Karácsony előtti leárazások- legyen tisztában jogaival! (1. rész)

leárazás borsodi hipermarket
Vágólapra másolva!
November környékén sok áruház dönt úgy, hogy „készletkisöprési akciókat” tart, vagy valamely szolgáltatására nézve jelentős kedvezményt enged. Nem árt tisztában lenni a bennünket, a fogyasztókat megillető jogainkkal, annak érdekében, hogy az akciós terméket valóban akciós áron vásároljuk meg.
Vágólapra másolva!

A fogyasztóvédelmi törvény rendelkezései alapján a fogyasztót írásban tájékoztatni kell a megvételre kínált termék eladási áráról, annak egységáráról, illetve valamely szolgáltatás esetén a szolgáltatási díjról is – fejtette ki a D.A.S. JogSzerviz szakértője.

Mindent egyértelműen, könnyen azonosíthatóan és tisztán olvashatóan kell feltüntetni, Magyarország törvényes fizetőeszközében kell kifejezni, a forint, vagy annak rövidítésének (Ft) megjelölésével.

Ténylegesen fizetendő összeg és egy ár

Érdemes tudni, hogy a terméken szereplő árnak már a fogyasztó által ténylegesen fizetendő összeget kell tartalmaznia, tehát a közterheket bele kell foglalni.

Sajnos számtalan esetben lehet azzal találkozni, hogy egy terméken több vételár látható, több cédula van egymásra ragasztva, vagy egymáson elcsúszva – számolt be a tapasztalatokról dr. Albert Enikő.

Amennyiben a vállalkozás több eladási árat vagy szolgáltatási díjat tüntet fel egyidejűleg, abban az esetben köteles a feltüntetett legalacsonyabb eladási áron vagy szolgáltatási díjon értékesíteni a terméket.

Ebben az esetben tehát jogosan reklamálhatunk a kasszánál, s kérhetjük, hogy a terméket olcsóbban vásárolhassuk meg.

Amikor mégsem akciós a termék

A fentieken túl gyakran találkozhatunk olyan esetekkel is, amikor a kasszánál derül ki, hogy a termék mégsem akciós, csak a megjelölést elfelejtették levenni az áruról, és a feltüntetett árnál többet kell érte fizetnünk.

Ez a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény alapján megtévesztő kereskedelmi gyakorlatnak minősül, amellyel a vállalkozás jogszabálysértést valósít meg – hangsúlyozta a D.A.S. JogSzerviz szakértője.

Forrás: Thinkstock

A jogszabály értelmében ugyanis megtévesztő (s ezáltal tilos) minden olyan kereskedelmi gyakorlat, mely valótlan információt tartalmaz, vagy valós tényt oly módon jelenít meg, hogy azzal megtéveszti a fogyasztót, vagy egyébként alkalmas arra, hogy megtévessze a vásárlót a termék ára/díja tekintetében, ezáltal olyan döntésre készteti a fogyasztót, melyet egyébként nem hozott volna meg.

Érdemes kiállni a jogainkért

Ha a fenti esetekkel találkozunk, és a jogszabályok ismeretében sem kíván eleget tenni az eladó jogos követelésünknek, érdemes a helyszínen jegyzőkönyveztetni az esetet, vagy beírni panaszunkat a vásárlók könyvébe.

Ezzel a panasszal a későbbiekben az illetékes fogyasztóvédelmi hatósághoz fordulhatunk, akik jogosultak arra, hogy kivizsgálják panaszunkat – mondta végezetül dr. Albert Enikő.

(A következő részeket hamarosan közöljük – a szerk.)