Felpezsdült az üdítőipar

Coca-Cola
Vágólapra másolva!
Tőzsdére lépett Európa egyik meghatározó üdítőipari vállalata, a Refresco Gerber, akinek olyan nagyágyúk találhatók a partnerei között, mint a Coca-Cola, a Pepsi, illetve a hazánkban is jól ismert Lidl és Aldi diszkontláncok. Ráadásul a részvényt jelentős diszkonttal értékesítették a tulajdonosok, ami alapján még jókora tér lehet az árfolyam emelkedése előtt. Persze a cég egyelőre gyengébb nyereségtermelő képességgel bír, így nem árt az óvatosság.
Vágólapra másolva!

Mára Nyugat-Európa egyik meghatározó üdítőital gyártójává vált a Refresco Gerber, amely 2014-ben mintegy 6 milliárd liternyi üdítőitalt gyártott, palackozott le, csomagolt be. A cég ügyfeleinek egyik körét kiskereskedelmi láncok alkotják, akiknek saját márkás üdítőit a Refresco gyártja és palackozza le, de például mellettük nagyobb üdítőipari szereplők is megtalálhatóak, akik a holland üdítőital gyártónak szervezik ki tevékenységüket.

Hatalmas növekedésen ment keresztül 1999-as megalakulása óta a cég, amiben kulcsszerepet játszottak a felvásárlások. Ráadásul a menedzsment továbbra sem kíván változtatni az agresszív, akvizíciókra épülő növekedési politikáján, a jövőben mind a már meglévő, mind pedig új piacokon előfordulhatnak újabb felvásárlások.

Forrás: Investor.hu

Jelentős mértékben javult a Refresco profitabilitása az elmúlt években, 2014-ben már 10 százalék fölé emelkedett a tisztított EBITDA margin. Ráadásul a hatékonyság javulása más területen is megfigyelhető, például az egy liternyi üdítőre jutó bevétel és EBITDA is folyamatosan emelkedett az elmúlt időszakban.

Forrás: Investor.hu

Az elmúlt években nem volt osztalékfizetés az üdítőital gyártónál, igaz, ha csak az eredményt nézzük, akkor ennek nem is igazán lett volna alapja, hiszen 2012-ben és 2013-ban is veszteséget termelt a cég. A menedzsment azonban nem szeretné kizárni a jövőbeli osztalékfizetés lehetőségét, amelynek mértéke a nettó eredmény 35-50 százalékára rúghat a kibocsátási tájékoztató tanulsága szerint.

A kibocsátás részletei:

  • Március 27-én, azaz ma kezdte meg tőzsdei pályafutását a Refresco Gerber az amszterdami tőzsdén RFRG ticker mellett.
  • 14,5 euró lett a részvény kibocsátási ára, ami az eredetileg tervezett 13-16 eurós sáv középének felel meg.
  • Ezzel 548 millió eurós IPO-t bonyolított le az üdítőital gyártó, ami az opciók lehívásával tovább hízhat.
  • 100 millió eurónyi friss forrásra tett szert a társaság új részvények kibocsátásával. A fennmaradó összeg a régi tulajdonosoké lesz, akik akár 53 százaléknyi részesedést is átengedhetnek az új tulajdonosoknak a cégben, amennyiben az opciók is lehívásra kerülnek.
  • 14,64 eurós árfolyamon nyitott a részvény első tőzsdenapján, aminek következtében a cég piaci kapitalizációja közel 1,2 milliárd euró.

Jelentős beleszólásuk lehet a Refresco Gerber életébe az új befektetőknek, miután a vállalat meglévő tulajdonosai nagyjából részesedésük felét értékesítették az IPO során. Az üdítőital gyártó meglévő tulajdonosai között egy kockázati tőketársaságot, egy izlandi befektetőcsoportot, illetve egy brit családot is találhatunk, akik a Gerber cég beolvasztása során tettek szert részvénycsomagjukra. Ezen felül a 100 millió eurós új részvénykibocsátás célja, hogy a vállalat csökkentse adósságállományát. Ennek eredményeképpen egyébként 2,5-re csökken a nettó adósság EBITDA-hoz viszonyított aránya, ami alapjában véve jó hír, ugyanakkor szektorszinten ez még az 1,7-es medián felett található.

