Így válhat egyéni vállalkozóvá

kormányablak
Szekszárd, 2011. január 3. Egy ügyfél érdeklődik a Tolna Megyei Kormányhivatal új ügyfélszolgálati irodájában, Szekszárdon. 2011. január 3-án huszonkilenc helyszínen nyílt az országban kormányablak. Az integrált ügyfélszolgálati irodákban 29 ügykört lehet intézni: többek között ügyfélkaput nyitni, vállalkozásokkal kapcsolatos ügyeket intézni, családi pótlékot, gyest, anyasági támogatást igényelni, és általános tájékoztatást kérni. MTI Fotó: Kiss Dániel
Vágólapra másolva!
Akár egyetlen nap alatt egyéni vállalkozóvá válhat, mindenféle költségtől mentesen, pusztán egy ügyfélkapu-regisztrációra lesz szükség. Ha nem jönnek be a számításai, akkor sem kell visszaadni a vállalkozóit, hiszen már öt évig szüneteltethető.
Vágólapra másolva!

Induljon az egyéni vállalkozás

Az egyéni vállalkozás indításának a leggyorsabb és egyszerűbb módja, ha regisztrálunk az ügyfélkapura, a magyarország.hu oldalon le- és kitöltjük a szükséges űrlapot. Ha viszont inkább a személyes ügyintézést választjuk, akkor kérjünk időpontot a lakhelyünkhöz legközelebbi kormányablakhoz. Ott elintézhetjük mindazt, amit neten keresztül, és még a felmerülő kérdéseinkre is választ kapunk. Ebben az esetben az is lehetséges, hogy ott helyben megkapjuk a vállalkozás adószámát, statisztikai számjelét, a TEÁOR számot és az igazolást.

A kormányablakban is elintézheti mindazt, amit az interneten Forrás: MTI/Kiss Dániel

Kell igazolvány?

Kézzel fogható vállalkozói igazolványt nem szükséges kiváltani. Ha időközben kiderül, hogy a vállalkozói tevékenységhez mégis szükséges lenne, akkor bármikor pótolható, de jó tudni, hogy az ára 10 ezer forint. Egyébként mindenféle ügyintézéshez elegendő a vállalkozói igazolás, amit ingyenesen kapunk.

A „kezdőcsomag”

A vállalkozói tevékenység megkezdéséhez elegendő a vállalkozói igazolás, egy számlatömb (vagy számlakiállító program), és egy jó könyvelő. Utóbbi azért is nagyon szükséges, mert ő pontosan tudja, hogy milyen járulékokat és adónemeket kell magunk után fizetni. A járulékok mértéke több tényezőtől függ, például attól is, hogy főállású egyéni vállalkozók vagyunk, vagy munkaviszony (legalább heti 36 óra) mellett, kiegészítő tevékenységként váltjuk ki az engedélyt.

Megszűntetés helyett szüneteltetés

Olykor átmeneti nehézségek miatt egy időre jobb inkább felfüggeszteni a vállalkozói tevékenységet. A szüneteltetésnek ugyan szigorú szabályai vannak, mégis érdemes ezt választani a megszűntetés helyett. Persze csak abban az esetben, ha a vállalkozó folytatni szeretné a tevékenységét. A szüneteltetés szabályait a vállalkozzitthon.hu szerkesztője foglalta össze.

  1. Minimum egy hónap, maximum öt évig lehet szüneteltetni egy vállalkozói tevékenységet.
  2. A szüneteltetést csak a vállalkozó és csak elektronikus úton, ügyfélkapun keresztül jelentheti be.
  3. A szüneteltetés bejelentését követő másnap történik meg a vállalkozói tevékenység szüneteltetése
  4. A fizetési kötelezettségeit a szüneteltetés ideje alatt is maradéktalanul teljesíti.
  5. A kiváltott vállalkozói igazolványt a vállalkozás székhelye szerinti illetékes okmányirodában le kell adnia a vállalkozónak.
  6. A szüneteltetés ideje alatt, ha a vállalkozó főállású vállalkozó, akkor az egészségbiztosítása nem biztosított. Ilyen esetben be kell nyújtani az egészségügyi ellátással kapcsolatos változást bejelentő lapot a helyi NAV-hoz, és havi 6390 forintot fizetni kell.
  7. Ha van vállalkozói bankszámla, akkor a szüneteltetést ott is be kell jelenteni, de megszüntetni nem kötelező.
  8. A vállalkozás szüneteltetése alatt vállalkozói tevékenységet nem folytathat, számlát nem állíthat ki, költséget nem számolhat el. Amennyiben mégis számlát állít ki az a vállalkozás, amelyik szünetel, akkor a szüneteltetés semmisnek minősül, és a bejelentés és a számla kiállítása közötti időszakra az összes járulékot, adót meg kell fizetnie.