Kicsi, gyors, sikeres! Barátkozzak vagy tapossam el?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Ma a fél életünket online éljük, szinte semmit nem tárolunk nem digitálisan
Vágólapra másolva!
A pénzügyi technológiai startupok, másnéven FinTech cégek 86 százaléka szorosan együttműködne a hagyományos pénzügyi szolgáltatókkal, derül ki a Roland Berger legújabb európai kutatásából. A bankok számára azonban egyértelmű piaci kihívást jelentő cégek az ügyfélbizalom megszerzését tartják a legfőbb sikertényezőnek, aktuálisan kedvenc székhelyük pedig az Egyesült Királyság, Írország és Franciaország.
Vágólapra másolva!

2015-ben világszerte mintegy 19 milliárd dollárt fektettek FinTech cégekbe, amely közel 60 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. A befektetők szerint ezek a pénzügyi-technológiai startup vállalkozások

innovatív termékeikkel képesek jelentős piaci részesedést rabolni középtávon a jelenlegi bankoktól és biztosítóktól.

A FinTech cégek együttműködnének

Az ugyanakkor már most egyértelmű, hogy a FinTech cégek nem csupán versenyezni akarnak a hagyományos szolgáltatókkal, felmérések szerint 86 százalékuk inkább együttműködne a pénzintézetekkel. A megkérdezett

FinTech cégek 78 százaléka szerint a hagyományos szolgáltatókkal együttműködve szélesebb fogyasztói bázishoz tudnának eljutni.

Figyelemre méltó, hogy háromból egy FinTech cég saját bevallása szerint nem lenne képes átvenni a jelenlegi bankok és biztosítók helyét. Ilyen megállapítások találhatóak a Roland Berger „FinTech cégek Európában – Kihívók és Partnerek" című legújabb tanulmányában, melyben a tanácsadócég 248 FinTech cég véleményét kérte ki Európa 18 országában.

Nem árt készülni

"A FinTech cégek reálisan látják szerepüket a piacon: amellett, hogy folyamatosan kihívás elé állítják a pénzügyi szektort, tisztában vannak vele, hogy

– idézte a tanácsadó témágan kiadott közleménye Schannen Frigyest, a Roland Berger magyarországi ügyvezetőjét. "A bankok és biztosítók ugyanakkor felgyorsíthatják digitális átalakulásukat a FinTech cégekkel való együttműködés által. Számukra ez több, mint technológia váltás, egyfajta szervezeti átalakulást is jelent, ugyanis

A folyamat, amivel ezek a vállalatok szembe néznek kihívásokkal teli lesz, de az új versenytársak megjelenése miatt elkerülhetetlen. A hagyományos pénzintézetek piacait emellett az úgynevezett középtávon várhatóan a technológiai óriások is megtámadják, nem árt tehát rendesen felkészülniük."

A FinTech cégek arra törekednek, hogy a pénzügyi szektor nagyágyúival partneri együttműködést alakítsanak ki, kevésbé érdekeltek a gyorsító (14%) és az inkubátor modellekben (9%).

Úgy vélik, a bankok és biztosítók felvásárlásokkal és összeolvadásokkal fognak reagálni az új versenyhelyzetre.

A kulcs az ügyfelek bizalma

A FinTech cégek az ügyfelek bizalmát tartják a siker legfontosabb tényezőjének és éppen ez a jelenlegi piaci szereplők legnagyobb erőssége. „Az elmúlt évek krízisei nyomot hagytak az iparágon, ugyanakkor

– emelte ki Schannen Frigyes. Másrészről viszont olyan meghatározó kritériumokban, mint a termékek átláthatósága és a szolgáltatásnyújtás kényelme, ők vannak előnyben.

Az európai start-upok 91 százaléka gondolja úgy, hogy teljes mértékben képes lenne kielégíteni ügyfelei igényeit.

Azok a versenyelőnyök, amelyekben a bankok és biztosítók erősek, mint a pénzügyi források és a márkaismertség, kevésbé relevánsak a FinTech cégek számára. A fiatal vállalkozások közel háromnegyede szerint a szabályozási környezet alapos ismerete nem feltétele a sikernek, mivel ők úgyis egy kevésbé szabályozott szegmensben működnek. „A start-up cégeknek nem volna szabad alábecsülni a szabályozási környezet kérdését, – inti őket Schannen – mert ez egy olyan terület, amelyben egyértelmű a hagyományos pénzügyi szolgáltatók előnye."

Egyre nagyobb teret nyer az életünkbe a technológia, amire a pénzvilágnak is készülnie kell Forrás: Pexels

A FinTech cégek szkeptikusak azzal kapcsolatban is, hogy a pénzpiaci szereplők felkészültek-e a digitális átalakulásra. A start-upok 95 százaléka szerint

az új belépők jobb digitális kompetenciákkal rendelkeznek, mint az inkumbens vállalatok.

A legnagyobb lehetőségek

A legnagyobb növekedési potenciált a megkérdezettek a befektetésekben és az eszköz menedzsmentben (55%), a tranzakciókban (54%), és a közösségi finanszírozásban (52%) látják.

A vállalatok kétharmada komoly piaci növekedésre számít a szegmensben.

A FinTech cégek jellemzően a B2B szegmensre koncentrálnak, de egyre növekszik azon start-upok száma, amelyek a lakossági ügyfelek kiszolgálásában is érdekeltek. "Az európai FinTech cégek hajlamosak az értéklánc egyetlen pontjára fókuszálni. Nagy részük egy piacon működik és új országokba terjeszkednének a következő években" – magyarázta Schannen Frigyes.

Nem Közép-Kelet-Európa az első választás

A start-up vállalkozások alapításakor az alapján döntenek egy-egy ország mellett, hogy az mennyire tud képzett munkavállalókat biztosítani, milyen a szabályozási környezet és a szakmai hálózatok, továbbá vannak-e potenciális helyi befektetők.

A FinTech cégeknek jelenleg az Egyesült Királyság, Írország és Franciaország kínálja a legjobb feltételeket.