Leigázná a telefonpiacot a kínai csodacég

mobil okostelefon Kína telekom
Vágólapra másolva!
Egymilliárd dolláros tőkeinjekcióval erősít a kínai Xiaomi, miután az okostelefongyártó rendkívül agresszív árazásával alig pár év alatt a világ harmadik legnagyobb okostelefongyártójává nőtte ki magát.
Vágólapra másolva!
  • 1 milliárd dollárnyi tőkét gyűjtött a kínai mobilgyártó Xiaomi különféle befektetőktől.
  • A pletykák szerint a cég értéke már meghaladja a 45 milliárd dollárt.
  • Ha minden igaz, egy év alatt megduplázta mobileladásait a cég.
  • A brutális ütemű bővülés viszont nem tűnik fenntarthatónak, főként mivel a cégről még megbízható pénzügyi adatok se nagyon állnak rendelkezésre.

Mielőtt belevágunk...

.... érdemes gyorsan tisztázni, hogyan is ejtik a valóságban a Xiaomi nevét. Pont ahogy e sorok szerzőjét hívják, nem mintha ennek lenne bármi jelentősége (nem tudok kínai felmenőkről, így kicsi az esélye, hogy titkos örököse lennék a Xiaomi vállalatbirodalomnak.)

Kitömték pénzzel a Xiaomit

És akkor térjünk a tárgyra. A kiindulópont az, hogy egymilliárd dollárnyi tőkéhez jutott a kínai Xiaomi a Wall Street Journal értesülései szerint. Ugyan a cég nem erősítette meg, de a hírek szerint a tőkeemelés több mint 45 milliárd dollárra értékelte a cég egészét, amivel a már-már hihetetlen növekedést bemutató cég a világ legértékesebb technológiai startupjai közé emelkedett. Már ha lehet hinni a számoknak, amivel a Xiaomi esetében vannak problémák.

Az IDC piackutató adatai viszont egész megbízhatók, és ezek szerint 2014 harmadik negyedévében 17,3 millió Xiaomi okostelefon talált gazdára, több mint háromszor annyi, mint 2013 azonos időszakában. Ezzel pedig bármilyen hihetetlen, a Xiaomi volt a negyedévben a harmadik legnagyobb okostelefongyártó volt a Samsung és az Apple mögött az eladásokat tekintve.

Forrás: Investor.hu

A piaci részesedések között persze még hatalmas a szakadék, a Xiaomi 5,4 százalékot adott a tortából, míg a Samsung és az Apple részesedése rendre 24 és 12 százalék voltak. Ettől függetlenül a Xiaomi előretörése elképesztő, hiszen szinte alig pár éves múltra tekint vissza, és egészen a közelmúltig legfeljebb a kínai „belpiacos” termékek terén jártas felhasználók ismerték.

Startup tarol a nagyok előtt

A Xiaomit 2010 nyarán alapították a szingapúri Temasek Holding és kínai kockázati tőkebefektetők részvételével. A mostanit megelőzően legutóbb 2013 augusztusában lehetett hallani a Xiaomi háza tájáról tőkeemelésről, akkor még a cég egyik vezetője is megerősítette, hogy a tranzakció 10 milliárd dollárra értékelte a Xiaomi egészét. Azaz a vállalat értéke négy és félszeresére nőtt alig több mint egy év alatt (2012 júniusában még 4 milliárd dolláros értékeltségről keringtek hírek).

A Xiaomi még erőteljesebb előretörést mutat a kevésbé transzparens kínai és egyéb fontos ázsiai piacokon, ahol más, helyi gyártókkal együtt egészen masszív versenyt támasztanak az ismert globális gyártóknak, elsősorban a Samsungnak és az Apple-nek.

Forrás: Investor.hu

Sokszor persze megkérdőjelezhető módszerekkel, hiszen a Xiaomival szemben egyre gyakoribbak a szabadalmi kifogások, a közelmúltban például a Kína után második legfontosabb piacnak számító Indiában tiltották meg a Xiaomi készülékek értékesítését, miután az Ericsson több fontos technológiája másolása miatt eljárást indított a cég ellen.

Kalózárazással a sikerért

Az is kérdéses, hogy ezt a növekedést meddig tudja fenntartani a Xiaomi, akár megengedettek a módszerei, akár nem. A hatalmas bővülés hátterében ugyanis a merőben szokatlan árazási stratégiája áll, ami szerint a készülékeket szinte a bekerülési költségen, vagy legalábbis a versenytársakhoz képest lényegesen alacsonyabb marginokkal értékesíti.

Cserébe igyekszik a zászlóshajónak számító modelleket egy-másfél évig a kínálatban tartani, hogy kihasználhassa az idővel egyre olcsóbbá váló alkatrészekből fakadó margin növekedést. A cég emellett azt állítja, hogy a készülékekhez értékesített kiegészítőkből, és az okostelefonokon keresztül eladott szoftverekből kellően sok pénzt keres ahhoz, hogy az üzleti modell fenntartható legyen.

Hogyan lesz ebből pénz?

A legutóbb napvilágot látott üzleti számok ezt némileg kétségessé teszik. Mivel a Xiaomi nem tőzsdei cég, ráadásul Kínában működik, a beszámolóihoz nem egyszerű hozzájutni, és ha meg is vannak, nem könnyű értelmezni őket.

A Wall Street Journal még novemberben arról számolt be, hogy a Xiaomi 2013-ban mintegy 566 millió dollárnak megfelelő profitot ért el. A Reuters ugyanakkor december elején arról írt, hogy ez inkább csak ennek egytizede, 56 millió dollár lehetett, ami egészen elenyésző, 1,8 százalékos nettó profitmargint jelentene a mintegy 3,1 milliárd dolláros bevétel mellett.

A Xiaomi egyik szóvivője az eltérést azzal magyarázta, hogy a Reuters birtokába került alacsonyabb szám csak a Xiaomi cégcsoport egyik vállalatának, a Xiaomi Inc.-nek a nyeresége, nem a teljes cégcsoporté. Ez a magyarázat persze rámutat arra a problémára, amivel kínai cégek esetében egyébként is könnyen találkozik az ember: az egyetlen márkanév nagyon sokszor számos cég szövevényes kapcsolatát takarja.

A jövő zenéje tehát, hogy a Xiaomi előretörése csupán szalmaláng fellángolásához hasonlít, vagy az egyre érettebb fázisba érő okostelefon piac egyik új királyáról van-e szó. Az mindenesetre látszik, hogy a versenytársak nem vehetik félvállról a Xiaomi által kikényszerített árversenyt, különösen a növekedés szempontjából kulcsfontosságú, de nagyon árérzékeny indiai piacon. Így hiába nem tőzsdei cég a Xiaomi, komoly hatást gyakorolhat fontos tőzsdei cégek életére is.

A Xiaomi ráadásul agresszívan terjeszkedik az okostelefon-piacon kívül is, a közelmúltban például 200 millió dollárt fektetett a Midea nevű háztartásigép-gyártóba, és nagyjából 1 milliárd dollárt szán online médiatartalom előállítására, hogy fellendítse az okostévé-eladásait.