Minden művet legyőzhető kihívásnak tart

tomasz daroch
Vágólapra másolva!
November 15-én a romantikus zene végletei között kalandozik az a koncertprogram, amelynek középpontjában egy kiemelkedő tehetségű lengyel csellista áll. Tomasz Darochról azt beszélik, hogy Mozarttól a kortárs szerzőkig minden művet legyőzendő – és legyőzhető – kihívásnak tart, karrierje pedig épp Budapesten kapott nemrég új lendületet: tavaly a dobogó második fokán állhatott a Pablo Casals Gordonkaversenyen.
Vágólapra másolva!

Az őt kísérő debreceni Kodály Filharmonikusoknak, a sokak szerint legkiválóbb tiszántúli zenekarnak nem ez az első „nagy dobása” a Müpában, ami a csellistákat illeti: májusban a világ jelenleg legfoglalkoztatottabb magyar gordonkásával, Várdai Istvánnal léptek fel. A Mendelssohn–Csajkovszkij–Elgar tengelyen mozgó repertoár közismertsége ellenére is biztosan tartogat meglepetéseket.

Tomasz Daroch minden művet legyőzendő és legyőzhető kihívásnak tart Forrás: Andrzej Heldwein

Mendelssohn tizenhét éves volt, amikor Shakespeare Szentivánéji álom című színdarabjához nyitányt komponált. A vígjáték teljes kísérőzenéjét másfél évtizeddel később alkotta meg, 1843-ban mutatták be. A shakespeare-i tündérvilág illúziót keltő ábrázolását szinte gyermekként sikerült a zeneszerzőnek megragadnia, a remekmívű nyitány ezt a miliőt valóban egyedülálló zenekari színekkel, gazdag ritmikus fantáziával kelti életre.

Változatok egy rokokó témára

A Mozartért rajongó Csajkovszkij 18. századot idéző, virtuóz alkotását, a Változatok egy rokokó témára gordonkára és zenekarra című opuszt az orosz szerző 1876-ban írta W. Fitzenhagen német gordonkaművész számára. Bármilyen meglepőnek hangzik, a szerző egész életművében egyedül ezt a gordonkaversenyt komponálta – ami a szó szoros értelmében nem is követi versenyművek hagyományos, pár tételes felépítését.

Hét variációt foglal magában a sorozat, valamennyit rövid közjáték köti össze, ezzel a zeneszerző a formának rondó-jelleget kölcsönzött, és a változatok során fokozatosan bontakozik ki a szólóhangszer bravúrja. A műsort megkoronázó zenekari mű címében is jelzi titokzatosságát: a brit Edward Elgar valószínűleg barátainak portréját „festette meg” a gyönyörű hangzásával és érdekes karaktereivel gyönyörködtető Enigma-variációkban, amelynek magyar vonatkozása, 1899-ben, Londonban mutatták be, Richter János vezényletével.

Perényi Miklós is tanította mesterkurzusokon Forrás: Andrzej Heldwein

A Csajkovszkij-gordonkaversenyt a kiemelkedően tehetséges Tomasz Daroch játssza. A harmincas évei elején járó lengyel muzsikus Németországban tökéletesítette tudását, de többek közt Perényi Miklós is tanította mesterkurzusokon. Nemzetközi versenyszereplései közül kiemelkedik a 2014-es budapesti Pablo Casals Gordonkaversenyen elért második helyezés.

A zenekar, a Kodály Filharmonikusok rendszeres vendégei a Müpa Szimfonikus felfedezések sorozatának, legutóbb idén májusban léptek fel a világ egyik legkeresettebb csellóművészével, Várdai Istvánnal, az elmúlt években pedig a Kodály Kórussal Beethoven IX. szimfóniáját, valamint Korngold A halott város című operáját hallhatta tőlük a budapesti közönség.