Mind a formája, mind a pozíciója szabadon állítható annak a teherautó- és buszülésnek, amelyet a legnagyobb európai alkalmazott kutatási szervezet, a német Fraunhofer Intézet fejlesztői készítettek az innovatív járműülések terén piacvezető Isringhausen céggel karöltve.
Ezzel segítenék a hivatásos sofőrök munkáját, akik napi átlag kilenc órát ülnek a volán mögött, emiatt gyakran szenvednek gerincbántalmaktól. Márpedig több egészségügyi kutatásból is az derült ki, hogy a fájdalmas elváltozások legjobb ellenszere a pontosan a vezető testalkatához igazított formájú és pozíciójú ülés.
Természetesen a legtöbb járműgyártó állítható ülésekkel szereli fel a teherautó-modelljeit, ám a sofőrök zöme elvétve változtat a gyári beállításokon, arra hivatkozva, hogy az igazítgatás bonyolult, illetve a váltótárs után műszakba lépve nincs is idejük erre.
A szabadon mozgatható elemekből álló ülés oldalába nyomásérzékelő piezoszenzort is beépítettek, a kézmozdulat-felismerő funkció aktiválásához elég néhány másodpercig megnyomni a felületet.
Az ülés oldalába közelség-érzékelő (proximity sensor) is került, amely a sofőr kézmozdulatait észleli azáltal, hogy érzi a változásokat az elektromos mezőben. Ilyen a mobiltelefonokban is van, ez kapcsolja ki az érintőképernyőt, ha a fülünkhöz emeljük a készüléket, nehogy fölöslegesen nyomkodjuk a felületet.
Az ülés beállításához elég végigsimítani a kezet az ülés oldalán, nem kell karokkal és tekerőgombokkal küszködni, ami nagyban megkönnyíti a használatot. Ha a kéz eltávolodik a beállító felülettől, a kézmozdulat-érzékelő funkció automatikusan kikapcsol. „A vezető egyszerű kézmozdulatokkal előre- és hátracsúsztathatja az ülést, de fel is emelheti és le is süllyesztheti. Az ülőlap és a háttámla szögét ugyanilyen egyszerű beállítani” – nyilatkozta az ülés egyik fejlesztőmérnöke.
Az új okosülés nyilvános bemutatója a szeptember 15-én kezdődő Frankfurti Autószalonon (IAA) lesz.