Három marketinglecke Taylor Swifttől

Taylor Swift Brit Awards 2015
Evidens tehetség és kőkemény márkaépítés - egyre több cég teszi le a voksát emellett
Vágólapra másolva!
Nincs ma Taylor Swiftnél módosabb előadó a világon: az Entrepreneur szerint a napi jövedelme 1 millió dollár. 2015 az ő éve volt, 1989 című albuma minden egyes koncerten több mint 4 millió dollár forgalmat termelt.
Vágólapra másolva!

Sikere nem meglepő: kétségbevonhatatlan tehetsége mellett ugyanis olyan üzleti érzéket villant, amilyet csak a legdörzsöltebb marketinges csapattól vár el az ember. Swift még nincs 30, mégis mesterien műveli.

Nem akar lemaradni

Az Ipszilon generáció tipikus félelme, hogy a vonat huss, elmegy nélkülük. Ez olyannyira artikulált, hogy angolul már mozaikszó is létezik rá: FOMO – fear of missing out. Marketing szempontjából ez lehetőség:

a limitált kiadású tartalom a közösségi érzést erősíti.

Taylor Swift példaértékűen ragadja meg a „fomót", miután új értelmet adott a CD fogalmának a zeneiparban, a tokban a rajongók fotót és valamilyen egyéni üzenetet találnak, és egy kódot, amellyel regisztrálva sorsoláson vesznek részt, a szerencsés nyertes pedig személyesen is találkozhat a sztárral. Így fordította a javára a FOMO árnyoldalát, az elszigetelődés veszélyét: aki nem vesz CD-t, aki lemond az exkluzív polaroid sorozatról, aki esélyt sem ad a celeblottónak, csak magára vethet.

Evidens tehetség és kőkemény márkaépítés Forrás: AFP/Jewel Samad

A FOMO tehát ingyen reklámforrás, különösen ha az ipszilonok megosztják az élményt valamilyen közösségi oldalon, ami kardinális ennek a nemzedéknek, hiszen a leggyakrabban éppen a közösségi médiában érzik mellőzve magukat.

Nagyon erős kapcsolat

Taylor Swift jól ismert arról, hogy rengeteg energiát fordít a saját rajongóira, akiket nagyon tisztel. Közvetlenül azelőtt, hogy az 1989 megjelent, 89 lelkes hívét hívta meg magához, így egyfajta korai felhasználóvá váltak: ők mindenki más előtt meghallgathatták az albumot.

A híveknek adható extra bónuszok közül még mindig az idő a legmenőbb, a megbecsülés leginkább értékálló valutája. Taylor Swiftet ezért is szeretik annyira, hajlandó invesztálni a beszélgetésekbe, meghallgatja mások véleményét, fontos neki, hogy ha teheti, teljesítse a kéréseket. Marketinges nyelven ez úgy szól,

az érzelmileg megragadott vásárló a leghálásabb, legprofibb vásárló.

Mindenki szívesebben tér be oda, ahol kedvességet kap, mint oda, ahol személytelen tranzakcióra számíthat. Ez bizalmat épít, azt a fajtát, amelyiknek nagyon könnyen híre megy. Így születnek az önkéntes márkanagykövetek. Az Ipszilon generációban ez különösen érvényes: egy felmérés szerint 91 százalékuk nagyobb hajlandósággal vásárol baráti ajánlásra, mint bármilyen promóció hatására.

Különleges élmény

A decemberben véget ért 1989 World Tour sok szempontból különlegesnek számított, de a szerencsés közönség egyetért abban, hogy a meglepetésvendégek mindent vittek. Az összesen 38, az utolsó pillanatig titokban tartott sztárral Swift kimaxolta az exkluzív közösségi élményt, hiszen a paletta Selena Gomeztől a Rolling Stonesig terjedt. Ezekről a koncertekről nem volt nehéz hazavinni egy olyan történetet, amelyet már egy gimnazista is a születendő unokáinak készített be. Swift szemmel láthatólag

mélységesen megérti, hogy a korosztálya ki van éhezve az exkluzív tapasztalatra

– 100 ipszilonból 78 az élményt választaná a tárgyakkal szemben, ha ajándékról van szó –, és ebbe is rengeteg energiát fektet.

Aki Taylor Swift egy koncertjére vesz jegyet, nem arra szerződik, hogy végighallgatja a legjobb számait egy arénában. Taylor Swift a világába hívja meg a rajongóit, a belső köréhez csatlakoztatja őket. Ez a FOMO legjobb ellenszere, mi sem természetesebb, mint hogy hűséget épít. A marketingeseknek pedig akkor is tanulság, ha nem olyan ambiciózusak, mint a popsztár. A vásárló megbecsülve érzi magát, ha meetupokra hívják, ha premier előtti vetítést kap, ha olyan eseményt szervez neki a márka, amelyben nem lehet mindenkinek része. Minden pénzügyi döntésünk mögött áll egy közösség!