Rekordot döntött a használt autók importja

Focus import
Vágólapra másolva!
Sosem látott mértékűvé vált idén nyáron a használtautó-import: júniusban és júliusban is először lépte át a tízezres határt a havi behozott használt személyautók mennyisége. Éves szinten már 60-70 százalékkal több használt kocsi érkezik az országba, mint új.
Vágólapra másolva!
Forrás: MTI/Kovács Tamás

A Használtautó.hu közleménye szerint az előző évekhez hasonlóan idén nyáron is fellendült a használt autók importja: a három nyári hónapban átlagosan

19 százalékkal több külföldi használt autó kapott magyar rendszámot, mint az év korábbi hónapjaiban.

A beáramló használt autók havi mennyisége első ízben lépte át a 10 ezres határt.

Nem szerepelnek a papírokon a kereskedők

„A használtautó-import 80-90 százalékát magánszemélyek helyezik forgalomba, ám ez nem jelenti azt, hogy az autók behozatalában nem vesznek részt kereskedők: a kocsikat ők hozzák be, ám a hazai átírás legtöbbször már az új tulajdonos nevére szól - magyarázza Fodor László, a Használtautó.hu szakértője.”

Forrás: Használtautó.hu

A behozott autóknak csak egy része érkezik egyedi megrendelés alapján, ezért az import felfutásával párhuzamosan a Használtautó.hu kínálatában is

7400 fölé emelkedett a külföldi okmányokkal kínált személyautók aránya.

Ez a teljes kínálatnak már 9,5 százaléka, szemben a két éve mért 7,8 százalékkal. A legkedveltebb márkák közül (Volkswagen, BMW, Audi, Mercedes) minden 8-9-dik meghirdetett jármű átírás előtti állapotban keresi új gazdáját.”

Forrás: MTI/Németh György

A használtautó-import az olcsó devizahitelekkel finanszírozott tömeges újautó-eladások hirtelen megszakadását követően, 2010-től indult gyors fejlődésnek. Míg abban az évben még csupán 17 700 használt személyautót hoztak be az országba,

négy év alatt a volumen 5-6 szorosa lett ennek az értéknek,

tavaly már a 100 ezres szintet ostromolva. Az idei év első nyolc hónapjában már 79 ezer körül jár ez az érték, amely az év végére várhatóan eléri a 125 ezres határt is.

Kockázatok és mellékhatások

A használtautó-import felfutásának számos negatív következménye is van. Gyakran sokkal nehezebb utánajárni a kínált autó előéletének, így sok esetben komoly pótlólagos kiadást jelent az új tulajdonosnak az utólag felfedezett komoly műszaki problémák orvoslása.

Forrás: Használtautó.hu

Legtöbbször a kereskedő hivatalosan nem lép be a folyamatba, így garanciális kötelezettségeket szinte lehetetlen rajtuk számon kérni. További probléma, hogy hosszabb távon a hazai autópark állapotának romlását okozza pusztán az a tény, hogy

az importált járművek több mint fele elmúlt már tíz éves.

„2012-ben összesen 107 ezer jármű került be a hazai járműparkba, ennek pontosan a fele volt új, a másik fele használt. Idén a 200 ezerre becsült hazai forgalmit kapó autónak már csak 38 százaléka lesz új, 62 százaléka külföldről származó használt. Mindez azt jelenti, hogy hiába emelkedik évről évre az új autók eladása, a hazai autópark jelenlegi 13,4 éves átlagéletkora továbbra sem fog érdemben javulni.” - hangsúlyozza Fodor László.