Új Alibaba jön a tőzsdére

etsy
Vágólapra másolva!
Hamarosan újabb nagyágyú jön majd a tőzsdére, az Alibaba után az Etsy is jön az online piactérrel rendelkező cégek közül. De vajon mekkora üzlet a saját gyártású, otthoni cuccok adás-vétele?
Vágólapra másolva!

Az Etsy nem véletlenül nevezhető az Alibaba utódjának, hiszen tőzsdei bevezetés kapcsán utoljára az Alibaba kavart ennyire nagy port az online kiskereskedelmi cégek közül. Az Etsy ráadásul az Alibabához hasonlóan online piacteret biztosít az eladók és vevők számára, bevételeit pedig egyrészt az eladókból származó fix díjakból, valamint a tranzakciókhoz kapcsolódó jutalékokból szedi.

Méretben viszont alaposan elmaradnak a kínai óriás mögött, 2014-ben 195,6 milliós volt a cég árbevétele, a lebonyolított forgalom pedig csak 1,93 milliárd dollárt tett ki. Ezzel együtt a forgalom 40 százalékos növekedésre képes éves alapon, míg az árbevétel 56 százalékkal nőtt 2014-ben 2013-hoz képest. Ennek megfelelően a vásárlók és eladók egyre több pénzt termelnek a cégnek, az összes felhasználónkénti negyedéves árbevétel is lassan emelkedik a 25 dollár közeli szintekről.

Forrás: Etsy, Investor.hu

A bevétel 70 százaléka stabilan az amerikai piacról származik, miközben a mobilos forgalom és a mobilos látogatások aránya is egyre inkább növekszik. Az online kiskereskedelmi cégek (és más internetes vállalatok) számára is a mobilban van a jövő, legyen szó az Alibabáról, vagy éppen a Facebook-ról.

Forrás: Etsy, Investor.hu

Ezzel együtt az Etsy veszteségesen működik, amiben főleg a magas marketingköltségek, valamint az általános költségek magas szintje játssza a vezető szerepet. Az utóbbi nyolc negyedévből hat veszteséges volt, 2014-ben pedig 15,2 millió dolláros volt a nettó veszteség. Ez persze növekedési cégről lévén szó nem meglepő, még a jóval nagyobb Twitter sem tud stabil nyereséget termelni, csak a tisztított számok terén. Abban pedig az Etsy sem áll rosszul, a tisztított üzemi nyereség 23 millió dolláros volt, és 10 százalék felett van a nyereséghányad.

Arról, hogy mennyire értékelnék az Etsy-t egyelőre nagyon kevés információ érhető el. A GrubHub információi szerint a 2 milliárd dollárt is elérheti a cégérték, ami egy 2015-re számított 300 millió dolláros árbevétel mellett is 7 körüli EV/S rátát jelentene. Ez a versenytársakhoz képest azért nem számít alacsonynak, inkább 4,5 körül lehet az átlagos értékeltség, ami alapján azért 400 milliós árbevételre is szükség lehetne. Persze az IPO-k esetében azért sokszor az értékeltségek magas szinteket is képesek elérni.

Ami egyelőre biztos, hogy egyelőre 100 millió dolláros tőkét szeretne szerezni a vállalat, legalábbis a dokumentumok alapján, és az is biztos, hogy az ETSY ticker alatt a Nasdaq-ra vezetik majd be a papírokat. Az viszont még bizonytalan, hogy ez mikor történik meg.