Angela Merkel pucér, Andy Vajna fohászkodik

drmáriás merkel
Vágólapra másolva!
drMáriás az utóbbi hetekben sorra osztja meg új, közéleti eseményekre reagáló festményeit a Facebookon. A képekből valahogyan árad az ágyék- és ammóniaszagú korszellem, mégis inkább hahotázunk.
Vágólapra másolva!

Legutóbbi képén Angela Merkel meztelenül látható, a pucér test kitakarja a háttérben álló férfi péniszét. A férfit a művész Alinak nevezte el. "Jól kivehető, hogy nem egy skandinávról van szó", fogalmaz drMáriás.

Angela Merkel Modigliani műtermében akril vásznon, 80 x 100 cm, 2015 Forrás: drMáriás Facebook

Mindez "a nőket imádó" Modigliani stílusában van megfestve. drMáriás szerint Modigliani nőinek arcán mindig jól látható a friss szerelmi pír, mintha a kép közvetlenül az aktus után kapta volna el őket. "De a háttér és a közeg, amelyben ezek az esendően szép kis nőcskék megjelennek olyan,

mint egy szakadt szálloda bűzös szobája valahol a világ végén" - mondja a festő.

A képen tehát a nő, vagyis Merkel bűnbe esett egy tüzes férfival, "elvesztette az eszét, becsületét az egyik szempontból nézve, a másikból viszont egy nagyszerű, csodálatos, kalandos éjszakán, vagy azok során van túl."

Andy Vajna fohászkodik

Aztán itt van a könyörögve imádkozó Andy Vajna. A kép címe: Andy Vajna a mélyszegénység mielőbbi felszámolásáért fohászkodik Semjén Zsolt műtermében. Ehhez azért nehéz mit hozzátenni.

Andy Vajna a mélyszegénység mielőbbi felszámolásáért fohászkodik Semjén Zsolt műtermében 80 x 100 cm, akril vásznon, 2015 Forrás: drMáriás Facebook

Ahogy Rogán "Yoda" Antalhoz is, amint fénykarddal a kezében megvédi a Jó Kormányát a Gonosz Hatalom támadásaival szemben.

Rogán "Yoda" Antal megvédi a Jó Kormányát a Gonosz Hatalom támadásaival szemben akril vásznon, 80 x 100 cm, 2015 Forrás: drMáriás Facebook

Simicskát bokszkesztyűvel láthatjuk, ahogy éppen behúz egyet saját magának.

Vagyis mindenki itt van, aki számít.

Simicska visszavág Max Beckmann műtermében akril vásznon, 80 x 100cm, 2015 Forrás: drMáriás Facebook

És mindennek mi az üzenete?

Nem tudjuk, de nagyon szórakoztató. drMáriás sincs ezzel másként: "Az üzenet nem tudom, hogy micsoda, mert ha leírom, akkor meg minek festettem? De nyilván finoman utal az álszentségre az Andy Vajna portré, az orwelli harc értelmetlen szépségeire a Rogán Antalé, egy szerelmes nő megbuggyantságára Angela Merkelé."

Reggel felkelek, elmegyek a Tescóba

Mindenesetre van egy olyan érzésünk, hogy ezeken a képeken valahogy a magyar közélet aktuális állapota látható, méghozzá meglehetősen finom felbontásban:

horror, amin hahotázunk.

Az alkotói metódus is ezt erősíti. Elsőre meglepő, de mindegyik kép megtervezése valójában a Tescóban kezdődik.

Az agyamba bevitt információk erjedni kezdenek Fotó: Origo

"Reggel felkelek, elmegyek a Tescóba, végignézem a sajtót, majd azután az agyamba bevitt információk erjedni kezdenek, a politika összekeveredik a festészettel, a bulvár a vallással, a szegénység a milliárdos dobálózásokkal. Mire hazaérek, azon kapom magam, hogy valami beért, és egy a művészeti szabadság szent lángoló oltárát megszemélyesítő szárnyalás és üde szellemi ürítés keretében kiadom magamból azt, ami

addigra jól összeállt megemésztett időként, erjedt spirituszként, ágyék- és ammóniaszagú korszellemként."

Rabjai vagyunk az életünknek

drMáriással készült nagyinterjúnkban a festő így beszélt munkáinak közéleti vonatkozásairól: "Sokáig megpróbáltam nem reagálni a körülöttünk zajló dolgokra. Fiatalon kis híján belesodródtam a délszláv háborúba, amibe a legszörnyűbb álmomban sem szerettem volna belekeveredni, aztán pedig azt láttam, hogy Kelet-Európában az emberek még mindig többé-kevésbé demokratizálódott diktatúrákban gondolkodnak.

A politikából szőtt mitológia rabjai vagyunk Fotó: Origo

Egyszerűen lenyűgöz, mennyire rabjai vagyunk ennek az életünket, mindennapjainkat meghatározó, politikából szőtt mitológiának, ezért gondoltam, hogy mint modern szentképeket, megörökítem ezeket a politikusok."