Így hozza ki olcsón a legtöbbet webáruházából

dr. Ormós Zoltán, Ecommerce Expo 2016.03.24.
dr. Ormós Zoltán
Vágólapra másolva!
Egy webáruházra bármennyi pénzt el lehet költeni, de még a hatalmas ráfordítás sem garancia arra, hogy valóban egy olyan honlapot kapunk, amely megfelel az igényeinknek. Aki webshop indításon töri a fejét, annak el kell döntenie, milyen rendszeren szeretné elindítani az online üzletet.
Vágólapra másolva!

Négy szempont alapján mérhetjük, hogy mennyire működik hatékonyan egy webáruház. Az egyik a látogatószám, hiszen lehet szuper a termék, ha senki nem találja meg, ehhez kell jó marketing is, ami a minőségi látogatókat hozza.

A második mérőszám, hogy a látogatóknak hány százaléka az, aki vásárol is. Ehhez

egy jól felépített, és megtervezet áruház kell vásárlást segítő funkciókkal,

ez a harmadik szempont. A negyedik pedig a visszatérő vásárlók aránya. Utóbbi nem minden terméktípusra vonatkozik, például klímaberendezésekkel foglalkozó cégre nem feltétlenül.

Nem kell nulláról indulni

Egy sajátfejlesztésű oldal milliós tétel, a fenntartása is horribilis összeg, és egy induló áruháznak nincs is rá szüksége. De hogyan kell kiválasztani a saját céljainknak megfelelő rendszer? Ebben segített előadásával Kulcsár Róbert, a ShopRenter vezető tanácsadója az Ecommerce Expón.

A szakember szerint az induló vállalkozásoknak érdemes kész rendszereket használniuk.

Ez lehet megvásárolt, bérelt, vagy ingyenes. A kiválasztás folyamatának első mozzanata, hogy írja össze azokat a szükségleteket, amiket mindenképp tudnia kell az áruháznak. Ennél a pontnál a szimpatikus konkurensektől is lehet ihletet gyűjteni. Például ha sok terméket értékesít, akkor a könnyebb tájékozódás miatt szükség lesz szűrőre, ha pedig külföldi vevőkört is megcéloz, akkor olyan gombra, amellyel lehet nyelvet váltani.

Kulcsár Róbert szerint érdemes kész rendszereket választaniuk a kkv-knak Forrás: Ecommerce Expo

A másik fontos szempont a költséghatékonyság. A szakember szerint rövidtávon egyértelműen az ingyenes éri meg legjobban, hosszútávon viszont a bérelhető rendszereket ajánlja. Ennek oka, hogy egy webáruház sosincs kész, folyamatosan fejleszteni és menedzselni kell. Közösségi oldalakra, és böngészőkre optimalizálni, új marketing eszközök jönnek be és nőnek az automatizálási igények. Egy felmérés szerint

2020-ra az internetezők 25 százaléka használ majd asztali számítógépet, 25 százalékuk tabletet, és 50 százalékuk mobilt.

A bérelhető webáruházak havidíja magába foglalja a tárhelyet, a bérleti és a fejlesztési díjat is. Tehát a fejlesztéseket nem egyetlen cégnek kell megfinanszíroznia, hanem vállalkozások ezrei rakják össze az árát. Természetesen az ingyenes rendszereknél is vannak ingyenes fejlesztések, de ezeket mind manuálisan kell betennie mindenkinek a saját áruházába.

A szakember csak akkor javasolja a megvásárolható rendszert, ha például pályázat írja elő a szoftvervásárlást, vagy ha olyan egyedi fejlesztésre van szüksége a tulajdonosnak, amit egy bérelhető felület nem tud mögé tenni, mert annyira specifikus.

Nézzük a számokat

Vásárlás esetén a rövidtávú költség a licence díj, ami 200 ezer és másfél millió forint közötti összeg lehet. Ez egy év garanciát is magába foglalt. A dizájn általában 200 és 800 ezer forint között mozog, persze erre is milliós tételeket lehet költeni.

Az egyedi fejlesztések árát óradíjas alapon számolják, ez 4 és 15 ezer forint között mozog, de az átlag a 8 ezer forintos óradíj.

Az üzemeltetési költség számolásánál kalkulálni kell a domain bérlésre, ez évente pár ezer forintos tétel, a tárhely-szolgáltatás költségeire, ami pár ezer forinttól milliókig terjedhet, ez függ a látogatók számától és hogy mekkora és milyen erős tárhelyre van szükség.

A „négy kattintás" szabály

Általános szabály, hogy a vásárlónak négy kattintással el kell jutnia ahhoz a termékhez, amit keres. Ehhez szükség van választássegítő és szűrő rendszerekre. Például egy játékokat forgalmazó áruháznál rászűrhessen a látogató nemre, korra, és beállíthassa, hogy mekkora összegben keres terméket.

Dr. Ormós Zoltán szerint marketinget lehet csinálni a bírságmentességből Forrás: Ecommerce Expo

Kerülje el a bírságot!

Ha jogkövető vállalkozó, és az általános szerződési feltételek (ÁSZF) megírására is nagy figyelmet fordított, akkor ebből marketinget is csinálhat.

Azonnal bizalmat kelt, ha valaki bírságmentes, vagy elenyésző a tranzakcióhoz viszonyított panasszám.

Ebből a szempontból is fontos, hogy az ÁSZF-et szakértővel csináltassuk, vagy ellenőriztessük ahelyett, hogy mások, esetlegesen hibáktól hemzsegő leírását ollózzuk össze – mondta dr. Ormós Zoltán, az expón. Emellett arra is érdemes figyelni, hogy a vevők kellően tájékozódhassanak a fogyasztóvédelmi szabályokról.

A fogyasztóvédelmi szervek elég aktívan vizsgálódnak, és akár félmillió forintos bírságot is kiszabhatnak.

Azt is fel kell tűntetni, hogy panasz esetén a vásárló békéltetőtestülethez fordulhat (20 testület működik, minden szerepelnie kell az oldalon). Ha valamelyik testületnél panaszt nyújt be a vevő, és beidézik a webáruház tulajdonosát meghallgatásra, vagy adatot kérnek, annak minden esetben eleget kell tenni, máskülönben azonnal bírságolnak.