A piaci szereplők észrevételei alapján módosítják az EKÁER-rendszert

Vágólapra másolva!
A piaci szereplőktől beérkező észrevételek és javaslatok, valamint a próbaüzem első két hónapjának tapasztalatai alapján módosítják az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszert, az erről szóló jogszabályt már benyújtották a Parlamentnek.
Vágólapra másolva!

Az EKAER egyik legfontosabb célja az áfa-csalások visszaszorítása oly módon, hogy az Európai Unió bármely tagállamából Magyarországra, vagy fordítva, Magyarországról egy uniós országba irányuló, az adott termék közúton való fuvarozásával, valamint az országon belül történő közúti fuvarozásával összefüggő adókötelezettségek teljesítése.

Kötelező bejelentés

Közúti fuvarozással járó tevékenységet 2015. január elsejétől csak olyan adózó folytathat, aki rendelkezik Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer (EKÁER) számmal. A szabályozás akkor érvényes, ha útdíj-köteles gépjárművel végzik a közúti fuvarozást az Európai Unió valamely tagállamából Magyarországra hoznak be terméket, Magyarország az Európai Unió valamelyik országába visznek ki terméket, belföldi forgalomban, első adóköteles termékértékesítés esetén nem végfelhasználó számára.

Ha az előbb felsorolt esetek bármelyike fennáll, az adózók kötelesek az állami adó- és vámhatósághoz bejelentést tenni, az adózás rendjéről szóló törvény 11. számú mellékletében meghatározott adattartalommal.

Elektronikus felületen kell bejelenteni

A bejelentést az EKAER elektronikus felületén kell majd megtenni. Itt az állami adó- és vámhatóság minden bejelentéshez ad majd egy EKÁER számot, mely 15 napig lesz érvényes. Aki megtette a bejelentést, annak az EKAER számot ki kell adnia a fuvarozást végző, vagy a fuvarozást szervező személynek, mert ennek a személynek is szüksége lesz az azonosító számra egy hatósági ellenőrzés során.

Az EKÁER-rel nyomon követhetővé válik az áruk tényleges útja, hiszen a szállítással kapcsolatos adatokat (áru megnevezése, mennyisége, címzett, feladó adatai, szállító jármű rendszáma stb.) egy központi elektronikus rendszerben még a fuvarozás előtt kell rögzíteni.

Ezen adatok egy része (termék tömege, értéke, a szállító gépjármű rendszáma) a szállítmány megérkezéséig módosítható, és az átvételi (kirakodási) helyre érkezés időpontját követő munkanapon is elegendő rögzíteni. A gépjármű rendszámának megadása nem feltétele az EKÁER szám megállapításának, azonban a fuvarozás megkezdéséig ezt az adatot is rögzíteni kell.

Elérhető az Országgyűlés honlapján

Az EKÁER próbaüzem tapasztalatait, valamint a piaci szereplők észrevételeit tükröző jogszabály módosításon folyamatosan dolgozik a gazdasági tárca. A gyakorlati igényeket is kielégítő szabályozás első hozadéka, az online árukövető rendszert szabályozó törvény módosításának a szövege, már elérhető az Országgyűlés honlapján.

A parlament honlapján elérhető javaslat azért, hogy az EKÁER Európa példaértékű modelljévé válhasson, csak az online árukövető rendszer keretszabályait tartalmazza.

Már a törvényjavaslat is tartalmaz egy igen lényeges, minden piaci szereplőt érintő, kedvező szabályt. Első alkalommal 2015. március 11-étől kell kockázati biztosítékot nyújtani az erre kötelezett vállalkozásoknak.

A későn eszmélők érdekében

A módosítás nem titkolt célja az volt, hogy még a viszonylag későn eszmélő cégek is bekerülhessenek a NAV köztartozásmentes adózói adatbázisába. Ugyanis azok a vállalkozások, akik ebben a nyilvántartásban szerepelnek, mentesülnek a kockázati biztosíték fizetésének kötelezettsége alól. A cégeknek tehát érdemes élni ezzel a lehetősséggel, aki február 28-ig kéri a felvételét az adatbázisba, és nincs köztartozása, nem kell kockázati biztosítékot nyújtania.

Az NGM folyamatosan egyeztet az érintett piaci szereplőkkel, és elemzi, vizsgálja a tárcához érkező javaslatokat. Az egyeztetések eredményét a miniszteri rendelet összegzi.

A rendelet szövegét előreláthatóan a jövő héten társadalmi vitára bocsájtja a gazdasági tárca. Az NGM szakértői által összeállított – a piaci igényeket figyelembe vevő – rendeletet tehát jövő héten bárki véleményezheti.