Okosorr szagolja ki az ausztrál vonatvandálokat

vasút
A kocsikat festékszóróval összefirkáló vandálok világszerte komoly gondot okoznak a vasúti társaságoknak
Vágólapra másolva!
Vége a szerelvényeket festékszóróval vagy filccel összefirkáló vandálok és a biztonságiak közötti macska-egér harcnak Sydney-ben: az új szenzor észleli a festékszagot, és titokban figyelmezteti a központot.
Vágólapra másolva!

Egércsapdával a vandálok ellen

Találóan Egércsapda (Mousetrap) annak az érzékelőnek a neve, amelyet néhány hónapja tesztel a Sydney Trains vállalat, és

már hetven elkövetőt sikerült tettenérni a segítségével.

Az eszköz valójában egy elektronikus orr: elemzi a festék levegőbe kerülő illékony molekuláit, összeveti a memóriájában tárolt kémiai mintákkal, majd üzenetet küld a vasúti biztonsági felügyeletnek.

A kocsikat festékszóróval összefirkáló vandálok világszerte komoly gondot okoznak a vasúti társaságoknak Fotó: Tevan Imre - Origo

A szenzor képes különbséget tenni a festékspray és az alkoholos filctoll között,

tehát még a sok bosszúságot okozó tagelőket (néhány betűs szignót falra írókat) is lebuktatja, akiket máskülönben nehéz fülön csípni. A károkozás helyszínét is pontosan lokalizálja, és nemcsak a pályaudvaron álló, hanem mozgásban lévő vonaton is használható.

A graffitik eltávolítása közel 6,5 milliárd forintos kiadást jelent évente az ausztrál vasútnak Fotó: Dudás Szabolcs - Origo

Ausztrália legnagyobb városában azt követően vetették be az Egércsapdát, hogy járványszerűen megszaporodott a vasúti kocsik összefirkálása, és emiatt 2014-ben 34 millió ausztrál dollárt (átszámítva 6,8 milliárd forint) kellett fordítani a vagonok tisztítására.

Ehhez képest az Egércsapda-rendszer kiépítése 500 ezer dollárba (100 millió forint) kerül.

Profilalkotással segíti a nyomozást

Az ausztrál hatóságok először kamerákkal szerelték fel a vagonokat, ám ez önmagában kevésnek bizonyult a megelőzéshez. Legtöbbször csak akkor derült ki a vandálkodás, amikor a szerelvény befutott a végállomásra. A kamerarendszer okosorral együtt azonban hatékony megoldás:

a falba épített szenzor már firkálás közben riaszt, beküldve a központnak a vonat számát,

útirányát és GPS-koordinátáit. Így a biztonságiak azonnal ellenőrizhetik az adott vagon kameráján keresztül, mi történik, hogyan néz ki az elkövető, és odaküldhetik a rendőröket.

A MÁV-nak évente 50-70 millió forintos költséget jelent a vasúti vandalizmus. Forrás: MTI/Mihádák Zoltán

- mondta Andrew Constance, Új-Dél-Wales állam közlekedési minisztere. A beérkező adatokból statisztikai profil és készíthető az egyes vasúti vonalakról, hogy hol, mikor jellemző a vandáltámadás. Ez a rendőrségi felderítő munkát is nagyban segíti.

Az Egércsapda bevezetése óta az érintett vonalakon makulátlan tiszta vonatok járnak,

így nem csoda, hogy a vasútüzemeltetés újabb területeken kívánja kiépíteni a rendszert, akár a meglévő szenzorok áttelepítésével – a firkálók ezt úgysem fogják megtudni. Annak sem kell aggódnia, aki a barkácsáruházból hazafelé tartva egy kanna festékkel száll fel a vonatra: az Egércsapda érzékelőjét úgy állították be, hogy ilyen esetben nem riaszt.