Vágólapra másolva!
Október 20-án Gondolja Végig Higgadtan néven kampányt indított a Gazdasági Versenyhivatal. A hozzá beérkező panaszok és a saját tapasztalatai alapján ugyanis úgy véli, még mindig számos területen fel kell hívni a fogyasztók és a vállalkozások figyelmét a megtévesztő tájékoztatási módszerekre.
Vágólapra másolva!

A kampányban a hivatal több téma bemutatásával ad tanácsokat mind a fogyasztóknak, mind a vállalkozóknak, milyen szempontokat mérlegeljenek, mielőtt döntenek egy ajánlattal kapcsolatban. A versenyhatóság első ilyen figyelemfelhívó fogyasztói tájékoztatóin a fiktív számlalevelekkel, a rák ellen ható szerekkel, a termékbemutatókkal, az üdülési joggal, a fogyókúrás készítményekkel és az utazási ajánlatokkal kapcsolatos visszásságokra reagálnak.

Attól, hogy ajánlat, nem számla

A versenyhivatal egyik friss fogása egy olyan cég, amely szaklistában megjelenést kínált a kkv-knak. A hivatal megállapította, hogy a Telefonkönyv Magyarország Kft. megtévesztő reklámozási gyakorlatot folytatott azzal, hogy számlalevélnek látszó dokumentumot küldött a vállalkozásoknak. A jogsértésért 4 755 600 forint bírságot szabott ki a GVH, egyúttal eltiltotta a kft-t a jogsértő magatartástól.

A hivatal döntése szerint a Telefonkönyv Magyarország Kft.

  • a meglévő üzleti partnerség álcája mögé bújva igyekezett ügyfeleket szerezni – a levélen szereplő ügyfélszám is erre utalt;
  • elvonta a címzettek figyelmét arról, hogy a két vállalkozás között még nincs szerződéses viszony – a „számlán” fizetési határidőt jelölt meg;
  • fokozta a megtévesztő hatást azzal, hogy – a levél hátoldalán – „szerződésnek” nevezte üzleti ajánlatát;
  • nem törekedett semmilyen módon arra, hogy a küldeményében található „számlát” olyan külső jegyekkel ruházza fel, amelyek legalább elbizonytalanították volna a címzetteket arra nézve, hogy valóban számlát kaptak-e – nem alkalmazott sem áthúzást, sem „minta” feliratot.

A GVH az elmúlt évben több versenyfelügyeleti eljárást is indított a kkv-k, illetve egyéni vállalkozók által jelzett, számlalevélnek tűnő, megtévesztő ajánlatok miatt. Bár a nagyobb fokú tudatosságot vár a vállalkozásoktól, a társadalmi szervezetektől, illetve valamely szakmai kör tagjaitól (üzletfelek), mint a laikus fogyasztóktól, az üzletfelek is félrevezethetők.

Erre figyeljen oda

A versenyhivatal hangsúlyozza az üzletfelek tudatosságának fontosságát, és javasolja, hogy a vállalkozás képviselője

  • fizetés előtt olvassa el a „számla” vagy ”díjbekérő” tájékoztatásait;
  • ne hagyja figyelmen kívül az apróbetűs tájékoztatást sem;
  • gondolja végig higgadtan, hogy valóban megrendelte-e a szolgáltatást;
  • keresse elő a szolgáltatásra vonatkozó esetleges szerződését, és vesse össze a „számla” tartalmát e szerződéssel;
  • fontolja meg, hogy szeretné-e cége nevét szerepeltetni online vagy nyomtatott telefonkönyvben, illetve egyéb adatbázisban;
  • bármilyen bizonytalanság esetén keresse meg a számlának tűnő dokumentum „kibocsátóját”, és kérjen írásbeli tájékoztatást.

Sajnos még mindig van miről beszélni

Basa Andrea szóvivő elmondta, a vállalkozásokat leginkább érintő, pro forma, illetve fiktív számlalevelek azzal tesznek kárt a hiszékeny kkv-kban, hogy a szerződési feltételek közt egészen apró betűkkel szerepel az elfogadással együtt járó elkötelezettség. Ezek elfogadása természetesen egyáltalán nem áll szándékukban. „Ilyenkor vagy hosszadalmas eljárás kezdődik, vagy csalódottan elfogadják, hogy átvágták őket – mondja a szóvivő. – A versenyhivatal tevékenységének egyik pillére a versenykultúra fejlesztése, az edukáció, fontosnak tartjuk újra meg újra felvértezni a fogyasztókat és a vállalkozókat egyaránt a megtévesztésekkel szemben. Úgy látszik, még mindig időszerű erről beszélni, ezt célozza a Gondolja Végig Higgadtan kampányunk is.”