Állva repültetné az utasokat egy kínai légitársaság

Airbus ülés repülő
Az Airbus 2014-ben szabadalmaztatott ülésterve
Vágólapra másolva!
A Ryanair vezérigazgatója csak megpendítette, a Spring Airlines már dolgozik rajta.
Vágólapra másolva!

Nagy port vert fel néhány éve, amikor a Ryanair vezérigazgatója felvetette, hogy állójegyeket is árulna a társaság járataira. Michael O'Leary azt is kétségbe vonta, hogy szükség van-e egyáltalán biztonsági övekre. A repülőgép szerinte csak egy „rohadt busz, amelynek szárnya van", és ha lezuhan, nem véd meg a biztonsági öv. „A kétszázzal robogó vonaton sem kell biztonsági övet használni, és ha ütköznek, mind meghalnak" – vont párhuzamot.

Michael O'Leary, a Ryanair légitársaság vezérigazgatója Fotó: Mudra László [origo]

Pedig nem Európa legnagyobb légitársasága volt az első, amely elgondolkozott az állójegyek bevezetésén. A kínai Spring Airlines már 2009-ben felvetette az ötletet, öt évvel azután, hogy a társaság megalakult. „Olcsóbb jeggyel az utasoknak úgy kellene felszállniuk a repülőre, mint egy buszra...nincs csomagfeladás, nincs étel, nincs víz" – mondta akkoriban Vang Cseng-hua, a társaság elnöke.

Már dolgoznak rajta

A légügyi hatóságok korábban biztonsági okokra hivatkozva söpörték le ezeket a kezdeményezéseket, a Spring Airlines azonban most újra előállt az ötlettel. A cég szóvivője a kínai országos rádiónak azt nyilatkozta, még mindig reméli, hogy bevezethetik ezt a szolgáltatást. „Sok más feltételre van még szükségünk ahhoz, hogy működjön a dolog. Együtt kell dolgoznunk a repülőgépgyártókkal, engedélyt kell rá kapnunk a hatóságoktól, és el kell fogadtatnunk az ötletet a fogyasztókkal" – számolt be az előttük álló feladatokról.

Az olasz Aviointeriors cég által 2010-be tervezett SkyRider ülések Forrás: SkyRider

Az utasok számára továbbra is kötelezővé tennék a biztonsági övet, de a függőlegesebb ülések lehetővé tennék, hogy a társaság 40 százalékkal növelje a kapacitását – mondta a szóvivő. „Olyasmik lennének, mint a bárszékek" – érzékeltette a formájukat.

Csak rövid távú járatokra

Az elmúlt években több ülésterv is felbukkant, amelyek mind arra irányulnak, hogy több utas elférjen a fedélzeten – írja a Telegraph. Ezeket még nem hagyták jóvá a hatóságok, és viszonylagos kényelmetlenségük miatt csak rövid távú járatokra alkalmazhatók.

Az Airbus 2014-ben szabadalmaztatott ülésterve Forrás: Airbus