Újabb vészjel a globális kereskedelmről

világkkereskedelem
--FILE--Containers unloaded from a container ship are loaded onto truck on a quay at the Port of Zhoushan in Ningbo city, east China's Zhejiang province, 1 December 2015. China's trade performance remained weak in November, casting doubt on hopes that the world's second-largest economy would level off in the fourth quarter and spelling more pain for its major trading partners. The sluggish readings will reinforce expectations of economists and investors that the government will have to do more to stimulate domestic consumption in coming months given persistent weakness in global demand. Exports fell a worse-than-expected 6.8 percent from a year earlier, their fifth straight month of decline, while imports tumbled 8.7 percent, their 13th drop in a row.
Vágólapra másolva!
A válság óta még egyszer sem volt ilyen rossz állapotban a világkereskedelem. Számos riasztó adat utal arra, hogy az alacsony nyersanyagárak mellett a szállítmányozás egyre kevésbé éri meg. A leselejtezések például mindenkori csúcsra ugrottak a múlt héten.
Vágólapra másolva!

Az egyik kiemelt mutató, amely tragikusan teljesít, az úgy nevezett Baltic Dry Index, amely azt méri, hogy mekkora költséggel jár az olyan „száraz” nyersanyagok szállítása, mint a gabona vagy az acél. Az index novemberben először esett 500 pont alá, és azt követően is egyre csúszik lefelé – írja a Business Insider.

Forrás: Imaginechina/Yao feng - Imaginechina/Yao Feng

A helyzet súlyát mutatja, hogy 2015 augusztusában a mutató még 1222 ponton állt, és a 2013 végi 2330-as csúcspontja óta immáron 84 százalékot esett. Az indexet egyébként gyakran tekintik mérvadónak a világgazdaság egészére nézve is, valamint arra, hogyan teljesít a globális kereskedelem.

Minél alacsonyabb az index, annál inkább lassul a kereskedelem.

Ezzel együtt a Deutsche Bank elemzői azt hangsúlyozták, hogy immáron több teherszállító hajót selejteznek le, mint amennyit építenek. A banknál az alábbi tényezőkre hívták fel a figyelmet:

  • A „száraz” nyersanyagok szállítmányozási kapacitása közel nettó 1 millió tonnával zsugorodott az elmúlt héten, ahogy a szállítások üteme lelassult, a leselejtezések száma azonban továbbra is emelkedik.
  • A múlt héten 16 hajót adtak el leselejtezésre, ami összesen 1,6 millió tonnát jelent. Ez pedig bőven meghaladta a 9 új leszállítást.
  • Kiemelkedik a sorból, hogy az elmúlt héten a beépített kapacitás leselejtezésének évesített üteme elérte a 11 százalékot, ami majdnem a duplája az 1968-ban mért, mindenkori csúcsnak számító 6,3 százaléknak.
  • Idén eddig a leselejtezések 80 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbi azonos időszak szintjét.

Mindez pedig azért különösen rossz hír, mert arra utal, hogy a hajótulajdonosok a távolabbi jövőre nézve is úgy látják, hogy gyenge marad a teherszállítás piaca, márpedig ők azok, akik általában igen jó előrejelzői a globális kereskedelemnek.