A magántőke-befektető értéket ad a céghez

HVCA 17. éves konferencia magántőke-befektetés Boscolo Hotel
Vágólapra másolva!
A kelet-közép- európai és a délkelet-európai térségben a családi vállalkozások szívesen vonnak be magánbefektetőket. Az ilyen ügylet rengeteg értéket adhat a céghez, maga a tőke csak a kezdet. A jó végeredményért azonban tudatosítani kell, hogy a befektető nem eszköz, hanem partner.
Vágólapra másolva!

Főleg a növekedéshez szeretnénk tőkét

A Magyar Kockázati- és Magántőke Egyesület (HVCA) Budapesten tartotta 17. éves konferenciáját. A térségben a növekedést ösztönző tőkebefektetések teszik ki a befektetések legnagyobb részét, mivel a helyi vállalatok elsősorban a növekedéshez keresnek tőkét, de a tavalyi kivásárlási ügyletek értéke a régióban megközelítette az 1 milliárd eurót. A European Private Equity & Venture Capital Association (EVCA) szerint Kelet-Közép- és Délkelet-Európán belül Magyarországon a legmagasabb a magántőke-befektetések GDP-hez viszonyított aránya, amely 2014-ben 0,097% volt.

Vállaltvezetőkkel és üzletemberekkel telt meg a Boscolo Hotel különterme a konferencián Forrás: HVCA

Az érzelmek csak bonyolítják a helyzetet

Szalai Tamás, a CEE Equity Partners befektetési igazgatója szerint a régió családi vállalatai szívesen vonnak be magántőkét, de sokan elkövetik azt a hibát, hogy úgy tekintenek a befektetőkre, mint eszközre a sikeres exithez, miközben valójában partnerségről van szó. A rendszerváltás után frissen alapított vállalatok ma már több évtizedes múltra tekintenek vissza, és vezetőik a nyugdíjas évekhez közeledve elgondolkodnak, hogy hogyan lépjenek tovább. Ahhoz, hogy felszabadítsák a vállalatban lekötött értékeket, jó lehetőség a magántőke-bevonás.

Dariusz Pronczuk, az Enterprise Investors ügyvezető partnere arról beszélt, milyen nehézségek merülnek fel, amikor egy család magántőkét von be a vállalkozásba. Ilyenkor az érzelmek is jelen vannak, és sokszor nehezítik az ügyleteket. Gyakran előfordul, hogy a tulajdonosok az utolsó pillanatban visszalépnek, mert rájönnek, hogy mégsem akarnak külső szereplőt bevonni a családi üzletbe. A jogutódlásos eseteknél az akvizíció után is nehezítheti a közös munkát, ha például a fiatal vezető, aki előtte az édesapjával vezette a céget, nem akar külső tanácsot elfogadni.

Mi ad értéket egy céghez?

Balogh Attila, a Partner in Pet Food vezérigazgatója szerint a magántőke-befektető hatékonyabb és természetesebb társa a vállalat alapítóinak a közös értékteremtésben, mint egy stratégiai befektető, mivel érdekeik és céljaik tökéletesen egybeesnek. Balogh 2008-ban vásárolta be magát az akkor veszteséges vállalatba, és bár sokan bolondnak nézték, azóta sokszorosan megtérült a befektetés. Először csapatával felmérték, hogy az ügyfelek mit várnak egy világszintű állateledelcégtől, és elsősorban ezeknek az elvárásoknak próbáltak megfelelni. Azóta kétszer döntöttek úgy, hogy magántőke-befektető segítségével adnak értéket a céghez, és mindkét alkalommal sikerrel jártak.

Balogh szerint nemcsak profitnöveléssel lehet értéket teremteni, hanem innovációval, új termékekkel, a vezetőségi tagok fejlesztésével, új tagok bevonásával és terjeszkedéssel. Mindebben rengeteget segít a magántőke-befektető nemcsak tőkével, hanem a kapcsolati hálójával és közös ötletelésekkel. „A vezetők hajlamosak rossz néven venni, ha a magántőke-befektető kritizálja a döntéseit vagy a cég működését, pedig neki csak a gondolatébresztés a célja. Látni kell, hogy ilyenkor az értékteremtés közös érdek” – mondta.