Vágólapra másolva!
Számos kívánalomnak kell eleget tennie annak a fogyasztónak, aki vitába került egy bankkal és segítséget szeretne kérni a Pénzügyi Békéltető Testülettől.
Vágólapra másolva!

Először is, nem lehet e-mailen küldeni a panaszt. Ilyenkor a Pénzügyi Békéltető testület tájékoztatja a panaszost arról, hogy aa Magyar Nemzeti Bankról szóló 2013. évi CXXXIX. törvény VIII. fejezete, amely a Pénzügyi Békéltető Testület (továbbiakban: PBT) eljárására vonatkozó rendelkezéseket tartalmazza, nem teszi lehetővé az e-mailben érkezett kérelmek befogadását és elbírálását.

E lehet tehát juttatni postai úton, személyesen, vagy az ügyfélkapunk keresztül elektronikus okirat formájában.

53 pontos tájékoztató

Még mielőtt bármit tenne a panaszos, „a PBT-ről tudni kell” elnevezésű, 53 pontból álló, általános jellegű tájékoztatóra hívják fel a figyelmet, amely hasznos információkat tartalmaz a PBT működésére vonatkozóan. Javasolják, hogy a PBT-vel történő gyors és hatékony együttműködés érdekében még a kérelem megküldése előtt tanulmányozza az említett tájékoztatót.

A PBT nem minősül hatóságnak, így nem folytat le általános hatósági eljárást, vizsgálatot, továbbá nem ad ki állásfoglalást, tájékoztatást, hanem a kérelmező által indítványozott konkrét kérelemben hoz döntést, vagy a felek által az eljárás keretében kötött egyezséget hagyja jóvá végrehajtható határozatával.

Ha már panaszt tett a pénzügyi szolgáltatónál

Ezért a panaszos figyelmét felhívják arra, hogy csak olyan sérelmezett pénzügyi szolgáltatói magatartást és erre alapított döntési indítványt terjeszthet elő, amelyet korábban panasz (kérelem) formájában a pénzügyi szolgáltató felé már megfogalmazott és azt a pénzügyi szolgáltató elutasította, vagy harminc napot meghaladóan nem válaszolt.

Az is feltétel, hogy ne legyen folyamatban más, az adott ügyre vonatkozó eljárás. a fogyasztónak a kérelemben nyilatkoznia kell arról, hogy az ügyben közvetítői eljárást, vagy polgári peres eljárást nem indított.

A kérelemnek tartalmaznia kell a fogyasztó nevét, lakóhelyét vagy tartózkodási helyét, a fogyasztói jogvitával érintett pénzügyi szolgáltató nevét, székhelyét, a fogyasztó álláspontjának rövid leírását, az azt alátámasztó tényeket és azok bizonyítékait, a fogyasztó nyilatkozatát a vitás ügy rendezésének megkísérléséről, az elutasított panaszt, a fogyasztó nyilatkozatát arra nézve, hogy az ügyben közvetítői eljárást vagy polgári peres eljárást nem indított, a döntésre irányuló indítványt.

Csatolni kell sok mindent

A kérelemhez csatolni kell azt az okirat, illetve annak másolatát, kivonatát, amelynek tartalmára bizonyítékként hivatkozik a panaszos, így különösen a pénzügyi szolgáltató írásbeli nyilatkozatát a panasz elutasításáról.

Azokat az iratokat is csatolnia kell a fogyasztónak, amelyekből egyértelműen megállapítható a pénzügyi fogyasztói jogvita alapja.

Betéti társaság beltagja mehet a bíróságra?

A Pénzügyi Békéltető Testület hatáskörébe és illetékességébe tartozik a fogyasztó és a 39. §-ban meghatározott törvények hatálya alá tartozó személy vagy szervezet között - szolgáltatás igénybevételére vonatkozó - jogviszony létrejöttével és teljesítésével kapcsolatos vitás ügy (a továbbiakban: pénzügyi fogyasztói jogvita) bírósági eljáráson kívüli rendezése.

E célból a Pénzügyi Békéltető Testület egyezség létrehozását kísérli meg, ennek eredménytelensége esetén az ügyben döntést hoz a fogyasztói jogok egyszerű, gyors, hatékony és költségkímélő érvényesítésének biztosítása érdekében.

A törvény alkalmazásában fogyasztó az önálló foglalkozásán és gazdasági tevékenységén kívül eső célok érdekében eljáró személy. Vagyis, legyen valakinek egy betéti társasága, és hiába beltag és vitába került a bankkal, lehet, elutasítják azzal, hogy nem fogyasztó, így a PBT eljárását nem kezdeményezheti.

Sok levél, sok dokumentum

Az eljárás során a feleket nagyon szigorú együttműködési kötelezettség terheli. A pénzügyi szolgáltató terhelő együttműködési kötelezettség keretében a pénzügyi szolgáltatónak a fogyasztó bejelentésére válasziratot kell készítenie, dokumentumokat kell szolgáltatnia, meg kell jelennie a meghallgatáson.

Ám ez a fentiek alapján a panaszos fogyasztóra is igaz, aki a tapasztalatok szerint mire a PBT-ig eljut, már számos levélváltáson van túl kifogásolt pénzügyi szolgáltatójával.