Ha a hőmérséklet a vártnak megfelelő mértékben emelkedik, úgy Brazília és Közép-Amerika kávétermesztésre alkalmas területeinek mintegy 80 százaléka alkalmatlan lesz a legnépszerűbb kávéfajta, az Arabica termesztésére 2050-ig – derül ki az International Center for Tropical Agriculture adataiból.
Globálisan 50 százalékos visszaesés várható a termelésben ugyanezen időszakban. Ezen folyamat legvalószínűbb kimenetele pedig
a kínálat csökkenése és az árak emelkedése lesz
– olvasható a Business Insideren megjelent elemzésben.
Amellett pedig, hogy teljes közösségek kerülnek veszélybe, melyek ki vannak téve a termesztésnek, a fogyasztók is rá lesznek kényszerülve arra, hogy egészen új kínálati csatornákat építsenek ki, ami nemcsak bonyolult, de elég drága is.
Tekintve, hogy a klasszikus beszállítói láncok komoly kockázatoknak vannak kitéve, nem véletlen, hogy a leginkább
az olyan óriások aggódnak, mint a Starbucks.
A vállalat eddig úgy reagált, hogy segíti a közreműködő farmerek termesztési lehetőségeit, miközben igyekszik csökkenteni saját környezetre gyakorolt hatásait.
Noha a Starbucks már évtizedek óta szigorú szabályok mentén építi fel a beszállítói hálózatát, 2013-ban még egy saját kávéfarmot is vásárolt Costa Ricán, hogy laborként használja fel. Olyan termesztési gyakorlatokat vizsgálnak, melyek lehetővé teszik, hogy a növények melegebb hőmérséklet mellett is megéljenek.
Mindazonáltal a baljós jelek már eddig is mutatkoztak. Az Egyenlítő mentén meghúzódó kávétermesztő térségben ugyanis
folyamatosan emelkedik a hőmérséklet,
csökkentve ezzel a termést. Ráadásul az olyan országokat tömörítő övezetben, mint Vietnám, Indonézia, Brazília vagy Tanzánia eddig nem jelentkező betegségek is felütötték a fejüket, szintén a klímaváltozás következtében.
Noha egyes kísérletek sikerrel járhatnak a közeljövőben, de valószínűleg nem olyan nagy léptékben, mint ahogy a Starbucksnak szüksége lenne rá. A vállalat energiahatékonysági terve pedig még nehezebb falatnak tűnik. Noha 2008-ban a Starbucks elhatározta, hogy 25 százalékkal csökkenti az energiafelhasználását az üzleteiben, a korai sikerek után a széndioxid-kibocsátás még emelkedett is.
Ennek egyik fő oka, hogy a cég melegített ételeket is elkezdett árulni, ami jelentős energiafelhasználást eredményez. Bár a vállalat közölte, hogy dolgoznak a sütők hatékonyságának fejlesztésén, a befektetők így is örültek az új stratégiának, melynek köszönhetően komolyan nőtt a társaság nyeresége.