A jótállás (köznapi nevén garancia) általános szabályai szerint a jótállási időn belül bekövetkező hibáért a kötelezett (általában a forgalmazó) felelősséget vállal, a terméket megjavíttatja vagy kicseréli, illetve ezek hiányában visszaadja a vételárat.
Csak olyan hibáról lehet szó, ami rendeltetésszerű használat mellett következett be, és nem érte a készüléket valamilyen károsító külső erőhatás (például: villám, leejtés). Erről szól tehát eredetileg a jótállás.
Tízezer forint és egy év
Minden tízezer forintot meghaladó vételáru tartós fogyasztási cikkre jár automatikusan egy év jótállás. Ennél hosszabb időtartamot önként, ingyenesen vállalhat a gyártó vagy a forgalmazó, illetve meghatározhatja a hosszabb időtartam ellenértékét.
Amennyiben a forgalmazó, gyártó egyszerűen magasabb vételárért a törvényi minimumnál hosszabb jótállási időt vállal, akkor a fenti törvényi szabály időben hosszabb távon alkalmazandó.
Továbbra sincs tehát védelem például az elejtéssel szemben, a többletvédelem nem esetkörében, hanem időtartamában jelent többet. Vagyis, azt az időszakot nyújthatjuk ki, melyen belül vélelem szól amellett, hogy a meghibásodás oka már az adásvétel pillanatában megvolt a készülékben, de csak később mutatkozik meg.
Ez a garancia kiterjesztésnek az a módja, amikor csupán a jótállás időtartamát változtatjuk meg meghatározott mértékben (általában 12-60 hónappal).
Jótállási jegyek
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság vizsgálatának tapasztalatai szerint sok probléma van a jótállási jegyekkel, 264 ellenőrzésből 159 esetben találtak valamilyen szabálytalanságot, több esetben a kereskedő egyáltalán nem adott át jótállási jegyet, vagy az átadott jegy hiányos volt.
A kormányhivatalok munkatársai 470 üzletben ellenőrizték a vásárlók könyvét is, 54 helyen, az esetek 11,5 százalékában találtak hiányosságot.
A következő félrevezető tájékoztatásokkal találkoztak az ellenőrök a próbavásárlások során: "akciós terméket nem cserélünk", "üzletünkben levásárolhatja", "reklamációt három napig fogadunk el", "csere csak, ha eredeti a csomagolás".
Az NFH felhívja a figyelmet, hogy a jogszabály szerint minden termékre két év szavatosság jár, illetve kormányrendeletben meghatározott termékekre egy év a kötelező jótállás. Ha a vásárolt áru elromlik vagy meghibásodik, a szavatossági időn belül lehet kérni a javítását, cseréjét, vagy ha egyik sem lehetséges, akkor árleszállítást, végső esetben pedig el lehet állni a vásárlástól, azaz vissza lehet kérni a pénzt.
Olcsó hőpapír
Egy tavalyi rendelet azt írta elő egyébként, hogy a jótállási jegynek a jótállási idő végéig jól olvashatónak kell lennie. Ezt a szabályt az indokolta, hogy az olcsó hőpapírra másolt jegyek pár hónap alatt elhalványodtak. Ha a vásárló nem tudja bemutatni a jótállási jegyet, de birtokában van a nyugta vagy a számla, azzal is érvényesítheti a jótállást.
A jótállási jegyre a jövőben rá kell nyomtatni azt is, hogy jogvita esetén a vásárló a kereskedelmi és iparkamarák mellett működő békéltető testületekhez fordulhat.