Igencsak optimista az alumínium jövőjével kapcsolatban a világ második legnagyobb bányacégének számító Rio Tinto Group. A vállalat a teljes jövedelmének majdnem negyedét az alumíniumnak köszönheti, mely iránt nemcsak a kínai söripar változásai, de az elektromos autók előretörése is növeli a keresletet – idézi a Bloomberg Alf Barriost, a társaság vezérigazgatóját.
A csomagolási szektor egészében érzékelhető ugyanis az átállás az üvegről az alumíniumra,
és ez a folyamat igencsak látványos a kínai italpiac egészét tekintve – mondta Barrios egy hétfői interjúban.
A kínai sörgyártó cégek – mint a Tsingtao Brewery – egyaránt erősödést mutattak a hétfői kereskedés során, miután a UBS Group és a Goldman Sachs is olyan jelentést tett közzé, mely szerint az iparág egészben áremelések várhatók. A UBS úgy számol, hogy a szektor éves profitnövekedése 2018 és 2020 között 28 százalékos lehet, ahogy a kereslet talpra áll.
Ezzel párhuzamosan a londoni székhelyű Rio Tinto arra számít, hogy
az alumínium iránti kereslet nagyjából 4 százalékkal fog bővülni a következő öt évben,
és még csak ehhez jön az elektromos járművekből adódó kereslettöbblet – az elektromos autókhoz ugyanis tipikusan több alumíniumot használnak, mint a hagyományos gépjárművekhez.
A finomított alumínium piacán a globális fogyasztás éves növekedése 3-4 százalékos lehet 2018-ban és 2019-ben – mondják a Citigroup elemzői. Mindeközben a kínai kínálat csökkentése hosszú távon alapvetően alakíthatja át a piacot,
a fém árfolyamának emelkedése arra ösztönözheti a szereplőket, hogy máshol növeljék a kapacitásaikat
– teszik hozzá a bank szakértői.
Barrios is kiemelte, hogy a kínai szennyezés-csökkentési törekvések – melyek része az ipar reformja – azt jelentik a világ más régiói számára, hogy a növekvő kereslet kellett maguknak kell gondoskodniuk a kínálatról. Eddig ugyanis Kína nettó exportőr volt, és a növekedés jelentős része az ázsiai országból származott. Ez azonban most megváltozik, amire a világnak reagálnia kell – jelezte a Rio Tinto vezetője.