Inverz szexizmus és meredek sztorik az Aranyéletben

Aranyélet
Vágólapra másolva!
Az Aranyélet színészei után az alkotókat is kikérdeztük a második évad forgatásáról, kiderült például, hogy miért kellett vezető írót cserélni, hogy az írók mennyit vitatkoztak a rendezőkkel, és hogy mennyire vitték bele a saját emlékeiket, sztorijaikat a rendszerváltás környékén játszódó történetszálba. Az írók, a rendezők, a producerek és az operatőr meséltek az HBO-n és az HBO GO-n is látható sorozatról. 
Vágólapra másolva!

Az első évad sikere után valószínűnek tűnt, hogy lesz második etap is az Aranyélet-ből, a producerek szerint azonban egy ilyen döntés sosem lehet egyértelmű. „Amikor az első évad bemutatója után érkeztek a pozitív visszajelzések, már akkor szerettük volna, hogy elinduljon a második szezon is. Természetesen ennek elkészítése nem ment egyik napról a másikra, és mi is

– mondta az HBO producere, Závorszky Anna, aki szerint az összes színész és stábtag szívesen vállalta a további közreműködést.

„Már tavaly áprilisban, májusban elkezdtük a második évad fejlesztését, de akkor még javában zajlott az első szezon forgatása – ahhoz, hogy idén nyáron belevághassunk a másodikba, nagyon feszített munkatempóban kellett dolgoznunk. Ilyen gyorsan még soha nem fejlesztettünk sorozatot” – mondta Krigler Gábor kreatív producer.

Tasnádi István eközben a Memo című saját filmjét készítette, ezért le kellett mondania a vezető írói posztról.

„Tudta, hogy legalább egy vagy másfél hónapra ki fog esni a munkálatokból, kellett viszont helyette egy olyan kvalitású ember, aki vezető írói képességekkel rendelkezik, így esett a választásunk Lengyel Balázsra. Istvánt viszont szerettük volna megtartani, így ő hátrébb lépett egyet, Bárány Márton viszont kiesett az írói trióból” – mesélte Krigler.

Inverz szexizmus működik az írószobában

„Szerettem az első évadot, de amikor felkértek a másodikra, azt még nem is lehetett látni, csak a forgatókönyveket kaptam meg. A szakmában azonban már lehetett hallani róla, így nekem nagyon izgalmasnak tűnt, hogy ebbe be lehet szállni. Érdekes volt, hogy mi már elkezdtünk dolgozni a második évadon, az első pedig csak utána jött ki, és vált sikeressé” – reagált Lengyel Balázs.

Tasnádi István, Zomborácz Virág és Lengyel Balázs a díszbemutatón Forrás: HBO/Sághy Tímea

Az írói csoport harmadik tagja Zomborácz Virág, a vele közös munkáról, a nemek közötti munkamegosztásról Lengyel így mesélt: „Van egyfajta inverz szexizmus a munkamódszerünkben, az írószobában és az HBO-nál dolgozó kreatívok közül ugyanis minden férfi feminista érzelmű. Virágnak ugyanúgy kell tudnia írni, mint a többieknek, és ez mégiscsak egy gengszterdráma, vagyis erőszakos, férfias jelenetek is bőven jutnak rá. Neki

mi viszont gyakran kérdezzük őt, ha a női szemszöget kell megjelenítenünk.”

Továbbra is reflektálnak a magyar valóságra

Amikor felvetettem, hogy a HÖK-ös vonallal kicsit eltúlozták szerintem a gengsztertémát, Tasnádi István védte meg a sorozatot: „Konkrétan ilyen méretű stiklik talán nincsenek, meg nem is akartunk tippeket adni, de azért nagyon meredek dolgok történnek a hallgatói önkormányzatoknál, a pénz visszatartása, megforgatása tényleg működik. Picit Márk fejével gondolkodtunk itt, valóban gengszteresebb, bizonyos szempontból abszurdabb is lett a helyzet, de itt is igyekeztünk a magyar valóságra támaszkodni.”

Mennek a stiklik a HÖK-ben Forrás: HBO/Sághy Tímea

„Szerettük volna felhívni a figyelmet arra is, hogy a politikai korrupció a diákönkormányzatokban kezdődik, a politikai elit munkássága is általában visszavezethető az egyetemi évekre. Ezzel együtt

egy mai Magyarországon játszódó sorozatnál azonban íróként nem tehettük meg, hogy nem reflektálunk arra, ami körülöttünk zajlik” – mondta Lengyel.

Reflektálni akartak a mai magyar valóságra Forrás: HBO/Sághy Tímea

„Pont ezt tudja árnyalni a húsz évvel ezelőtti szál, megmutatja, hogy hol volt a gyökérzete a mai Magyarországnak, miféle paktumok és elcsúszások kellettek ahhoz, hogy a rendszerváltás ne sikerüljön abban a formában, ahogyan kellett volna. De tényleg nem politizálunk, inkább egy közéleti szatírát kívántunk adni” – vetette közbe Tasnádi.

