Három trend, ami meghatározza egy ágazat évét

építőipar, lakáspiac
Vágólapra másolva!
A családi otthonteremtési kedvezmény és az új építésű lakások áfájának csökkentése várhatóan beindíthatja az évek óta pangó lakossági építőipar piacát Markovich Béla, a Mapei kft. ügyvezetője szerint. Úgy véli, a kormány intézkedései mellett az "online építőipar" terjedése és az egyre nagyobb szakemberhiány határozza meg az építőipar közeljövőjét.
Vágólapra másolva!

„A kormány intézkedéseinek hatására valószínűleg nagyobb lehetőségek lesznek 2016-ban az építőipar számára. A január elsején életbe lépő családi otthonteremtési kedvezmény rendszere (CSOK), valamint az új építésű lakások áfájának csökkentése várhatóan beindíthatja az évek óta pangó lakossági piacot" – mondta Markovich Béla. Hozzátette, ez remélhetőleg ellensúlyozza, hogy

az EU-s finanszírozású pályázatok kiírása csak őszre várhatóak,

ami különösen a nagy generálkivitelező cégeknek okozhat gondokat. Ezt a hatást várhatóan tovább mérsékeli az is, hogy a kormány terveiben több nagy, nem EU-s finanszírozású projekt is szerepel.

Online építőipar

Egyre több a tudatos vásárló, akik az interneten található információból felkészülnek, ezzel egy időben látványosan erősödik az interneten történő építőanyag vásárlás.

Sok olyan terméket, melyet eddig tüzép telepeken vásároltak az építtetők, ma egyszerűen megrendelik az interneten.

Mivel az internetes vásárlás leginkább a lakosságra jellemző, a lakásépítés áfájának csökkentése és a CSOK vélhetően tovább erősíti ezt a trendet - mondta Markovich.

Nincs elég szakember

Az építőipari vállalat ügyvezetője szerint az év egyik legfontosabb kérdése, hogy lesz-e elég szakember, aki ezt a megnövekedett, illetve növekedésben lévő kivitelezési igényt kielégíti? Szerinte az elmúlt évek elvándorlása miatt egyre kínzóbb a szakemberhiány, és egyre kevesebb fiatal választja hivatásául az építőipart.

A Mapei nagyon optimista

Az építőipari segédanyagokat, víz- és hőszigetelő rendszereket gyártó vállalat belföldi forgalma 9,35 milliárd forint lett 2015-ben. Az előző évhez képest 20 százalékkal növelte az árbevételét. Markovich az intenzív marketing tevékenységnek, valamint a vállalat tudásmegosztásra épülő stratégiájának tulajdonítja az eredményeket.

A vállalat 2016. évi tervei között szerepel a sóskúti üzemének bővítése. A tervek szerint a nyáron induló egymilliárd forintos beruházás keretében a vállalat telephelye és raktára mintegy duplájára bővül, valamint egy új gyártósor kerül kiépítésre. A beruházással várhatóan harminc új munkahely jön létre.