A legendás kubai szivarok eladásai tavaly 5 százalékkal 445 millió dollárra emelkedtek – idézi a CNBC a Habanos szivargyártó bejelentett számait. A Habanos egyébként olyan márkákat gyárt, mint a Cohiba, a Monte Cristo vagy a Romeo y Julieta. A cég közlése szerint idén további szerény bővülésre számítanak, ahogy egyre inkább meghódítják a Közel-Keletet, Ázsiát, valamint más új piacokat.
A Habanos uralja a kézzel sodort, prémium szivarok világpiacát.
Csupán egyetlen, igen jelentős kivétel van: az Egyesült Államok.
Ez Washington mintegy fél évszázados embargójának tudható be Kuba ellen. Az USA mindeközben a világ legnagyobb szivarpiaca.
Mindazonáltal az elmúlt időszakban javult a helyzet a két ország között, ahogy Barack Obama két évvel ezelőtt újfajta politikával igyekezett normalizálni a Kubával kialakított viszont. Tavaly októberben például az Obama adminisztráció feloldotta azt a korlátozást, amely megszabta, a turisták mekkora mennyiségben vihetnek haza kubai szivart az Egyesült Államokba.
A Habanos fejlesztési alelnöke, Javier Terrés hangsúlyozta, a fenti döntés csak kis mértékben befolyásolta a teljes eladási számokat, azonban segíthet abban, hogy a kubai márkák jobban elterjedjenek az USA-ban.
A nagykereskedelmi szállítmányokhoz ezzel szemben arra volna szükség, hogy az amerikai Kongresszus feloldja az embargót. Ennek esélye azonban nem túl nagy, tekintettel arra, hogy
Donald Trump inkább az enyhülés visszafordításával fenyegetett.
Ezzel párhuzamosan a két ország közti viszony javulása robbanásszerű növekedést eredményezett a turizmusban, amely a Habanos szerint érdemben segítette a szivareladásokat. Tavaly a szigetországba látogatók száma 13 százalékkal nőtt. Ez azért jelentős, mert a Habanos kubai eladásai elsősorban a turizmushoz köthetők.
Mindemellett a cég közölte,
a hagyományos európai piacokon stabil maradt tavaly az értékesítés,
míg a feltörekvő piacokon – például a Közel-Keleten vagy Ázsia egyes részein – növekedést tapasztaltak.
Külön érdekesség, hogy a Terrés kiemelte, a Habanos
továbbra is küzd azzal, hogy elérje a női dohányosokat.
Noha a cég dolgozik az ügyön, a kisebb és gyengébb szivarok gyártása egyelőre nem reális válasz. Terrés ugyanis hangsúlyozta, arról van szó, hogy a női fogyasztók ugyanúgy a hagyományos, nagyméretű szivarokat kedvelik, mint a férfiak, vagyis sokkal inkább a speciális promóción keresztül próbál terjeszkedni a cég a nők körében.