A zenéken sokat vitatkoztak

Ő egyébként nagyban támaszkodott a saját emlékeire a nyolcvanas, kilencvenes évekről, ezek közül azonban nem mindegyik került be a sorozatba: „A legnagyobb vitáink a zenés bejátszásokon voltak, sajnos komoly vereségeket szenvedtem, nem is árulom el, hogy én hová vittem volna a fiatalokat az R-Go-koncert helyett. Nagyon hevesen védtem egyébként az álláspontomat, pont azért, mert

– ami azonban már eléggé leülepedett ahhoz, hogy tudjam, mi volt igazán fontos belőle. Ezzel együtt örülök, hogy bekerült a történetbe ez a múltbéli szál, egyrészt jól elkülöníti az első évadtól, másrészt lehet tükröztetni a jelenben zajló eseményeket.”

A saját emlékeik is benne vannak Forrás: HBO/Sághy Tímea

Lengyel Balázsnak egy barátja került be a sorozatba közvetett módon: „Ötleteléskor mindig bedobtunk olyan sztorikat, amelyek velünk vagy valamelyik ismerősünkkel estek meg, rögtön az első epizódba került ilyen történet. Én akkor este, amikor ez szóba került, egy kis gombóccal a torkomban hívtam fel egy nagyon kedves barátomat, hogy mit szólna, ha ifjúkora drámáját viszontlátná az Aranyélet 2-ben. Szerencsénkre nem volt ezzel semmi gondja, bár

vagy nem jól csináltuk meg. Reméljük, hogy azért a nézők többsége elégedett lesz.”

És hogy mennyit vitatkoztak a rendezőkkel? „Van egy olyan pontja a fejlesztésnek, amikor a rendezők és az operatőr bejönnek az írószobába, összeolvassuk a könyveket, átbeszéljük az egészet. Lehet, hogy csak megcserélnek egy mondatban két szót, de komoly dramaturgiai fordulatokat is javasolhatnak, olyankor szoktak viták lenni. Az már késő bánat lenne, ha csak a leforgatott anyagon szembesülnénk azzal, hogy valamit másképp értelmeztek, mint mi” – mesélte Zomborácz.

Könnyebb és nehezebb volt egyszerre

A sorozat egyik rendezője, Mátyássy Áron szerint: „Olyan értelemben könnyebb volt a második évadon dolgozni, hogy a stáb magja megmaradt, kevesebb szóból is értettük már egymást, ellenben sokkal nehezebb alapanyagot kaptunk.

hiszen az első évad akkorát durrant tavaly, hogy én olyat még soha nem éltem meg.”

Mátyássy Áron, Marosi Gábor és Dyga Zsombor a díszbemutatón Forrás: HBO/Sághy Tímea

A másik rendező, Dyga Zsombor elmondta, hogy már az elején leosztották egymás között, hogy ki melyik részt rendezze, de egyébként folyton egymás keze alá dolgoznak, és a visszatérő helyszínek, valamint a színészek időbeosztása miatt is előfordult, hogy egy-két jelenetet belerendeztek egymás epizódjaiba.

Vasárnap is nyitva

A forgatási renden néha kényszerből kellett változtatniuk, előfordult, hogy eleredt az eső, amikor épp egy kerti partit vettek volna fel, a legnagyobb változást azonban a vasárnapi boltzár eltörlése hozta. A stáb fél évre előre minden vasárnapra lekötötte ugyanis a közértet, ahol a történet szerint Attila dolgozik biztonsági őrként, a forgatás megkezdése előtt nem sokkal azonban feloldották a vasárnapi boltzárat, így a boltbeli felvételeket kénytelenek voltak éjszakára időzíteni.

Képileg is el akarták különíteni a két idősíkot Forrás: HBO/Sághy Tímea

A beszélgetést az operatőr, Marosi Gábor zárta, ő a retró képsorokról mesélt:

hogy egyből látni lehessen, hogy egy másik világban vagyunk – még akkor is, ha, mondjuk, egy kéz közelijéből indul az adott jelenet. Áronnak és Zsombornak volt egy olyan koncepciója, hogy az időszakot jellemző eufóriát kellene valahogy megjeleníteni, ezért nagylátószögű objektívekkel és kézikamerákkal próbáltuk valahogy levegősebbé tenni a képeket, miközben szemcsésségben és vonalélességben a korabeli filmekre kacsintottunk vissza.”

Az Aranyélet új évadja minden vasárnap látható az HBO-n és az HBO GO-n, ahol az első epizód regisztráció nélkül elérhető.