Mit hozhat a jövő?

Jelentős potenciált lát a menedzsment az egészséges életmódra való törekvés területén. Ennek következtében a vásárlók többet költhetnek el egészségesebb ételekre és italokra (pl. ásványi anyagokkal, vitaminokkal dúsított italok), ami így a vállalat bevételeire, és eredményességére is pozitívan hathat.

A nagyobb üdítőital gyártók egyre gyakrabban szervezik ki a gyártási tevékenységüket, miután inkább a termékfejlesztésre, illetve a marketingre helyezik a hangsúlyt. Ráadásul a tendencia egyre csak gyorsulni látszik, ami igen jó hír a holland gyártó számára, hiszen becsléseik szerint jelenleg a legnagyobb szereplőnek számítanak a piacon. A Refresco várakozásai szerint egyébként a piac mérete a 2013-as 2,7 milliárd literről, 3,8 milliárd literre nőhet 2017-re. 2024-ben pedig már a 7,1 milliárdot is elérheti, ami így óriási potenciált rejthet a cég számára is. Ugyanakkor már most is a Refresco számít a szegmens nagyágyújának 36 százalékos piaci részesedésével, amit megközelíteni sem tudnak a versenytársak.

Forrás: Investor.hu

Fontos kapcsolatokat épített ki fennállása mintegy másfél évtizede alatt a Refresco. Ügyfelei között nem csak a meghatározó európai kiskereskedelmi láncok, mint a Lidl, Aldi, Carrefour, vagy Edeka találhatók meg, hanem olyan nagyágyúk, mint az Unilever, a Pepsi, vagy a Coca-Cola, melyek hosszú távon igen komoly keresletet támaszthatnak a cég felé.

Ne feledkezzünk meg a kockázatokról sem!

A költségek kétharmadát az alapanyag, illetve csomagolási költségek teszik ki, így ezek változása nagyban befolyásolhatja a társaság eredményét. A legfontosabb tételek között a narancslé, almalé, cukor, illetve csomagolóanyagok találhatók. Ráadásul egyelőre a beszállítók körében sem bővelkedik a társaság.

Jelentős szezonalítás jellemzi az üdítőital piacot, a bevételek elsősorban a melegebb hónapokban, azaz az április-szeptemberi időszakban, illetve a karácsonyi szezonban magasabbak.

Komoly kockázatot jelenthet a vállalat agresszív akvizíciós politikája a jövőre nézve, kérdéses ugyanis, hogy minden felvásárlás esetén tudnak-e teljesülni a felvázolt szinergiák. Ráadásul ez az adósság terén akár meg is bosszulhatja magát. Persze a menedzsment tájékoztatása szerint a felvásárlások során a terjeszkedés mellett az értékteremtésre, és a nyereség javítására fókuszálnak.

Az értékeltségben lehet még kakaó!

Jelentős diszkont mellett lép tőzsdére a Refresco Gerber, amennyiben a meghatározó üdítőipari cégekkel vetjük össze a társaság értékeltségét. Véleményünk szerint azonban az alulértékeltség több szempontból sem indokolt tartósan, egyrészt a legközelebbi szektortársak, a Britvic és az A.G. Barr 11,2-14,7-es EV/EBITDA mutatón forognak, míg a Refresco csupán 8-ason. Másrészt jó összehasonlítási alap lehet a cég egyik partnere, a Coca-Cola, amely világszinten több palackozó üzemmel is rendelkezik, melyek egytől egyig magasabb értékeltségen forognak a piacon.

Konzervatív alapon akár 18,3 eurót is megérhet a Refresco részvénye, amennyiben egy 10-es EV/EBITDA mutatóból indulunk ki, ezzel egyébként még mindig nem számítana elszálltnak a holland cég értékeltsége.

Persze a Refresco alulértékeltségében komoly szerepe van a profitabilitásnak, ami egyelőre elmarad a versenytársakétól. Mindenesetre biztató jel lehet, hogy e téren folyamatos javulást mutat a cég. Másrészt egyelőre még nem fizetett osztalékot a vállalat, miközben a közeli szektortársak 2,1-3,2 százalékos osztalékhozamot biztosítanak.

Forrás: Investor.hu