 milliárd (12)
  • Okosórák és egyéb eszközök 11 milliárd (38 millió)

Az mCommerce főleg Ázsiában áll dinamikus növekedés előtt, amiből az Alibaba is szépen részesedhet, a Digi-Capital elemzése szerint az 516 milliárdos piacból 230 milliárdot tehet ki a régió.

Kiszállás, beszállás

A növekedéshez persze befektetésekre is szükség van, ami az utóbbi négy negyedévben 19,2 milliárd dollárt tett ki. Ezek leginkább az mCommerce területére áramlottak, de az utazással kapcsolatos alkalmazások is nagy népszerűségnek örvendenek a befektetők között.

Nem csak a tőkebefektetések, hanem a kiszállások is fontosak ebben a kockázatos műfajban, az alapítók a legutóbbi négy negyedévben 94 milliárd dollárt "kalapoztak össze", igaz, ebből jelentős részt tesz ki a WhatsApp 21,8 milliárdos eladása a Facebooknak. Az egy évvel azelőtti 13,7 milliárd dollárhoz képest ugyanakkor jelentős a növekedés, jól mutatja a potenciált a szektorban.

Nagy hozam

A kockázati tőketársaságok ugyanakkor legalább 3 évig tartják befektetésüket, melyek átlagosan 3,5 szeres hozammal kecsegtetnek. Nem minden szektorban látható persze jó teljesítmény, főleg a navigáció, az üzenetküldő alkalmazások, illetve a közösségi média alkalmazások szerepelnek jól, 15-szörös hozammal kecsegtetve, átlagosan.

Nem csak a kockázati tőkések, hanem a magánbefektetők is profitálhatnak a trendből, az elmúlt négy negyedévben például átlagosan 28 százalékos hozamot lehetett elérni, ebből is főleg a közlekedéssel/utazással kapcsolatos cégek nyújtották a legnagyobb profitot.

A mobilinternetes cégek tőzsdei hozama a főbb szektorok szerint Forrás: Digi-Capital

A három legnagyobb mobilinternetes cégnek a Digi-Capital egyelőre a Twittert (29,8 milliárd dollár), a WhatsAppot (21,8), és az Ubert (17) tartja, legalábbis a 2014 harmadik negyedév végén becsült cégérték alapján. Érdekesség, hogy azóta az Uberrel kapcsolatban már 40 milliárdos hírek is napvilágra kerültek, amivel a legértékesebb mobilinternetes céggé avanzsálna. Hogy tőzsdére mikor jön? Az egyelőre nagy kérdés...